A A-6 ten 36 quilómetros de carrís cortados na montaña de Lugo

Suso Varela Pérez
suso varela LUGO / LA VOZ

LUGO

La A-6 en la circunvalación de Lugo ciudad
A A-6 na circunvalación de Lugo cidade ALBERTO LÓPEZ

Os condutores deben esquivar fochancas e reducir velocidades se non queren acabar fóra da vía ou con roturas nos vehículos

10 mares 2024 . Actualizado ás 12:55 h.

Os condutores que a diario utilizan a A-6 para entrar ou saír de Galicia ou como tránsito interno entre os municipios por onde atravesa a autovía non só levan anos sufrindo a constante deterioración do firme, co perigo que supón en ocasións a circulación, se non que ademais ven como aparecen cada vez máis danos na vía sen que de momento os anuncios de melloras do Goberno materialícense. E ademais, os danos no pavimento, a caída do viaduto do Castro ou o derrumbe de taludes provoca que na actualidade haxa ata 36 quilómetros da A-6 con algún carril anulado para a circulación.

Máis aló das fochancas e do firme esnaquizado que un condutor se pode atopar ao longo dos 162 quilómetros en Galicia, entre Arteixo e Pedrafita (324 coas dúas direccións), a circulación está condicionada polo corte dos citados 36 quilómetros de carrís, 15 en dirección Madrid e 21 en sentido Galicia. E todos eles se concentran en apenas 42 quilómetros de distancia, precisamente os que atravesan a montaña de Pedrafita do Cebreiro, desde Baralla ata Vega de Valcarce.

Os usuarios da A-6 pódense atopar, nun día puntual, con algún tramo coa circulación limitada por traballos de mantemento (roza, limpeza, rebacheo, arranxo de biondas), pero hai puntos que levan meses con carrís anulados e o tránsito con velocidade reducida a 80, 60 e 50 quilómetros por hora, dependendo das obras que se executan.

En dirección Madrid 

8 km. entre Neira de Rei e O Cereixal. En dirección Madrid, o primeiro corte prodúcese antes de entrar no túnel de Neira, en Baralla, no quilómetro 464. Os vehículos só poden utilizar un carril. Desde o pasado novembro está a ampliarse e reforzando o sistema de drenaxe para evitar deterioracións do firme. Precisamente trátase do tramo de toda a A-6 en Galicia onde o firme se atopa en peor conservación, ata o punto de que o carril dereito de subida ao túnel do Cereixal, no quilómetro 456, en Becerreá, xa leva varios meses cortado á circulación polo pésimo estado no que se atopa, con pavimento afundido e numerosos fochancas.

A finais do pasado verán comezaron os traballos de rehabilitación do deteriorado firme da A-6, pero interrompéronse xa que precisamente era necesario acometer antes a drenaxe do tramo citado entre Baralla e Becerreá debido a que se trata dunha zona con abundantes mananciais e entradas de auga na calzada que provocaron durante anos a actual desfeita do pavimento.

2 km. en Becerreá. Unha vez pasado o túnel do Cereixal e comezar a baixada cara á saída aos Ancares, á altura do radar, no quilómetro 452 vólvese cortar un carril, para circular durante 2 quilómetros con velocidade reducida. O motivo é ter un carril habilitado xa que na outra dirección están a realizarse os traballos de cosido e apontoamento do talude que veu abaixo en outubro do pasado ano.

5 km. en Pedrafita-O Castro. E a terceira zona con circulación só por un carril atópase na entrada do túnel de San Pedro, un pouco antes da saída de Pedrafita, no quilómetro 433. Toda a circulación atravesa o túnel de Pedrafita por un carril e a 50 por hora, para desa forma entrar lento no viaduto do Castro que se levantou o pasado ano. O corte do carril dura ata o 428, cando xa se pasou a nova ponte e volven os dous carrís.

En dirección A Coruña

O tráfico que entra en Galicia pola A-6 teno algo máis complicado que o que sae da comunidade xa que os quilómetros de carrís cortados son 21, incluído o corte da A-6 ao non estar acabado o novo viaduto do Castro.

6 km. en Vega de Valcarce. A interrupción da A-6 para desviar o tráfico cara á N-VI no 428 obrigou hai meses a anular un dos tres carrís de subida do porto de Pedrafita na vertente leonesa, desde un pouco despois da área de descanso de Vega de Valcarce. Son 6 quilómetros con dous carrís e unha circulación limitada a 80 por hora.

5 kms pola N-VI en Pedrafita. Desde o quilómetro 428 ata o 433, todos os vehículos teñen que circular pola N-VI , atravesando o centro de Pedrafita ata reincorporase á A-6. 

