As turbulencias severas aumentaron un 55% desde 1979 polo cambio climático

SOCIEDADE

Atlas

Os modelos prevén que poidan triplicarse durante a segunda metade de século

23 may 2024 . Actualizado á 14:42 h.

A experiencia tan desagradable que viviron os pasaxeiros que ían a bordo do voo que o pasado martes realizaba o roteiro entre Londres e Singapura é unha realidade á que haberá acostumar se polo cambio climático. As intensas turbulencias provocaron un falecido e varios feridos. Elizabeth Spriggs, unha viaxeira que estaba sentada na parte de atrás co seu fillo, explicou ao diario The New York Times que o primeiro impacto da turbulencia fixo caer ao chan a unha azafata. Logo veu o segundo golpe, un forte descenso que guindou ao aire bolsas, computadores e tamén á propia azafata. «Foi como ver a película Matrix. Vímola subir no aire e flotar un segundo».

Hai uns meses un estudo publicado na revista Nature Climate Change desvelou que como consecuencia do aumento da temperatura media do planeta, os ventos asociados á corrente en chorro soprarán con máis intensidade. En concreto, aumentarán un 2% por cada grao que sobe a media mundial debido á emisión de gases de efecto invernadoiro. «É probable que contribúan a unha diminución dos tempos de voo, pero tamén un aumento da turbulencia en aire claro», explicou Tiffany Shaw, investigadora da Universidade de Chicago e autora do artigo.

As turbulencias en aire despexado son as máis perigosas para o tráfico aéreo xa que os pilotos non poden evitalas ao ser invisibles a primeira ollada e indetectables polos sensores a bordo. Este fenómeno xa aumentou en varias rexións do mundo. No Atlántico norte, unha dos roteiros de voo máis transitadas do planeta, a duración anual total da turbulencia severa aumentou nun 55% entre 1979 e o 2020. A turbulencia moderada aumentou un 37%.

O jet stream fórmase debido ao contraste que existe entre o aire frío e denso que descende desde o polo norte e o aire cálido e lixeiro que sobe dos trópicos. O estudo explica como o quecemento intensifica este contraste de densidade. A medida que o aire nos trópicos se quenta, tende a reter máis humidade. Pero como o aire nos polos tamén aumenta a súa temperatura, agora contén máis humidade, polo que a diferenza xeral de densidade non fai máis que aumentar. «Este aumento é multiplicativo en lugar de lineal. Por tanto, non só se intensifica co tempo, senón que canto máis pronunciado é o contraste maior aumento dos ventos máis rápidos», engade Shaw.

No 2017, outro importante estudo realizado pola Universidade de Reading publicado en Nature xa advertiu de que o aumento das turbulencias provocaría algo máis que fochancas illadas que obriguen aos pasaxeiros para ter que abrocharse os cintos. Isto quedou claro tras o recente episodio do voo da compañía Singapore Airlines na que ían a bordo 179 pasaxeiros e seis tripulantes.

Os modelos prevén grandes áreas de turbulencias que os aparellos terán que evitar, modificando os roteiros convencionais que aumentarán a duración, o prezo e a emisión de gases de efecto invernadoiro. O estudo mesmo cuantificou que a cantidade de turbulencia máis violenta nunha atmosfera máis cálida podería duplicarse ou triplicarse para o período 2050-2080.