A reforma da estrada de Lugo a Ourense acabarase no 2027

Suso Varela Pérez
suso varela LUGO / LA VOZ

LUGO

Alberto López

O Goberno adxudica as obras por 10,9 millóns e cun prazo de execución de 38 meses

15 feb 2024 . Actualizado á 20:18 h.

O pesadelo que sofren a diario miles de condutores que utilizan a estrada N-540 entre Lugo cidade e Ourense aínda seguirá uns anos máis se ninguén o remedia. O Ministerio de Transportes adxudicou o pasado luns día 12 o contrato de obras para a rehabilitación do firme desta estrada, entre os km 0,000 (a ponte dAs Saamasas de Lugo) e o 68,900 (a límites provincia con Ourense).

O importe de adxudicación ascende a 10.951.414 euros (IVE incluído) e se ninguén o cambia, o prazo de execución será de 38 meses, é dicir, tres anos e dous meses desde que se asine o contrato entre a gañadora do concurso, as galega Construcións Taboada e Ramos, e a Administración.

No ano 2019 deuse a orde para preparar un proxecto de reforma da N-540 na provincia de Lugo, que se fixo durante o 2020. Nesa fase deseñouse un plan de obras para executar a necesaria reforma —como recolle o proxecto— en 18 meses (ano e medio). Pero o 5 de xullo do pasado ano, o director xeral de Estradas, Juan Pedro Fernández Palomino, asinou unha resolución complementaria sobre o proxecto de rehabilitación na que se recollía un cambio nos prazos de execución, pasando de 18 a 38 meses.

Cömo repártese o diñeiro

O citado plan de obra, que conta co informe de supervisión, detalla os importes que o ministerio executará cada ano, comezando cuns 200.000 euros para o presente exercicio, e deixando o groso do presuposta para o 2027. «Este plan atende á dispoñibilidade orzamentaria actual e á posible data de inicio das obras», xustifica a resolución asinada polo alto cargo de Estradas.

Desta forma, no proxecto que se licitou estipúlanse os 200.000 euros para o 2024; 3,1 millóns para o 2025; 3,7 millóns para o 2026; e 5,4 millóns para o 2027.

Na nota informativa que onte enviou o ministerio non se mencionan os prazos de execución. Tanto o BNG, que promoveu hai unhas semanas unha manifestación, como o PP, xa anunciaron que levarán ás Cortes iniciativas para intentar acelerar esta situación e que as obras sexan declaradas de urxencia e, desta forma, acúrtense os prazos.

O debate dos presupostos do Estado podía ser o espazo elixido para emendar o cronograma oficial das obras, ou ben que se force unha nova revisión da resolución asinada o verán pasado e que cambia o criterio das obras, baseado na dispoñibilidade orzamentaria.

Meses de espera

Polo momento, e mentres non se discute nas Cortes este asunto, éntrase nunha fase na que se poden presentar alegacións á adxudicación. Taboada e Ramos gañou o concurso entre as sete ofertas que se presentaron. E aínda que non foi a que puxou co prezo máis baixo nin o máis alto (houbo unha de 8,3 millóns e outra de 10), os órganos de contratación valoraron «o bo coñecemento que denotan do proxecto e da zona e do terreo onde será executada a obra e de calquera outro condicionante externo, así como a garantía de subministracións dos materiais, ademais do alcance proposto polo licitador e o grao de detalle e concreción de todos e cada un dos traballos para realizar».

Uno de los kilómetros que peor firme tiene la N-540, en Guntín
Un dos quilómetros que peor firme ten a N-540, en Guntín ALBERTO LÓPEZ

Unha vez que se resolvan todos os trámites administrativos, terase que asinar o contrato e a partir de aí pódense iniciar os traballos de reformulo, co que é difícil que as obras comecen antes deste verán. E a partir de aí empézanse a contar os 38 meses, salvo que se faga unha reprogramación do contrato e acúrtense os prazos.

En que consisten as obras

Realizarase a rehabilitación estrutural e superficial do firme e aquelas actividades complementarias que sexan necesarias para manter os niveis de servizo, sinalan desde o ministerio, «todo iso co obxecto de mellorar a seguridade viaria no devandito tramo». A rehabilitación, explican, consistirá principalmente nun fresado de parte do firme existente, seguido dun recrecimiento en varias capas entre as que se disporán regas de adherencia.

Nas zonas singulares, que son as máis deterioradas, realizarase primeiramente unha demolición do paquete de firmes completo, seguida dunha escavación dun metro de profundidade para, finalmente, repor as capas de firme. Así mesmo, será necesaria a regularización das beiravías, especialmente para garantir a seguridade dos ciclistas e motoristas. Tras isto, procederase ao repintado de marcas viarias e á disposición dos elementos de balizamento. En canto ás actuacións complementarias, realizarase a reposición de expiras e estacións de capacidade e a reposición das xuntas de dilatación das pontes existentes no tramo.

Unha vía con graves deficiencias

O actual e bacheado firme da N-540 foi executado no ano 1996 e ao longo do tempo sufriu diversas reparacións, sobre todo rehabilitacións a base de lechadas bituminosas, pero foron insuficientes para resolver os problemas que se foron acumulando co paso dos anos. Nestes momentos ten tramos case impracticables, cheos de fochancas e grava miúda solta que están a provocar accidentes e picadas. 

A senadora María José Gómez lamenta que non se considere unha obra urxente

A senadora do PP e alcaldesa de Guntín, María José Gómez, cualificou o anuncio do Gobierno de «electoralista e insuficiente, tendo en conta que se dilata tres anos o remate das actuacións para a mellora da vía».

A popular lamenta que co plan de obras «todo indica que neste ano tampouco veremos grandes avances na mellora desta estrada que está totalmente intransitable; cando o que require debido ao seu mal estado son actuacións urxentes».

A rexedora de Guntín insiste en reivindicar que «o Goberno garanta a seguridade dos usuarios e repare de forma inmediata a vía entre os quilómetros 16 e 17, onde se teñen producido varios accidentes, antes de que haxa que lamentar unha desgraza».

Uno de los kilómetros que peor firme tiene la N-540, en Guntín
Un dos quilómetros que peor firme ten a N-540, en Guntín ALBERTO LÓPEZ

Para Gómez, o anuncio da reforma da N-540 en 38 meses «é un desprezo máis a Lugo por parte dos socialistas e, concretamente, do candidato á Xunta que foi o negociador da investidura de Sánchez faise evidente na partida orzamentaria do Estado para conservación e explotación de estradas que, dende o 2018, é un 207 % máis alta para Cataluña que para Galicia».

Sen conexión coa AVE

Para a senadora electa do PP o Goberno condena aos lucenses «a convivir tres anos coa principal vía de conexión con Ourense e a alta velocidade en obras». Lembra que esta vía nacional é a única que comunica Lugo coa cidade de Ourense «ante a falta de avances na construción da autovía A-56», e sinala que é imposible coller a AVE en Ourense «polas fochancas que rebentan as rodas, palieres, amortiguadores, lunas e faros». 

Desde o PP sinalan que a mellora integral da N-540 leva anos sendo obxecto de demanda tanto no Congreso como no Senado ante «o recorte orzamentario constante dende que o Pedro Sánchez é presidente». E indica María José Gómez que o Goberno de Rajoy manexaba un plan para a reforma desta nacional cuxa investimento ascendía aos 20 millóns, «pero o Executivo socialista encargárase de eliminalos das contas estatais».