O Goberno expón para Galicia catro áreas de proximidade ferroviarias: Vigo, A Coruña, unha global no eixo atlántico e outra interior

GALICIA

Óscar Puente asegura que o estudo sobre os trens de proximidade completarase antes de que remate este ano. O deputado do BNG Néstor Rego esixiu que estes servizos «estean implantados antes de que finalice a lexislatura»
10 sep 2025 . Actualizado á 19:14 h.Hai un ano, o Ministerio de Transportes e Movilidad Sostenible encargou á súa empresa pública de enxeñería (Ineco) un estudo sobre as posibilidades de desenvolver servizos de proximidade no eixo atlántico, especialmente nas principais áreas metropolitanas galegas (Vigo-Pontevedra, A Coruña ou incluso no traxecto entre Santiago e Vilagarcía). Tratábase dun proxecto que Gobernos anteriores descartaron por unha suposta falta de demanda, mentres que no resto de España aumentábanse os polos de proximidade existentes ata sumar doce (sen incluír os de ancho métrico como o existente en Galicia entre Ferrol e Ortigueira).
O BNG incluíu esta esixencia no seu acordo de investidura co PSOE e, este mércores, o deputado nacionalista Néstor Rego interpelou no Congreso ao ministro de Transportes, Óscar Puente, sobre os resultados provisionais deste estudo, que o propio ministro anunciou a semana pasada que xa estaba practicamente concluído, se ben aínda quedarían un par de meses de traballo, segundo matizou este mércores. O informe coas súas conclusións definitivas presentarase antes de que remate este ano.
Neste estudo técnico de Ineco, relatou o ministro, analizáronse catro áreas de proximidade dentro do núcleo de Galicia, unha na Coruña, outra na contorna de Vigo, outra que denominou «liña de interior» e unha máis global para o eixo atlántico, así como outra complementaria en ancho métrico xa existente. Néstor Rego incidiu na relevancia de que os polos de proximidade non se limiten ás dúas principais cidades do eixo atlántico, senón que teñan en conta percorridos dentro dese corredor «que son máis parecidos ás cercanías que á media distancia, pois non exceden os vinte minutos en tempos de viaxe». Aínda que Puente non aclarou que traxectos se realizarían, especialmente no polo interior ou o global, é de supor que un deles tería como cabeceira Santiago e as súas relacións con localidades pontevedresas como Vilagarcía, unha conexión na que existe unha importante demanda cotiá. «O estudo analiza todos os tráficos posibles, non só de proximidade, senón tamén rexionais, que vertebren a comunicación ferroviaria en Galicia», explicou o ministro.
Non houbo máis detalles respecto diso e parece que haberá que agardar varios meses para coñecelos, pero Néstor Rego instou a Transportes a implantar estes servizos de proximidade «antes de que termine a lexislatura». En calquera caso, Óscar Puente volveu referirse de forma indirecta a que a demanda para este tipo de servizos é máis baixa que noutros territorios. «En Galicia hai un índice baixo no uso de transporte público, quizais pola dispersión poboacional», alegou.
Néstor Rego lembrou no pleno do Congreso que Galicia «leva anos discriminada e acumulamos un atraso nas infraestruturas e servizos ferroviarios», dixo en referencia aos servizos que non son de alta velocidade. Neste sentido, incidiu no paradoxo de que a comunidade galega, a pesar de ter «áreas metropolitanas de máis de 600.000 habitantes», carece de servizos de proximidade ou proximidade, salvo no pequeno polo de ancho métrico de Ferrolterra. «No BNG temos unha visión de país. Non desprezamos a conexión de alta velocidade con Madrid, pero a preocupación dos galegos é resolver a mobilidade diaria», por iso é polo que introducisen os servizos de proximidade nos acordos que desembocaron na investidura de Pedro Sánchez hai dous anos. «Temos que pagar entre cinco e dez veces máis por traxectos similares aos de cercanías», denunciou, ao carecer os usuarios galegos da tarifa plana de 20 euros de proximidade que non se aplicou aos servizos de media distancia. Puente afirmou, sobre as incidencias e atrasos, que os niveis de puntualidade no eixo atlántico acadan o 91%.
Rego lembrou que a alta velocidade en ancho internacional só chega a Ourense e que é necesario migrar o ancho de vía do ibérico ao internacional a partir desa cidade, aínda que admitiu que para a súa formación hai asuntos máis prioritarios. Tamén instou ao Goberno a finalizar a variante de Ourense e o desdobramento dos tramos en vía única.
O ministro asegurou que o seu departamento «está comprometido co avance de Galicia no ámbito ferroviario, «a pesar de a orografía complexa que supón un esforzo orzamentario maior e unha maior complexidade técnica», e citou as obras de mellora da rede convencional incluída no corredor atlántico transeuropeo. «Hai camiño por percorrer, e gustaríanos ir máis rápido, pero cumprimos fitos moi importantes», como a posta en servizo da liña de alta velocidade Galicia-Madrid en decembro do 2021. «A alta velocidade non se para en Ourense, ata Santiago imos a 300 por hora», dixo sobre as observacións de Rego sobre a rede de alta velocidade interior en ancho ibérico. Óscar Puente fixo un repaso dos investimentos e obras do Goberno central nas infraestruturas ferroviarias galegas, entre as que destacou a modernización das estacións das principais cidades ou a implantación do ERTMS no eixo atlántico e na curva de Angrois.
Néstor Rego, pola súa banda, lamentou que o ERTMS no eixo atlántico e a súa conexión con Ourense non estivese despregado para poder evitar o accidente de Angrois e as súas 80 vítimas mortais, algo do que culpou tanto aos Gobernos do PP como do PSOE. «A seguridade é o noso compromiso número un», respondeulle o ministro, que lembrou que a rede convencional do corredor atlántico tamén terá ERTMS a finais do 2030. Tamén lamentou a situación de illamento ferroviario de Ferrol, «a cidade de Galiza peor comunicada por ferrocarril», cun tempo dunha hora e 20 minutos para percorrer os 68 quilómetros que a separan da Coruña.
A deputada e secretaria de Transportes e Mobilidade Sustentable do PSdeG, Patricia Otero, valorou positivamente «aváncesvos para a implantación dun servizo ferroviario de proximidade en Galicia».