Seis de cada dez nenos de 8 a 12 anos teñen conta en redes sociais a pesar de non permitilo a lei
SOCIEDADE
Un informe alerta de que un de cada catro escolares de 8 a 12 anos usa o móbil e navega por internet sen restrición nin control ningún dos seus pais
16 oct 2025 . Actualizado á 13:29 h.Pediatras, psicólogos, neurólogos ou oftalmólogos están a ter moi pouco éxito coas súas voces de alarma sobre os importantes riscos do uso prematuro, excesivo e sen supervisión dos móbiles, comprimidos ou computadores na infancia. Polo menos así o demostran os resultados dunha enquisa realizada pola Fundación Eroski sobre o manexo de pantallas electrónicas a 2.581 alumnos de primaria de todo o país con idades comprendidas entre os 8 e 12 anos.
O traballo indica que, a pesar de os consellos en contrario dos especialistas, a maior parte dos nenos españois usan a diario todo tipo de pantallas e que, de feito, un terzo deles xa conta a idade tan temperá cun smartphone en propiedade que, na maioría das ocasións, regaláronlle os seus propios pais ou os seus familiares máis próximos. En liña con outros traballos precedentes, dous de cada tres alumnos de primaria fai un uso excesivo das pantallas, moi superior ao tope que recomendan os pediatras para evitar riscos para a saúde a esas idades (un máximo dunha hora diaria). O 50% ve dunha a tres ou máis horas de televisión, o 30 % manipula durante máis dunha hora o móbil e ata un 12% supera as tres horas enganchado ao smartphone.
Pero o dato que quizá resulta máis impactante é que entre os 8 e 12 anos a totalidade dos nenos fan uso habitual das redes sociais e que ata seis de cada dez deles teñen conta propia nalgunha ou varias destas redes, un feito que vulnera a lei (que non permite rexistrarse con menos de 14 anos) e as normas de uso das propias plataformas dixitais. O 60% indica que ten claves de acceso propias, pero o 48% restante utiliza as contas dos seus pais co seu consentimento, o que demostra unha altísima normalización do uso ás redes por nenos no ámbito familiar. Esta permisividade e baixo control contrasta coas alertas lanzadas polos especialistas que, en base a estudos científicos e sociolóxicos, desaconsellan o acceso prematuro ás redes sociais porque expón aos nenos a contidos inapropiados ou traumáticos para a súa idade, facilita o ciberacoso e os ataques á súa liberdade sexual e pon en risco a súa privacidade, ademais de poderlles danar no seu proceso de maduración. A lei de protección aos menores no ámbito dixital que elaborou o Goberno e que agora se debate no Congreso prohibe explicitamente a calquera menor de 16 anos rexistrarse nunha rede social e esixe aos operadores a implantación nas súas plataformas de controis de idade realmente efectivos para que o mandato sexa unha realidade.
Sustos e violencia explícita
A outra pata na que insisten os especialistas médicos, a necesidade de que os pais establezan unhas normas de uso das pantallas electrónicas e internet moi concretas e restritivas na infancia -incluída a activación de dispositivos de control parental- e que supervisen o seu cumprimento, tampouco parece que sexan hábitos moi estendidos. Un de cada catro dos nenos de 8 a 12 anos preguntados indicaron que utilizan o seu móbil, comprimido, computador ou televisión sen restrición algunha por parte dos seus pais e que os seus proxenitores nunca lles controlan nin lles acompañan ou supervisan cando manexan as pantallas para evitar usos inadecuados ou de risco. De feito, a maioría cre que os seus pais están máis atentos a manexar os seus propios dispositivos electrónicos que a vixiar como os usan eles.
Algúns efectos desta escasa supervisión son que o 43% dos escolares de primaria recoñece levarse sustos ou quedarse impactado con algunhas das cousas que leron ou viron nas pantallas, que un de cada cinco viu mensaxes de odio e insultos e que un de cada dez viu vídeos violentos e de pelexas.
«O uso inapropiado e excesivo de pantallas en idades crave para o desenvolvemento cognitivo, emocional e social dos menores, así como a falta de normas e supervisión adulta, reforza a necesidade de programas educativos e políticas públicas que promovan contornas dixitais seguras», sinala o director da Fundación Eroski, Alejandro Martínez, á vista dos principais achados do traballo.