Patrocinado por Patrocinadopor

Os tripulantes do Villa de Pitanxo, un a un: desde Raúl, de só 24 anos, a Francisco, en idade de xubilación

SOMOS MAR

Varios tripulantes del Villa de Pitanxo unos días antes del naufragio.
Varios tripulantes do Villa de Pitanxo uns días antes do naufraxio. Cedida pola familia

Aos poucos vanse coñecendo as identidades de quen ían a bordo do barco que naufragou en Terranova e as súas historias. A maioría teñen fillos pequenos e algún, como Samuel, aínda non puidera coñecer ao seu último bebé

18 feb 2022 . Actualizado ás 20:18 h.

Pórlle nome e rostro á traxedia do Villa de Pitanxo fai aínda máis grande a dor. A gran maioría dos tripulantes son homes que non superan os 50 anos. Moitos deles deixaron os seus países, Ghana e Perú, para buscar porvir como mariñeiros de barcos españois. E outros son naturais da comarca do Morrazo. Hai tres sobreviventes do naufraxioo patrón do barco, Juan Padín Costas, o seu sobriño Eduardo e Samuel Koufie, un mariñeiro natural de Ghana que vivía en Marín

No caso do patrón, Juan Padín, dáse a circunstancia de que xa sobrevivira a outro naufraxio. Sucedeu en 1983 no Sahara e tiña só 16 anos.

Os demais tripulantes, un total de 21 homes, figurarían entre os falecidos e desaparecidos. A continuación, a identidade dalgúns tripulantes. 

Raúl González, vecino de Cangas
Raúl González, veciño de Cangas

1. Raúl González Santiago  (24 anos). Vive en Cangas e ía no barco como alumno en prácticas. É membro dunha familia de mariñeiros. O seu pai é un experimentado xefe de máquinas que tamén traballou na zona do sinistro e que actualmente está enrolado nun buque dunha coñecida casa armadora viguesa. O irmán de Raúl tamén se dedica á pesca. Quen lle coñecen aseguran que é un raparigo nobre e moi responsable que estivo labrándose un futuro profesional e que se apuntou a esta campaña ilusionado para adquirir coñecementos e experiencia.

2. Pedro Herrera Couso (29 anos). Natural de Marín , casou fai só uns anos e hai uns meses el e a súa muller tiveron un bebé. 

3. Jonathan Calderón (39 anos). Natural de Perú, leva anos afincado en Marín e contaba con gran experiencia no mar. Ten muller e dous fillos de 16 e 10 anos.

Samuel Koufie, uno de los tripulantes del Villa de Pitanxo
Samuel Koufie, un dos tripulantes do Villa de Pitanxo

4. Samuel Koufie (Pouco máis de 30 anos). É o terceiro sobrevivente do naufraxio. Natural de Ghana, vive en Marín, onde ten un núcleo de amizades que son como a súa familia. Ten cinco fillos en África. O máis pequeno, Jonathan, naceu fai só uns meses e só o coñece a través de fotos do móbil. O seu soño é viaxar ao seu país para poder abrazalo. 

5. William Arévalo Pérez (37 anos). Natural de Perú, leva dúas décadas en Marín e case toda a súa vida profesional traballando no mar. Ten muller e dous fillos. Dunha ou outro xeito a súa vida quedou marcada polo covid. Superou dúas veces a enfermidade despois de chegar a estar ingresado. Os seus familiares lembran que se infectou antes das vacinas, o que estivo a piques de custarlle a vida e estivo unha tempada ingresado no hospital. Outra vez o covid e a fatalidade fixeron que William se enrolase no Villa de Pitanxo. O seu tío Carlos Ordóñez asegura que a baixa dalgúns mariñeiros levárono a subirse ao barco naufragado no último momento. «El sempre ía ao palangre, ás campañas da espada, pero como estivo de baixa, o barco partiu sen el. Quería traballar e chamárono para embarcarse en Vigo no último momento», explicaba o seu tío. 

Martín Quino Ceballos, natural de Perú pero afincado en Vigo.
Martín Quino Ceballos, natural de Perú pero afincado en Vigo. Facebook

6. MartínQuino . Natural de Perú e afincado en Vigo, levaba uns 25 anos traballando no mar. 

Eduardo Rial, uno de los supervivientes
Eduardo Rial, un dos sobreviventes

7. Eduardo Rial Padín (42 anos). Natural de Cangas , é un dos sobreviventes. É o sobriño do patrón do Villa de Pitanxo e levaba máis de dúas décadas embarcado ás súas costas. Escribiu á súa noiva ás catro da mañá dicíndolle que ía traballar e que o tempo na zona era moi malo.

Edmon Owusu Okutu Koutelio.
Era el contramaestre del barco. Tenía mujer y dos hijos y residía en Marín.
Edmon Owusu Okutu Koutelio. Era o contramaestre do barco. Tiña muller e dous fillos e residía en Marín.

8. Edemon Okutu. (Ao redor de 45 anos). Irmán do atleta Jean Marie Okutu, leva décadas fincado en Marín aínda que a familia é natural de Ghana. Desde que casou vive en Pontevedra coa súa muller e os seus dous fillos.

