Competencia analizará se hai abuso por parte de Renfe no bloqueo da venda de billetes

GALICIA

A Xunta toma esta medida en defensa dos usuarios, que, no caso dos de media distancia, o luns aínda non podían reservar prazas a partir do 9 de xuño. Finalmente, Renfe desbloqueou este martes a reserva de prazas, aínda que algúns usuarios aseguran que faltan frecuencias
20 may 2025 . Actualizado á 17:11 h.Renfe ampliou a semana pasada a venda de billetes desde o 9 de xuño ata o 30 de setembro. A medida foi un alivio para moitos usuarios, que poderán planificar cunha marxe máis ampla a compra dos seus billetes na época estival, aínda que outras conexións ferroviarias teñen aberta a venda ata decembro. Ademais, este luns aínda non era posible reservar as prazas nos trens de media distancia de Galicia, especialmente nos do eixo atlántico entre A Coruña e Vigo, que utilizan a diario traballadores e estudantes, a maioría co abono ferroviario gratuíto, aínda que tampouco se podían adquirir billetes dentro do proceso de venda normal. Renfe desbloqueou finalmente a reserva de prazas este martes. No entanto, algúns usuarios contactaron con La Voz para denunciar que aínda faltaban frecuencias.
Aínda que a situación mellorou no que respecta aos prazos abertos á venda —en moitos casos era inferior a un mes e agora son máis de catro meses de antelación—, a Xunta cre que este modelo é un agravio para os clientes galegos e para o resto dos españois que desexen viaxar a Galicia, polo que iniciou os trámites para que a Comisión Galega dá Competencia analice se existe unha «conduta abusiva» por parte de Renfe neste asunto.
O consello da Xunta, presidido onte polo conselleiro de Presidencia, Diego Calvo —que tamén ostenta as competencias en mobilidade—, aprobou o acordo para solicitar este informe do organismo autonómico que dirime asuntos relacionados coa competencia. «Non queremos máis ca ninguén, pero tampouco menos», dixo Diego Calvo na rolda de prensa posterior ao consello, para sustentar politicamente o acordo aprobado polo Goberno galego. «Os usuarios do ferrocarril deben ter os mesmos dereitos, vivan onde vivan», engadiu.
O texto literal da petición, ao que tivo acceso La Voz, constata que Renfe «podería abusar da súa posición dominante ao actuar en Galicia á marxe dos seus clientes, aplicándolles de forma arbitraria políticas comerciais que impiden a compra anticipada, co que implica de maior custo económico, e que este comportamento puido afectar a mercados conexos ao impedir aos operadores prestar servizos de paquetes turísticos, podendo producir a súa expulsión no mercado», se asegura en referencia a las agencias de viajes.
No acordo, promovido pola Consellería de Emprego, Comercio e Emigración, alégase que, con este comportamento, Renfe Viaxeiros apártase «de lo que é habitual neste mercado», no que outros operadores de transporte ofertan prazas «con moitos meses de antelación», e impide que os usuarios galegos benefíciense dos descontos da venda dinámica, na que os prezos son inferiores canto maior sexa a anticipación.
Ás empresas dominantes, como é Renfe en Galicia, debe esixírselles «a obriga de competir para garantir un mercado no que os prezos e a calidade na prestación dos servizos sexan os máis eficientes posibles», tal e como se sinala nunha sentenza do Tribunal de Xustiza da UE. Este comportamento, segundo o acordo do consello da Xunta, «podería constituír unha infracción tipificada no artigo 2 da Lei 15/2007, do 3 de xullo, de Defensa da Competencia», pois se infire que a operadora «podería abusar da súa posición dominante ao actuar en Galicia á marxe dos seus clientes» e, ao mesmo tempo, «maximizar os seus beneficios á conta dos usuarios galegos».
Únete á nosa canle de WhatsApp
O Goberno galego relaciona o bloqueo co monopolio da operadora en Galicia
«A empresa Renfe ocupa actualmente unha posición de monopolio no transporte de pasaxeiros por ferrocarril en Galicia, xa que non existe ningún outro operador que preste ese mesmo servizo. Tal posición dominante da empresa neste mercado confíralle a posibilidade de comportarse cun evidente grao de independencia fronte aos seus clientes ou consumidores», asegúrase no acordo que se aprobou onte no consello da Xunta.
Esta análise incide nunha práctica concreta, pero é aplicable a outras decisións da operadora con respecto a Galicia. Nas conexións onde ten competidores —Iryo e Ouigo—, os prazos de venda son máis amplos, ponse trens AVE directos e outro tipo de medidas para non perder clientes. En Galicia, en cambio, ao existir a barreira técnica do ancho ibérico a partir de Ourense, o resto das operadoras aínda non poden acceder ao mercado galego e vense obrigadas a adquirir trens de ancho variable.