Melide protestará na rúa se se encalan as fachadas da igrexa de San Pedro

Natalia Rodríguez Noguerol
N. Noguerol MELIDE

MELIDE

Iglesia de San Pedro de Melide
Iglesia de San Pedro de Melide PACO RODRÍGUEZ

Arquitectos técnicos advirten do impacto artístico, visual, térmico e acústico da solución autorizada por Patrimonio no proxecto de restauración do templo barroco

12 nov 2025 . Actualizado á 19:19 h.

Os veciños de Melide sairán á rúa para protestar se finalmente se executa a solución prevista para as fachadas no proxecto de rehabilitación da igrexa parroquial de San Pedro, onde xa concluíu a instalación das estadas necesarias para a actuación. A posibilidade de manifestarse abordouse nun recente encontro celebrado no marco da campaña veciñal que se puxo en marcha para esixir que o exterior do inmoble se manteña en pedra vista e que, ata a data, logrou reunir máis de 1.500 firmas.

Na reunión na que puxo amais da mesa intensificar as medidas de protesta, os arquitectos técnicos Fe García Liñeira e José Luis Álvarez profundaron ante os asistentes —unhas cincuenta persoas que esgotaron as cadeiras do museo etnográfico da comarca— nas razóns que sustentan a oposición ao recebado e encalado da igrexa, do século XVIII. Fe García puxo o foco na repercusión artística da intervención, que, explicou, «eliminaría o xogo de luces, sombras e movemento, característicos do barroco, que se consegue coa cachotería orixinaria, as rugosidades da pedra, e o morteiro das xuntas». O encalado «falsearía a lectura orixinal do edificio, e non responde a unha necesidade de conservación e estrutural, senón a un criterio estético», concluíu a arquitecta técnica, que tamén chamou a atención sobre o feito de que a solución é contraria ao establecido tanto na Lei de Patrimonio da Xunta como na Carta de Venecia. Senllas normativas, indicou, «outorgan primacía á conservación fronte á restauración». Respecto diso, Fe García, puxo de relevo que a igrexa barroca de San Pedro de Melide «é testemuño claro dos oficios e materiais empregados na arquitectura popular galega».

NOGUEROL

O seu compañeiro de oficio José Luis Álvarez fixo fincapé no impacto térmico e visual do morteiro de cal nunha grande extensión como é a fachada principal da igrexa de San Pedro de Melide. Álvarez sinalou o «defecto de escala» que xeraría o «claro predominio» do branco sobre unha fachada na que as cinco fiestras existentes, e o seu correspondente sillería de pedra, só representan «un 10 por cento da superficie», indicou. «Aquí non necesitamos agrandar o espazo, con esa pantalla, con ese lienzo en branco», defendeu, o arquitecto técnico, que, doutra banda, sinalou que a orientación do templo en dirección sueste e a súa maior altura respecto ás edificacións perimetrais —elévase uns 15,70 metros, fronte aos 5-6 metros que os inmobles lindeiros— incrementan o «gran salto térmico» que rexistra Melide entre o día e a noite. Ese diferencial «é o que peor soportan os materiais, e no caso do mortero, produciríanse desconchados en pouco tempo», explicou José Luis Álvarez, que tamén advertiu da repercusión negativa do encalado na «acústica impresionante» da Praza do Convento, onde ,en efecto, a igrexa parroquial é testemuña dos concertos, sobre todo de bandas de música, que se celebran durante o verán.

Do mesmo xeito que a súa compañeira de oficio, Álvarez tamén se mostrou partidario de «limpar e rexuntar as pedras», e non así do recebado e encalado «irrevesible», advertiron, autorizado pola Dirección Xeral de Patrimonio da Xunta, que, de renunciar a esa solución, «aforraría un coste enorme» no proxecto de rehabilitación, adxudicado por importe de 611.000 euros, do mesmo xeito que despois a Diocese de Lugo no mantemento exterior da igrexa. Será un labor máis custoso polas «manchas de humidade» que se acumularán, ademais de polo potencial «lenzo para grafiteros» que será co encalado. É algo que observaron desde o público asistente a unha reunión na que o historiador Xosé Manuel Broz, implicado a título particular e non como director do museo na campaña posta en marcha para frear o encalado, pediu «respecto» por unha praza «única» que vería alterada a súa «identidad histórica», tal e como puxo de relevo nunha retrospectiva que ofreceu sobre a súa evolución urbanística desde o século XIII. «En toda restauración un falso histórico é o que hai que evitar sempre; pola contra, hai que procurar respectar o orixinal», concluíu Broz. 

Preocupación polo silencio de Patrimonio

Na reunión cos veciños tamén interveu a edila de Cultura, a nacionalista Ana Mosteiro, que, ademais de partidaria da mobilización, mostrouse preocupada por non transcender información algunha tras a recente visita á igrexa de arquitectos da Xunta, desde a que, semanas atrás, responderon á polémica, sinalando que a solución definitiva decidirase unha vez os técnicos avalíen o estado da fachada. «Estiveron subidos ao andamio e non dixeron nada», desvelou a concelleira.