Annie Leibovitz, sobre as súas fotos de Felipe VI e Letizia: «A raíña preocupouse, porque agardaba algo menos tradicional»
XENTE

























A fotógrafa revela o simbolismo dos comentados retratos reais, que apostan polo contraste entre o peso da tradición e a modernidade: «Creo que o rei resulta máis interesante coa raíña, e a raíña co rei. Parece que se necesitan mutuamente»
10 mar 2025 . Actualizado á 13:59 h.A fotógrafa Annie Leibovitz foi a encargada de inmortalizar aos actuais reis de España para a posteridade cun monumental díptico de retratos que pasaron a engrosar a histórica colección do Banco de España. Felipe VI e Letizia posaron no Salón Gasparini do Palacio Real para dar como resultado dúas imaxes que xa foron obxecto de multitude de interpretacións sobre o simbolismo que pretendía a artista estadounidense. Agora, é ela a que revelou todas as reviravoltas e as mensaxes que pretendía, e algúns detalles da súa relación cos monarcas, nunha entrevista a Vanity Fair.
Leibovitz foi a elixida entre tres opcións de grandes fotógrafos de prestixio para materializar esta obra que sempre tivo a intención de permanecer na historia. Era consciente diso. «Cando iamos imprimir as fotos, recordo dicirlle ao meu axudante: "Isto vai estar nunha parede durante moito tempo, non é unha foto para unha revista de cine. Así que temos que facelo realmente ben"», recoñece. Iso explica en boa medida a súa diferente concepción dos retratos con respecto a fotografías previas da consagrada artista visual. Non trataban nesta ocasión sobre moda, senón sobre continuar unha tradición de estampas reais que, ata ese momento, sempre as fixeran pintores.
O resultado, de feito, sorprendeu á propia Letizia. «A raíña díxome que agardaba algo menos tradicional, máis no meu estilo», comenta Leibovitz sobre a súa conversación coa monarca española, que lle chegou a confesar a súa preocupación polo resultado das imaxes, segundo informa A Vangarda, ao ser máis formais do agardado. Por iso elixíana, explica, pero o peso da historia, e o propio interese da fotógrafa nesa tradición, foi a que a fixo cambiar. «Sei que agora si lle gustan as imaxes», di sobre a opinión de Letizia.

Aínda así, aínda que coa súa creación fixo chiscadelas a outros retratos reais previos, viu en Letizia ese contacto coa contemporaneidade, xa que a considera como «a raíña máis moderna de Europa». «Parecíame que é unha muller moderna á que podía dar un tratamento distinto sen que deixase de ser a raíña», explica a fotógrafa, «á raíña permítelle ter máis liberdade, e a luz está do seu lado, así que hai máis optimismo, porque é unha muller fresca e moderna coa súa propia personalidade» A esposa de Felipe VI puxo da súa parte ao chegar cun espectacular vestido de Balenciaga con capa. «Pareceume absolutamente perfecto que fóra un traxe vintage dun deseñador histórico español», valora. Tamén axudou que Letizia levase a súa propia playlist coa súa música, algo que a artista anima a facer a todos os seus retratados.
No caso do rei, como moito comentouse, quería representar nel o peso do seu cargo. Con xesto serio e vestido do uniforme de capitán xeral do Exército de Terra, está nunha parte menos iluminada do Salón Gasparini, cousa que, xunto coa abigarrada decoración chinoiserie rococó, tradúcese nunha composición moito máis abafadora. Era a intención. Que se vise como máis tradicional. E non nega que haxa certo compoñente crítico, tamén en sintonía con retratos clásicos como os de Goya. Aínda que matiza: «Non é unha crítica crúa, máis ben unha observación ou unha interpretación da monarquía».
Pero, en opinión de Leibovitz, o importante é que ambos funcionan mellor en conxunto. «Creo que o rei resulta máis interesante coa raíña, e a raíña co rei. Parece que se necesitan mutuamente», comenta sobre as imaxes, que se elevan nese xogo dual. «Non os queres ver por separado», reflexiona.
Leibovitz explica que sempre tivo claro que quería que fosen dúas fotografías separadas, e recoñece que nunca traballara cun formato tan grande, de máis de dous metros.