2 km. en Becerreá. Está a recomporse o talude que veu abaixo en outubro, pero ademais realízanse traballos de consolidación en toda a ladeira para evitar que se provoque outra caída e minimizar os efectos negativos das filtracións de auga. Os vehículos teñen que circular a 50 por hora entre os quilómetros 450 e 452, na saída aos Ancares e onde comeza a subida ao Cereixal.

8 km. do Cereixal a Neira de Rei. Como ocorre en sentido Madrid, entre os quilómetros 456 e 464 a autovía, xa en baixada, queda cun só carril. Pero a diferenza do sentido cara á Meseta, onde se anulou un carril pero quedan dous hábiles, cara a Lugo o corte é peor xa que só está habilitado un carril.

De Montesaeiro ao Bierzo, 150 quilómetros esquivando fochancas

Realizando unha análise sobre o terreo dos 150 quilómetros da A-6 que separan Montesaeiro, no municipio coruñés de Aranga, no quilómetro 549, e o desvío no Bierzo no 400 para coller a N-120 que vai cara a Valdeorras, Monforte e Ourense, o firme da Autovía do Noroeste ten un estado de conservación variable, en función da zona e da época da súa construción, pero acumula determinados tramos onde se converteu en perigoso circular a 120 quilómetros por hora ou, polo menos, case un milagre que o vehículo non sufra unha rotura nas rodas, nas lúas ou nas suspensións.

Como normal xeneral, os 500 metros antes de calquera saída e os 500 metros seguidos dunha entrada á A-6 atópanse cun firme en malas condicións. As freadas e aceleracións, especialmente de vehículos pesados, provocan fochancas que, nalgúns puntos, chegan a ser ata case canalizacións de varios metros, como ocorre na circunvalación de Lugo. Tamén o estado de conservación da gran maioría das xuntas de dilatación é deficiente.

Así se atopan os tramos analizados da A-6 entre Montesaeiro e o Bierzo, atravesando Terra Chá, Lugo e a montaña de Pedrafita.

Montesaeiro-Baamonde (A-8). Este tramo de autovía inaugurouse en 1996. Do 549 ao 522 atravésanse as saídas e entradas de Guitiriz e de Parga. Os nove quilómetros da provincia da Coruña, ata a ligazón coa N-634 cara a Teixeiro e Santiago, están en bo estado, xa que no ano 2016 o entón Ministerio de Fomento rehabilitou o firme entre Betanzos e o límite provincial.

Ao entrar na provincia de Lugo xa se nota un cambio no firme e certa deterioración, pero con poucas fochancas, máis aló dalgúns preto das entradas e saídas da autovía. O peor tramo atópase en toda a circunvalación do nó de comunicacións coa A-8 e a N-VI en Baamonde.

Baamonde-O Ceao (Lugo). Este tramo de 22 quilómetros, aberto en 1997, xa comeza a ter un firme moi deteriorado, especialmente nas proximidades das ligazóns con Rábade e con Outeiro de Rei. Hai que destacar que o tramo entre o polígono do Ceao e Outeiro de Rei é o que máis circulación de vehículos ten ao día a A-6 nos 150 quilómetros analizados, cunha media diaria que supera os 24.000 turismos e camións. Hai uns anos, fíxose un rebacheo importante no carril dereito entre O Ceao e Rábade, que eliminou firme deteriorado, pero agora é o carril esquerdo o que se atopa esnaquizado.

O Ceao-Nadela. A circunvalación de Lugo. Son 12 quilómetros (do 500 ao 488) que vertebran o polígono industrial de Lugo, a N-640 na Campiña, a estrada da Fonsagrada, o acceso ao HULA e a ligazón coa A-54 e o corredor a Sarria e Monforte. Cunha media diaria de vehículos que superan os 20.000, o firme necesita de forma urxente unha mellora debido ás numerosas fochancas, algúns moi longos e profundos. Especialmente o carril dereito en sentido Madrid está imposible de transitar, polo que é habitual ver aos vehículos que ou ben só usan o carril esquerdo, ou invaden parte da beiravía para deixar as fochancas por baixo.

Nadela-Neira de Rei. Son 22 quilómetros inaugurados en 1997 e que acusan o paso dos anos, aínda que non é dos tramos que están en peores condicións debido a que ten menos tránsito e, sobre todo, non son zonas montañosas e de fortes pendentes, especialmente os quilómetros que atravesan O Corgo.

Neira de Rei-O Cereixal-desvíos Os Ancares. É con diferente o peor tramo para circular pola A-6, polo menos ata a zona de Astorga, onde volve estar en pésimas condicións. Son 13 quilómetros, do 464 ao 451, que se converteron nun quebradizo de cabeza para os condutores desde fai máis dun lustro, con fochancas, badenes e afundimentos da calzada. Desde hai meses, ata que non comezaron as obras de mellora da drenaxe da vía e cortouse un carril, os condutores só circulan polo carril esquerdo debido ao pésimo estado do dereito. Os rebacheos e fresados que se fixeron nos últimos anos non serviron de nada e as fochancas volven abrir e aparecen novos en calquera momento.