 

Ricardo Arias García, tripulante del Villa de Pitanxo y vecino de Marín
Ricardo Arias García, tripulante do Villa de Pitanxo e veciño de Marín

9. Ricardo Arias García (ao redor de 46 anos). É natural de Marín. Concretamente, de Loira. É un tripulante con anos de experiencia e viviu outro naufraxio do que foi o único sobrevivente. Entón tiña 24 anos. Ocorreu no 2000 en Irlanda. Ricardo viu morrer aos seus compañeiros do Arousa e aquel terrible suceso marcoulle. Quen o coñecen din que goza no mar. O 6 de outubro do 2000 á súa chegada a casa relatábao a La Voz: «Sufrín ata que crin morrer; o tempo fíxoseme interminable».

Miguel Ángel Lumbres Cumpa. Natural de Perú, este marinero residía en Cambados con su mujer e hijos desde hacía diez años.
Miguel Ángel Lumbres Cumpa. Natural de Perú, este mariñeiro residía en Cambados coa súa muller e fillos desde facía dez anos.

10. Miguel Lumbres Cumpra (52 anos). Natural de Perú, tamén tiña longa experiencia no mar. Reside en Cambados desde fai máis de dez anos. Casado e con dous fillos, Lumbres traballou durante anos formando parte das tripulacións do Dous Meros e o Sen Querer 3. Chegou á localidade, como outro dos seus compatriotas, para traballar no cerco. Hai meses abandonara o porto cambadés para enrolarse en alto mar. 

Fernando González Martínez, vecino de Moaña
Fernando González Martínez, veciño de Moaña

11. Fernando González Martínez (53 anos). Veciño de Moaña, era un experto mariñeiro. Xa traballara coa mesma compaña noutras mareas e, ao parecer, esta era a súa primeira vez en Terranova. Desde mozo estivo vinculado co mar. Trátase dun veciño moi apreciado na súa vila e con dous fillos. Hai anos traballou en pesca de baixura, en barcos da parroquia de Meira e na pesca artesanal.

Amigos muestran una imagen de Michael, uno de los tripulantes del Villa de Pitanxo
Amigos mostran unha imaxe de Michael, un dos tripulantes do Villa de Pitanxo RAMON LEIRO

12. Michael. Chegou fai uns cinco anos a Marín procedente de Ghana. Ten muller e fillos en África. 

Juan Padín Costas es el patrón del Villa de Pitanxo y uno de los supervivientes del naufragio
Juan Padín Costas é o patrón do Villa de Pitanxo e un dos sobreviventes do naufraxio

13. Juan Padín Costa. De Cangas, é o patrón do barco e é tamén un dos sobreviventes. É un veterano mariñeiro con ampla experiencia no mar e nos caladoiros do Canadá. Antes de traballar para Manuel Nores, fíxoo coa armadora Pereira. Home de mar, pero moi vinculado á súa terra natal, hai pouco que logrou pór en marcha uno dos seus principais proxectos vitais: está a cargo de a casa rural Cabo Home. Amante da natureza e dos cabalos, Juan Padín foi comprando durante anos leiras lindeiras á súa casa, na parroquia de Hío, para poder facer realidade este proxecto de turismo rural coas mellores vistas sobre o mar na zona de cabo Home.

Francisco De Pazo, jefe de máquinas del Villa de Pitanxo y vecino de Marín
Francisco De Pazo, xefe de máquinas do Villa de Pitanxo e veciño de Marín CEDIDA POLA FAMILIA

14. Francisco De Pazo Villanueva (69 anos). O xefe de máquinas do barco é un veciño de Marín moi coñecido. Armador e traballador do mar, xubilouse pero volvera á actividade. A súa familia conta que a súa paixón son os motores dos barcos conxeladores. Gozaba despiezando e montando motores. Casado e con tres fillas (unha delas, a exconcejala de Marín María José De Pazo), unha neta e outra en camiño, é un home forte e introvertido. Cando estaba en terra, gustáballe pasar tempo na aldea e ver partidos de fútbol, en especial, os do seu equipo, o Real Madrid.

Cedida familia

15. Juan Frías. 36 anos. Era a primeira vez que navegaba. Quen o coñece, sabe que estába «ilusionadísimo» coa oportunidade que lle deu o Villa de Pitanxo para faenar en Terranova. Aínda que era natural de Perú, desde hai anos reside en Vigo xunto á súa muller e os seus dous fillos, de 3 e 8 anos. «Foi neste barco porque o chamaron, un amigo ía estaba entre a tripulación. Isto funciona así», explica visiblemente afectado un dos seus familiares. O pai de Juan é un mariñeiro experimentado que estaba estes días faenando no Gran Sol. A familia hase posto en contacto con el e está previsto que o sábado chegue a Galicia para estar xunto á súa familia nun momento tan duro.

