Descuberta unha nova especie de dinosauro con cornos xigantes

redacción LA VOZ

Sergey Krasovskiy | REUTERS

Este coloso, denominado «Lokiceratops rangiformis», medía uns 6,7 metros de longo e pesaba preto de 5 toneladas. Pertence aos ceratópsidos, un grupo que evolucionou fai uns 92 millóns de anos, e é unha das especies con cornamenta máis grande e ornamentada xamais atopada

20 jun 2024 . Actualizado á 18:58 h.

Unha nova especie de dinosauro herbívoro con cornos xigantes, bautizada como lokiceratops rangiformis, foi descuberta nunha escavación nunha zona pantanosa do estado de Montana (EE.UU.), a só uns quilómetros da fronteira co Canadá, segundo anunciouse este xoves a revista científica PeerJ. Este novo dinosauro «loce os cornos con volantes máis grandes xamais vistos nun ceratopsio (infraorden de dinosauros)», explicou Joseph Sertich, paleontólogo do Instituto Smithsonian e da Universidade Estatal de Colorado, e codirector da investigación.

Fai máis de 78 millóns de anos, os lokiceratops habitaban os pantanos e chairas ao longo da costa oriental de Laramidia, agora a parte occidental de América do Norte. Estes dinosauros de catro patas tiñan unha boca chea de máis de 200 dentes afiados para cortar a vexetación, medían aproximadamente 6,7 metros de longo e pesaban unhas cinco toneladas.

As características únicas de lokiceratops rangiformis, segundo os expertos, son a ausencia dun corno no nariz, enormes cornos curvos en forma de coitelas na parte posterior do volante -o máis grande xamais atopado nun dinosauro con cornos- e unha punta distintiva e asimétrica no medio do volante.

©Andrey Atuchin

Razón pola que se lle deu o nome lokiceratops, que significa «rostro con cornos de Loki», en honra ao deus nórdico Loki, que empuña unha espada. O segundo nome, rangiformis, refírese ás diferentes lonxitudes dos cornos a cada lado do volante, similares ás hastas asimétricas do caribú e o reno.

A análise realizada polo equipo de estudo suxire que unha familia de dinosauros cornudos, os centrosaurinos, experimentou unha rápida evolución e viviu en áreas xeográficas relativamente pequenas ao longo da masa continental da illa de Laramidia.

O estudo desta nova especie foi financiado polo Museo da Evolución, a Universidade de Utah e a Fundación Nacional de Ciencias. O lokiceratops foi descuberto e escavado por primeira vez por Mark Eatman durante a primavera de 2019 e agora exhíbese no Museo da Evolución en Maribo, Dinamarca.

Lokiceratops rangiformis apareceu polo menos 12 millóns de anos antes que o seu famoso curmán Triceratops e foi o dinosauro con cornos máis grande da súa época, como confirma este estudo. Fai máis de 78 millóns de anos, Lokiceratops habitaba os pantanos e chairas aluviais ao longo da costa oriental de Laramidia. Este continente insular representa o que hoxe é a parte occidental de América do Norte, creada cando unha gran vía marítima dividiu o continente fai uns 100 millóns de anos. Desde entón, a formación de montañas e os cambios dramáticos no clima e o nivel do mar alteraron o mundo invernadoiro de Laramidia onde  prosperaron Lokiceratops  e outros dinosauros.

Sergey Krasovskiy | REUTERS

Restos atopados nas mesmas capas inclúen aos dinosauros ceratópsidos Judiceratops, Albertaceratops, Mesusaceratops, Wendiceratops, e o dinosauro pico de pato Probrachylophosaurus. Probablemente, eran cazados por un tiranosaurio similar ao tiranosaurio Thanatotheristes.

«Aínda non sabemos exactamente que tiranosaurio viviu con estas especies, necesítanse atopar máis fósiis. Nese momento, o invernadoiro global estendía os ecosistemas tropicais e subtropicais moito máis ao norte do que están hoxe en día», destaca Sertich.

A análise dos restos suxire que esta familia de dinosauros cornudos experimentou unha rápida evolución e viviu en áreas xeográficas relativamente pequenas ao longo da masa continental da illa de Laramidia. O alto endemismo observado nos centrosaurinos implica que a diversidade dos dinosauros está actualmente subestimada e non é directamente comparable aos grandes rangos xeográficos (históricos) que se observan na maioría dos grandes mamíferos na actualidade.

«Non agardariamos ir ao Serengeti e atopar cinco especies de elefantes vivindo xuntas, e estes animais son do mesmo tamaño. A única forma de soster este nivel de hiperdiversidad é porque están separados por preferencias de apareamiento e comportamentos de cortexo similares a algúns paxaros e peces de hoxe en día», explica Mark Loewen, paleontólogo do museo e coautor principal da investigación en declaracións recollidas pola axencia SINC.