Becerreá-Noceda-Pedrafita. Os 19 quilómetros de subida e baixada ao porto de Pedrafita, atravesando os desvíos de Doncos e As Nogais, non teñen tantas fochancas como o tramo antes citado, pero o seu estado non é óptimo do todo, notándose que pasaron máis de 23 anos da súa posta en funcionamento.

Pedrafita-Villafranca del Bierzo. Entre os quilómetros 432 e 407, máis aló dos actuais condicionantes de circulación polo corte no viaduto do Castro, o estado do firme non é óptimo, con zonas de fochancas, especialmente en Vega de Valcarce. Tanto na subida como na baixada da vertente leonesa de Pedrafita hai zonas con badenes ou pequenos afundimentos da calzada debido a filtracións de auga, como ocorre á altura do radar do quilómetro 426.

Villafranca-ligazón N-120 en Carracedo. Por unha distribución histórica da conservación da vías nacionais, a Demarcación de Estradas de Lugo ten asignada a construción, conservación e mantemento da A-6 desde Guitiriz ata Villafranca del Bierzo, e mesmo parte da N-120 en León e Ourense. 

O estado da autovía en todo o val que rodea o Bierzo e Ponferrada, ata o inicio da subida/baixada do Manzanal atópase case en perfectas condicións. Aberto este tramo entre os anos 1998 e 1999 non sufriu o desgaste que si tiveron os tramos montañosos de Lugo. Trátase dunha zona de val, con rectas, curvas suaves e algunha pequena subida.

Estas son os investimentos do Goberno na A-6

Que o estado da A-6 ao seu paso por Lugo para nada é algo novo, e as queixas pola súa pésima conservación vai camiño superarse a década. Foi precisamente a denuncia dos condutores a que levou no 2017 á entón deputada do PSOE por Lugo, Margarita Pérez Herráiz, a elevar unha proposición non de lei para reclamar ao Goberno de Rajoy o arranxo da A-6 en Lugo. Foi debatida no Congreso e foi aprobada por unanimidade de todos os grupos. Era a primavera do 2017, e xa pasaron sete anos.

Os confusos trámites administrativos e a disposición das partidas económicas han ir atrasando ano tras anos as necesarias melloras. Unha das primeira medidas que se acometeu foi a revisión e rehabilitación dos viadutos, como foron os casos de Ruitelán ou As Lamas, entre outros.

O Castro. Cando acabaron as reforma dos viadutos antes citados, os esforzos levaron ao do Castro, ata que finalmente un deles comezou a derrubarse o 7 xuño do 2022. O Goberno indica que se van investir máis de 70 millóns para volver pór en marcha os dous viadutos que tivo que demoler. Un deles levantouse, aínda que se usa só un carril en sentido Madrid, e a ponte en dirección A Coruña confíase en que estea rematado neste 2024.

Drenaxe e talude en Becerreá. Desde mediados de novembro, o Ministerio de Transporte está realizando as obras de drenaxe na plataforma, entre Neira de Rei e Becerreá, co find e evitar a entrada de auga na vía e que deteriore o pavimento, como ocorreu na última década. Tamén executa os traballos de consolidación do talude derrubado en outubro, preto do desvío para Os Ancares. As dúas obras superan os 3 millóns de euros de investimento.

Rehabilitación do firme. Transportes comezou o pasado as obras de rehabilitación do firme entre O Corgo e Villafranca del Bierzo en sentido Madrid. Son algo máis de 8 millóns. Estes traballos interrompéronse ata que non se rematen as obras de drenaxe e consolidación de taludes. Existe un proxecto para a reforma integral do mesmo tramo, en sentido A Coruña, cuxo orzamento sería similar, pasando dos 8 millóns.

Túneles e seguridade. O Goberno adxudicou por 16 millóns de euros traballos de adaptación dos diferentes túneles da A-6 á normativa europea, con traballos que van desde a mellora da iluminación, a saídas de urxencia, beiravías, postos de aviso, ventilación ou reforma do firme.

Viaduto de Trabadelo. Hai poucas semanas remataron as obras de consolidación dun pequeno viaduto próximo ao túnel de Trabadelo, danado en xuño do 2022. Investíronse 2,1 millóns na súa reparación e conta cunha capa de rodaxe totalmente nova.

Conservación. O Ministerio de Transportes adxudicou esta semana as obras de conservación e mantemento por tres anos da A-6 entre Villafranca del Bierzo e Becerreá (tamén se inclúe a maltreita N-VI ). O contrato é de 14,7 millóns.