Traxedia no funicular turístico de Lisboa: polo menos 16 mortos e 21 feridos

Brais Suárez
Brais Suárez LISBOA / E. LA VOZ

INTERNACIONAL

Dous dos lesionados son españois e xa foron dados de alta. O accidente produciuse tras a rotura dun cable no Elevador dá Glória, que se precipitou costa abaixo e chocou contra un inmoble

04 sep 2025 . Actualizado á 17:30 h.

Polo menos 16 persoas morreron na tarde deste mércores, e outras 20 resultaron feridas tras descarrilar un tranvía no centro de Lisboa, o chamado Elevador dá Glória. A cifra de falecidos pasou esta mañá de 15 a 16 ao falecer un dos lesionados trasladados ao hospital. O primeiro ministro luso, Luís Montenegro, elevou esta mañá a cifra a 17, pero posteriormente reduciuna a 16 vítimas mortais. Entre os feridos hai tamén un menor de 13 anos, segundo informacións oficiais facilitadas a última hora da noite, cando todas as vítimas do sinistro xa foran trasladadas a varios hospitais da capital portuguesa, os de Santa María, San José e San Francisco Javier. As autoridades non desvelaron a nacionalidade dos falecidos pero se sabe que son sete homes e oito mulleres. A única vítima mortal identificada por agora é o portugués André Marques, o guardafrenos do funicular, de 40 anos. A súa identidade foi revelada por SITRA, o sindicato do sector do transporte. 

Si se coñece a nacionalidade de ningúns dos feridos, entre os que había dous lesionados de orixe española que xa foron dados de alta, tal e como confirman fontes de Exteriores. A eles súmanse catro portugueses, dous alemáns, un coreano, un caboverdiano, un canadense, un italiano, un francés, un suízo e un marroquí.

A traxedia ocorreu pasada a media tarde deste mércores, cando o Elevador dá Glória, que comunica a céntrica praza dous Restauradores e o miradoiro de São Pedro de Alcântara, no Bairro Alto lisboeta, acabou descarrilando e envorcando. Trátase dun dos principais medios de transporte turístico da capital lusa, con capacidade para 42 pasaxeiros. Os bombeiros recibiron a primeira alerta ás 18.08 horas (ás 19.08 na España peninsular) e articularon un dispositivo de emerxencias que acumulou máis de dúas ducias de vehículos e ao redor de 70 efectivos de policía, bombeiros e servizos sanitarios. Na zona do accidente, tamén se concentraron decenas de viandantes e turistas, creando un gran balbordo durante toda a tarde.

Contactado por este xornal, o Ministerio de Asuntos Exteriores español sinalou que «o Consulado de España en Lisboa está en permanente contacto coas autoridades portuguesas», e, a última hora da noite, precisou: «As autoridades portugueses acábannos de informar de que hai dous cidadáns españois entre os feridos». Entre as vítimas do suceso, o Hospital San José confirmou que un neno alemán sobreviviu ao accidente, pero a súa nai, embarazada, está en estado crítico e o seu pai perdeu a vida.

Segundo fontes citadas por medios locais, as causas do accidente atribúense á rotura dun dos cables de seguridade que suxeitan o vehículo, tras o que este se precipitou costa abaixo, ata descarrilar nunha curva do traxecto, impactar contra un edificio e envorcar. O aparello quedou completamente esnaquizado e os seus ocupantes tardaron varias horas en ser rescatados de entre a maraña de metais e entullos do edificio.

causa máis probable

Un cable de seguridade roto. O funicular consta de dúas cabinas —unha ascendente e outra, descendente— e funciona cun sistema de tracción eléctrica, que se utiliza no mencionado cable de seguridade para garantir o contrapeso entre as dúas cabinas. Segundo o diario Público, o mantemento do funicular foi externalizado e os traballadores da empresa que o opera, Carris, protestaron por un «mantemento deficiente por parte da empresa MAIN».

Nun comunicado enviado aos medios portugueses, a empresa Carris asegurou que «foron realizados e respectados todos os protocolos de mantemento, en concreto o mantemento xeral, que ocorre cada catro anos e realizouse no 2022, a reparación intercalada, que efectúa de dúas en dous anos» e «foron escrupulosamente cumpridos os programas de mantemento mensual, semanal e inspección diaria», segundo sinala a nota de prensa.

o vehículo

Dúbidas sobre o material. A antigüidade deste tipo de funiculares, que son unha dos acenos de identidade da capital portuguesa, suscitou inmediatamente dúbidas sobre o estado do material do vehículo sinistrado. Ao final da tarde de onte, o presidente de Carris, Pedro Bogas, asegurou que na compaña seguen «protocolos excelentes» de seguridade e afirmou que xa se puxo en marcha «unha investigación» interna para esclarecer ocorrer.

