Tres mortos ao día en accidentes de tráfico no 2023

José Manuel Pan
José Manuel Pan REDACCIÓN / LA VOZ

GALICIA

El colectivo de motoristas es el que más aumentó su mortalidad en el 2023.
O colectivo de motoristas é o que máis aumentou a súa mortalidade no 2023. CARLOS CORTÉS

Nas estradas españolas morreron 1.145 persoas. Os motoristas son o colectivo que máis incrementa a súa mortalidade con 299 falecidos, 45 máis que no 2022

04 ene 2024 . Actualizado á 15:29 h.

No ano 2023 producíronse 1.048 accidentes de tráfico nas estradas españolas nos que morreron 1.145 persoas. O dato corresponde ao balance de sinistralidade viaria presentado este xoves en Madrid polo ministro do Interior, Fernando Grande-Marlaska, e reflicte un mínimo descenso na mortalidade (tres falecidos menos) respecto ao 2022. Os datos son provisionais, xa que só inclúen as mortes ocorridas nas 24 horas seguintes ao suceso e os accidentes ocorridos nas vías interurbanas. Neses máis de mil sinistros houbo 4.495 feridos que tiveron que ser hospitalizados.

Acompañado pola subsecretaria do Ministerio do Interior, Susana Crisóstomo, e polo director xeral de Tráfico, Pere Navarro, o ministro destacou que as cifras se enmarcan nun contexto no que aumentaron os desprazamentos de longo percorrido (2%), o parque de vehículos (1,7%) e o censo de condutores ( 0,4%). No 2023 realizáronse 448,7 millóns de desprazamentos por estrada, cun parque de vehículos que se sitúa nos 36,6 millóns e un censo de condutores que se eleva ata os 27,8 millóns. Marlaska lembrou que «os sinistros de tráfico na súa maioría son evitables e que reducir esas tráxicas cifras está nas nosas mans se todos redobramos os nosos esforzos con ese obxectivo». Por iso, o ministro fixo un chamamento á responsabilidade dos condutores, «porque evitar as distraccións, respectar as normas de circulación e usar os sistemas de seguridade son tres simples elementos que poden rebaixar excesivamente estas dramáticas cifras e as traxedias humanas que hai tras elas».

Os datos de sinistralidade do ano pasado nas estradas españolas revelan que houbo un aumento do número de sinistros, pero que a cifra de falecidos é case a mesma, o que indicaría que a letalidade media (número de falecidos por sinistro) diminuíu. No informe da DXT destácase que o ano pasado houbo 25 días, catro máis que o ano pasado, nos que non se rexistrou ningunha morte nas estradas españolas. 

A maioría das  mortes (849) producíronse en accidentes que tiveron como escenario as estradas convencionais, é dicir, as de dobre sentido de circulación sen separación física entre os carrís. Nesas vías houbo 21 falecidos máis que o ano pasado. Nas autovías e autoestradas houbo 296 falecidos, 24 menos que no 2022. Estes datos confirman que se mantén estable a relación de que 3 de cada 4 mortes prodúcense en sinistros que teñen lugar en vías convencionais.

Unha primeira análise permite comprobar que a saída de vía segue sendo o tipo de accidente con máis vítimas mortais, con 486 falecidos, o que supón o 42% do total. Esa é unha cifra moi similar á do ano pasado, mentres que diminuíu un 9% a cifra de falecidos en colisións frontais.

Un dos aspectos que máis preocupa aos responsables de Tráfico é o aumento dun 9% no número de usuarios vulnerables que morreron o ano pasado, xa que se rexistraron 463 falecidos, 38 máis que no 2022. Ese incremento débese principalmente á elevada accidentalidade de motoristas, cuxa mortalidade aumentou un 19% respecto ao 2022. De feito, se se ten en conta a evolución desde o 2012, o único medio de desprazamento que aumentou a sinistralidade é o dos motoristas, cun aumento do 37% (de 218 a 299).

