Regístrate gratis y recibe en tu correo las principales noticias del día

Felipe VI e Letizia, xunto a Annie Leibovitz e os seus retratos para o Banco de España

Martín Bastos

XENTE

As obras poderanse admirar ata o 31 de maio antes de pasar a formar parte da colección

10 mar 2025 . Actualizado á 11:59 h.

Os reis Felipe VI e Letizia tiveron ocasión de admirar este mércores xunto a Annie Leibovitz os retratos de ambos os que a fotógrafa estadounidense realizou para o Banco de España e que pasarán a engrosar a súa galería de retratos oficiais.

Felipe e Letizia observaron con atención os dous retratos fotográficos de grandes dimensións e que lles presentan de forma contraposta, comentando entre eles algúns detalles, para a continuación departir coa autora. O rei comentou en particular o efecto da luz que entra pola fiestra e ilumina o Salón Gasparini do Palacio Real onde se realizou a sesión fotográfica que se pode apreciar no retrato da raíña e que chega xa máis tenue á zona na que se realizou a imaxe do monarca, segundo recolle Europa Press.

La fotógrafa norteamericana Annie Leibovitz retrataba a los reyes, Felipe VI y Letizia, por encargo del Banco de España.
A fotógrafa norteamericana Annie Leibovitz retrataba aos reis, Felipe VI e Letizia, por encargo do Banco de España. ANNIE LEIBOVITZ / BANCO DE ESPAÑA | EUROPA PRESS

Preguntados polos xornalistas sobre a súa impresión tras ver os retratos, o rei sinalou que non lles corresponde a eles valorar o resultado mentres que a raíña respondeu cunha pregunta e sorrindo: «Vós que pensades?».

Ambos foron recibidos ás portas do Banco de España polo seu gobernador, José Luis Escrivá, e o ministro de Agricultura, Luis Planas, así como a propia artista que saudou cun efusivo «how are you?» (como está) a Felipe VI e deu un abrazo á raíña.

José Oliva | EUROPA PRESS

Os reis coñeceron no 2013 á fotógrafa estadounidense, galardoada co Premio Príncipe de Asturias de Comunicación e Humanidades. Volveron vela hai xusto un ano, o pasado 7 de febreiro, cando levou a cabo a sesión fotográfica, que se prolongou durante unhas sete horas.

Un díptico cos reis contrapostos

Os retratos, os maiores realizados ata a data por Leibovitz conforman un díptico que se complementa entre si, ao ofrecer unha mesma escena dividida en dúas na que o rei aparece ataviado co uniforme de gala do Exército de Terra e a raíña loce un vestido negro cun chal fúcsia.

O resultado, a ollos do espectador, ao utilizarse a impresión en tea en lugar de papel fotográfico, lembra os retratos ao óleo doutras épocas que deixaron para a posteridade pintores como Velázquez ou Goya, conxugando a tradición retratista española coa renovación que achega a fotografía, tal e como buscaba o Banco de España ao elixir a Leibovitz.

O rei, á esquerda, aparece presentado en toda a sobriedade do seu cargo, vestido con uniforme militar, coa banda azul da Orde de Carlos III, o Toisón de Oro e outras condecoracións, e rodeado dos elementos do retrato clásico, como son a mesa, a lámpada de araña, o espello ou a porta aberta ao fondo. O monarca tamén se fotografou lucindo un chaqué e un frac durante a sesión, pero a autora descartou ambos.

En contraposición, a raíña posa á dereita iluminada pola luz que chega desde unha fiestra lateral e desprovista de toda a simboloxía propia do seu status: non porta nin a diadema nin a banda de Carlos III. Como únicas xoias, loce o colar de chatones que Alfonso XIII regalou á raíña Victoria Eugenia cando esta era aínda a súa prometida e que foi aumentando de lonxitude co paso dos anos con outros agasallos e dúas pendentes a xogo, así como o seu anel favorito que sería agasallo das súas fillas.

Segundo explicou no seu momento a conservadora da Colección do Banco de España, Yolanda Romero, Leibovitz fotografou a Letizia primeiro sen a diadema e a banda e logo con elas, pero finalmente optou por unha imaxe sen estes atributos.

En canto ao vestiario, un vestido de gala negro en palabra de honra en tul de seda plisado e unha capa de seda fúcsia confeccionados polo deseñador Cristóbal Balenciaga nos anos 40 e 60 respectivamente e cedidos pola Fundación Antonio de Montpalau. A raíña quixo facer unha chiscadela na súa visita lucindo un traxe de chaqueta nunha tonalidade parecida ao chal.

Éxito da exposición

Os dous retratos dos reis, que en realidade conforman un díptico, forman parte dunha exposición máis ampla baixo o título A tiranía de Cronos. Inaugurada o pasado 27 de novembro e gratuíta, foi ampliada ata o próximo 31 de maio dado o interese espertado, principalmente pola obra de Leibovitz. Ata o momento, 26.000 persoas desfilaron polas súas salas.

Unha vez conclúa a exposición, ambas as obras pasarán a exporse na sala do Consello de Gobierno do Banco de España, que pagou por ambos os retratos 137.000 euros. A entidade escolleu a Leibovitz porque quería incorporar a fotografía á súa colección, contar con artista estranxeiro con vistas a internacionalizar os fondos de cara ao futuro, e tamén sumar autoras xa que ata o de agora só contaba con retratos asinados por Isabel Quintanilla e Carmen Laffón.