«Sobre o mantemento, o protocolo foi cumprido. Hai 14 anos que o mantemento se realiza pola mesma empresa. Estamos a pescudar que ocorreu, a investigación está en marcha e recordo que tamén hai entidades externas investigándoo» declarou Bogas.

investigación

A Fiscalía abre dilixencias. De feito, simultaneamente, tamén a Fiscalía portuguesa confirmaba á axencia Efe que, «como ocorre neste tipo de situacións e tal como determina a Lei, o Ministerio Público abrirá unha investigación». As mesmas fontes indicaron que se están levando a cabo os procedementos necesarios no ámbito das súas competencias, «en concreto para efectos de preservación das probas». Mentres se investiga o sucedido o concello da cidade decidiu suspender outros asecensores e funiculares turísticos: o ascensor dá Bica, o ascensor do Lavra e o funicular dá Graça. Para todos eles encargáronse de forma inmediata inspeccións técnicas, para garantir que se cumpren todas as medidas de seguridade. 

O alcalde de Lisboa, Carlos Moedas, desprazouse ao lugar do suceso, para interesarse polos traballos de evacuación dos feridos e a evolución das pescudas. Moedas cancelou a súa axenda do xoves e asegurou que está en contacto continuo co Executivo, que asegurou monitorar a situación desde o principio. Pola súa banda, nun comunicado, o presidente da República, Marcelo Rebelo de Sousa, deu a súa pésame ás vítimas e solicitou aclaracións.

antecedentes

Outro descarrilamento no 2018. O funicular dá Glória transporta cada ano máis de tres millóns de pasaxeiros. Deseñado polo enxeñeiro portugués Raoul Mesnier du Ponsard, foi inaugurado en outubro de 1885 e no 2002 foi clasificado como Monumento Nacional. O deste mércores non foi o seu primeiro accidente, pois en maio do 2018 tamén se produciu unha incidencia, sen danos persoais, debido a un grave erro de mantemento, que provocou o descarrilamento do vehículo, sen chegar a envorcar. O servizo do ascensor estivo interrompido un mes.

O Concello de Lisboa ordenou a suspensión do servizo do funicular de Bica (que conecta a Rua de São Paulo con Longo do Calhariz) e do de Lavra (entre Longo dá Anunciada e Rua Câmara Pestana). Tamén se ordenaron inspeccións para garantir que se cumpren todas as condicións de seguridade.

«Chocou cunha forza brutal nun edificio e desfíxose como unha caixa de cartón»

Cando unha veciña de Lisboa viu o funicular desprendido e costa abaixo, apenas tivo puido reaccionar. «Só tivemos tempo de darnos a volta e empezar a correr», relatou a varios medios. Vivíronse momentos de angustia no centro da cidade lisboeta. Outra testemuña do sinistro, segundo declarou á cadea SIC, viu como o convoi descendeu, «desenfreado», ata chocar na fachada dun hotel. «Chocou cunha forza brutal nun edificio e desfíxose como unha caixa de cartón, non tiña ningún tipo de freo», destacou.

Por mero azar, dous turistas brasileiros non estaban no convoi no peor momento posible. «Iamos subir ao funicular, estabamos na parte de arriba, no miradoiro, decidimos dar un paseo e baixar pola rúa de ao lado. Cando chegamos ao lugar para subir, vimos o accidente», destacaron Anderson e Marcelo a Efe.

Jorge Dionisio, un veciño da cidade de 68 anos, lamentaba onte ao esta desgraza desde o lugar dos feitos. Usaba con frecuencia o funicular. «Non quero ser inxusto con ninguén, pero as últimas veces que subín ao ascensor, fíxeno con inquietude», asegurou este usuario ao diario Expreso. Destacou tamén que Sentía que os raís estaban moi desgastados, sobre todo nas curvas que soben a Restauradores [unha coñecida praza da cidade]».

O accidente provocou a morte de 15 persoas. Outras 18 resultaron feridas, entre elas dúas de nacionalidade española, nun sinistro que deixou o centenario Elevador dá Glória, icona de Lisboa e Portugal, monumento nacional desde o 2002, feito cachizas. Todo o país luso está conmocionado. O seu presidente, Marcelo Rebelo de Sousa, lamentou «profundamente» o accidente, «en particular as vítimas mortais e os feridos graves, así como os numerosos feridos leves».

O sentir é extrapolable ao primeiro ministro, Luís Montenegro, que mostrou a súa «consternación e solidariedade coas familias afectadas por esta traxedia». O xefe do Executivo portugués incluirá no próximo Consello de Ministros ao alcalde lisboeta, Carlos Moedas, para analizar a situación.

Sánchez, «consternado»

Portugal recibiu igualmente o respaldo e as condolencias dos seus socios no exterior. En España, o presidente do Goberno, Pedro Sánchez, mostrouse «consternado polo terrible accidente do funicular de Glória en Lisboa». «Todo o noso cariño e solidariedade coas familias das vítimas e co pobo portugués neste difícil momento», destacou o mandatario español. «Un golpe duro para os nosos irmáns portugueses, aos que mando todo o noso cariño e solidariedade», remarcou Alberto Núñez Feijoo, o líder do PP.

A nivel comunitario, a presidenta da Comisión Europea, Ursula von der Leyen, asegurou que se decatou con «tristeza» do suceso. «Europa solidarízase coas vítimas, os seus seres queridos e toda a comunidade de Lisboa», asegurou a presidenta do Parlamento Europeo, Roberta Metsola.