Un feito destacable é o descenso de peóns falecidos, de 127 a 118, e que case a metade dos atropelos mortais producíronse en autoestradas e autovías, 56, fronte aos 62 rexistrados nas vías convencionais. En cambio, a cifra de ciclistas falecidos permanece constante na última década, nunha contorna de maior uso da bicicleta e co reto de non aumentar a sinistralidade.

A franxa de idade que máis aumenta a súa mortalidade é a de entre 45 e 54 anos, con 228 falecidos, o 20% do total, e con cifras uns 11% superiores ás do 2022. Aumenta tamén a mortalidade infantil, xa que no ano 2023 houbo 22 menores de 14 anos mortos, o que é a segunda cifra máis alta dos últimos dez anos, só por detrás do 2014. Pola súa banda, o grupo de 65 e máis anos concentra o 18% das mortes (206), cun descenso do 10% (-24) respecto ao 2022. A maioría dos falecidos na estrada son homes, 905 (o 79% das vítimas mortais), fronte a 236 mulleres (o 21% restante).  

O 57% dos accidentes mortais producíronse en días laborables, fronte ao 43% que tiveron lugar durante as fins de semana. Unha vez máis destaca o feito de que 138 condutores e pasaxeiros de turismos e furgonetas non facían uso do cinto de seguridade no momento do accidente e morreron, mentres que no caso dos motoristas falecidos, 8 non levaban posto o casco. Tampouco o usaban 9 dos ciclistas falecidos.

Lixeiro descenso en Galicia

Polo que respecta a Galicia, o ano pasado houbo 88 mortos, só dous menos que no 2022. Mantense unha tendencia de estabilidade na sinistralidade, con lixeiros aumentos e descensos nos últimos anos. Andalucía e Cataluña rexistraron as maiores cifras de sinistralidade viaria no 2023, en ambos os casos cunha diminución respecto ao pasado ano dun 12% (-26) e un 5% (-8), respectivamente. A Rioxa e Navarra son as comunidades que rexistraron as menores cifras de mortes, co 1% do total, con 11 e 13 falecidos, respectivamente.

Prioridade aos motoristas e ao alcol

Á vista destas estatísticas, a política de seguridade viaria do Ministerio do Interior para este ano 2024 dará prioridade á prevención da sinistralidade do colectivo de motoristas, ás saídas da vía, ás distraccións e somnolencia e á condución baixo os efectos do alcol e das drogas. Para os motoristas, o ministerio xa prepara varias medidas, como por exemplo, a actualización do contido dos cursos de recuperación de puntos para incorporar un perfil específico para os motoristas que perderon o seu saldo de puntos e para os que se programarán cursos de condución segura e eficiente.

Tamén se establecerá un curso obrigatorio para os condutores do permiso B de coche con tres anos de antigüidade que queiran conducir motos de ata 125 centímetros cúbicos e esixirase o uso dun casco integral e de luvas homologadas para a circulación na estrada.

Ademais, a DXT vai revisar as normas reguladoras do tráfico para actualizar o catálogo de sinais de tráfico e impulsarase a reforma dos regulamentos de condutores, de vehículos e de circulación para a regulación do vehículo autónomo.

O ministro do Interior comprometeuse a que o seu departamento «seguirá traballando de forma constante nestas e outras medidas para mellorar a coordinación entre Administracións, aumentar a colaboración público-privada, reclamar unha maior autorresponsabilidad de condutores e usuarios das estradas e, por suposto, a seguir pondo o máximo esforzo de todos quen forma parte do Ministerio do Interior para lograr reducir as cifras de mortalidade viaria».

Respecto á evolución da sinistralidade na Unión Europea, desde o ministerio apuntouse que mostra unha situación de estabilidade, no que as cifras dos distintos países presentan variacións non superiores a un 5%, segundo a Comisión Europea. Con datos provisionais do primeiro semestre do 2023, Suecia, Irlanda e Estonia tiveron aumentos nas cifras de falecidos, mentres que Alemaña e Dinamarca están estabilizados.