Francisco Manuel Navarro, canario de 33 años
Francisco Manuel Navarro, canario de 33 anos

16. Francisco Manuel Navarro. 33 anos. Ía a bordo como observador de control, un requisito obrigatorio para os buques. Pertence ao Instituto Español de Oceanografía e era natural das illas Canarias. Fixo a carreira de Bioloxía no campus da Lagoa, en Tenerife, e custeouse os estudos mediante un traballo de camareiro nun bar.

17. Ricardo Alfonso Cruz. De orixe peruana e residente en Vigo.

Daniel More, tripulante del Villa de Pitanxo. La foto es en la cubierta del barco el día de su partida
Daniel More, tripulante do Villa de Pitanxo. A foto é na cuberta do barco o día da súa partida CEDIDA POLA FAMILIA

18. Daniel More. 41 anos. De orixe peruana, veciño de Cangas.

Diego Andrés More, tripulante del Villa de Pitanxo.
Diego Andrés More, tripulante do Villa de Pitanxo. FOTO CEDIDA POLA FAMILIA MORE

19. Diego Andrés More. 24 anos. É veciño de Cangas, de orixe peruana e sobriño de Daniel More. A do Villa de Pintanxo era a súa primeira marea en altura.

Edwin Córdoba, de 29 años, tripulante del Villa de Pitanxo, a bordo del buque
Edwin Córdoba, de 29 anos, tripulante do Villa de Pitanxo, a bordo do buque CEDIDA POLA FAMILIA

20. Edwin Córdoba. 29 anos, veciño de Vigo, de orixe peruana e sobriño igualmente de Daniel More. Ten catro fillos.

Fernando Santomé Ferradás, cocinero del Villa de Pitanxo y vecino de Bueu
Fernando Santomé Ferradás, cociñeiro do Villa de Pitanxo e veciño de Bueu FACEBOOK

21. Fernando Santomé Ferradás. Uns 50 anos. Natural do Cabalo, na parroquia de Beluso, en Bueu, é o cociñeiro do barco. Casado e con dúas fillas, levando moitos anos no mar.

Juan Antonio Cordero Coro. 55 años. Natural de Lepe, Huelva.
Juan Antonio Cordeiro Coro. 55 anos. Natural de Lepe, Huelva.

22. Juan Antonio Cordeiro Coro. (55 anos). Técnico de pesca e segundo patrón da embarcación. Natural de Lepe (Huelva), quedaba un mes para xubilarse e leste era a última quenda en activo. Estaba casado e tiña dous fillos. Con residencia en Lepe, era habitual que se desprazase a Galicia para embarcar para, ao remato da marea, regresar ao seu domicilio. 

Rogelio Franco Damazo Cueva, de 56 años.
Rogelio Franco Damazo Cueva , de 56 anos. Facebook

23. Rogelio Franco Damazo Cueva . (55 anos) De orixe peruana, vivía en Pontevedra e tiña experiencia no Villa de Pitanxo, co que fixera outras mareas. Era axudante de cociña e contaba con fillos e netos. 

24. Pelungo Zure Apaanah. Natural de Ghana, a súa familia reside en Burgos. Ten muller e tres fillos. Era a súa primeira marea. 

O Villa de Pitanxo, un arrastreiro conxelador deseñado para augas profundas e condicións adversas

M. Sío Dopeso

No ano 2004, o armador marinense Manuel Nores González decidiu apostar por reforzar a súa presenza nos caladoiros internacionais coa incorporación de dous novos arrastreiros xemelgos, o sinistrado Villa de Pitanxo e o Villa Nores. Ambos foron construídos no desaparecido estaleiro vigués M.Cíes, por algo máis de 10 millóns de euros. Foron deseñados para faenar en augas profundas (máis de 800 metros de profundidade) e en condicións climáticas adversas habituais no Atlántico Norte (zona NAFO), onde se dedicaban fundamentalmente  á captura de fletán negro, unha das especialidades do porto de Marín.

A embarcación que naufragou tiña cincuenta metros de eslora e un arqueo bruto de 825 GT (unidade específica de capacidade). Acadaba unha potencia de 1.400 CV, o que lle permitía desenvolver unha velocidade media de dez nós, e estaba habilitado con cabinas para unha tripulación de 22 persoas. Segundo fontes expertas en enxeñería naval, explican que unha das peculiaridades do barco é que conta cunha máquina na cuberta principal que lanza e recolle as redes e dunha popa inclinada en forma de rampla para favorecer o traballo. Unha vez rematada a faena, clasifícase o peixe e introdúcese nos túneles de frío que acadan ata os -40 graos centígrados para, a continuación, ser embalado en caixas e depositado nas adegas acondicionadas para manter o frío. A capacidade de conxelación do Villa de Pitanxo era de 24 toneladas.

Á pregunta de se un buque construído no 2004 pode ter algún risco, pola súa antigüidade, estas fontes expertas aseguran que non, e descartan que iso puidese supor ningún problema xa que se trata de barcos pouco complicados, e de sinxelo mantemento.

Respecto das causas do afundimento, os enxeñeiros navais consultados coinciden en que, descartada a vía de auga ou un incendio, o probable, dadas as características deste tipo de buques, é que un golpe de mar puidese ter provocado un desprazamento da carga, e provocado o afundimento.