Ryanair, 23 anos abonada á polémica

Cristina Porteiro
c. porteiro REDACCIÓN / LA VOZ

ECONOMÍA

Clodagh Kilcoyne | REUTERS

A aeroliña máis rendible de Europa castiga a Galicia por ter que desembolsar 68 céntimos máis por pasaxeiro e ameaza con outro recorte dun millón de prazas 

13 sep 2025 . Actualizado á 15:32 h.

É a aeroliña europea (UE) máis rendible e económica, e a terceira do mundo con máis clientes (200,2 millóns), pero non está disposta a abonar 68 céntimos máis por pasaxeiro nos aeroportos españois, nos que aterrou alá polo 2002. Ryanair respondeu á subida da tarifa de Aena (6,5%) —para compensar o aumento de custos— cun recorte de 1,8 millóns de prazas. As primeiras 800.000 este verán e outro millón neste inverno —implicará a súa saída de Peinador (Vigo) e a redución das súas rutas en Lavacolla (Santiago) a cinco—. Non acaban aí as represalias.

No seu empeño por dobregar a vontade do Goberno español, o seu controvertido conselleiro delegado, Michael Ou´Leary —propietario do 4% da aeroliña—, revelou onte ao Financial Times que ten a intención de volver ao país en dúas semanas para anunciar outro recorte adicional dun millón de prazas. «Se os prezos nas rexións son demasiado altos, voo a outro lugar», deslizou a modo de ultimato. O irlandés sabe ben que, nun país tan dependente do turismo como España, cernar a oferta dispoñible nos territorios máis periféricos pode ocasionar graves perdas económicas. O Ministerio de Transportes sábeo, pero insistiu onte: non cederá ante a súa «chantaxe».

Ryanair converteuse na principal compaña litigante de Europa. Paradoxal, porque recibiu enormes sumas de diñeiro en «publicidade institucional» para manter a súa presenza en aeroportos rexionais. Onte mesmo Ou´Leary acudiu a Bruxelas para reunirse —a petición propia (en xuño)— co comisario de Transportes, Apostolos Tzitzikostas, a quen trasladou as súas queixas. Tamén «falaron sobre a protección dos voos durante as folgas, a competitividade da industria aérea europea e das necesidades de investimento», aseguran fontes de Bruxelas.

beneficios

Raíña do baixo custo. O modelo de éxito de Ryanair pivota ao redor da redución dos custos operativos, ademais de explotar aquelas prazas onde as grandes non queren operar: territorios afastados das grandes capitais. Pero tamén no recorte dos custos fiscais e laborais, con artimañas xurídicas que tivo que ir eliminando. No último exercicio, a compaña irlandesa anotouse uns beneficios de 1.612 millóns de euros e rexistrou no primeiro trimestre fiscal do ano unhas ganancias históricas de 830 millóns tras subir os billetes un 21%. Un de cada tres euros que ingresa Ryanair (4.300 millóns) non vén dos billetes, senón de cargos, suplementos e extras que aplica aos seus pasaxeiros, os mesmos aos que mandou «a cagar» por reclamar reembolsos.

abusos

A cobranza por maleta, en cuestión. Ryanair sempre estivo no ollo do furacán polas súas actuacións e cláusulas abusivas. Chegou a cobrar 40 euros por imprimir o cartón de embarque. Agora cobra a equipaxe de man en cabina, a pesar de que a lei 48/1960 da navegación aérea estipula que «está obrigada a transportar xunto cos viaxeiros, e dentro do prezo do billete, a equipaxe cos límites de peso, independentemente do número de vultos e volume que fixen os regulamentos», engadindo que «non se considerará equipaxe a obxectos e vultos de man que o viaxeiro leve consigo».

Multas

Multimillonario. A máis polémica foi a que lle impuxo Consumo, de 107 millóns de euros pola cobranza dos suplementos na equipaxe de man ou a reserva de asentos para acompañar a persoas dependentes —suspendida temporalmente polo Supremo de Madrid (TSJM)—. Bruxelas investiga a sanción mentres a UE negocia unha reforma do regulamento que recortará dereitos aos consumidores, ampliando o prazo dos atrasos con dereito a indemnización e avalando a cobranza por maleta de man. 

insultos

«Pallaso». Envalentonado, Ou´Leary cargou recentemente contra o ministro de Consumo, Pablo Bustinduy, ao que chamou «pallaso» e «tolo comunista». Asegurou que o cambio climático era un invento e chamou «estúpidos» a quen imprime o cartón de embarque.

chantaxes

Cancelación de rutas. A supresión de voos non é nova. Xa a sufriu Francia. O Goberno galo máis que duplicou a taxa aeroportuaria, pasando de 2,63 a 7,40 euros o cargo en voos de curta distancia. Ou´Leary non o dubidou. Sacou as tesoiras: este inverno recortará 750.000 prazas e abandonará os aeroportos de Bergerac, Brive e Estrasburgo.

O mesmo fixo cos aeroportos alemáns de Dortmund, Dresde e Leipzig. Suecia e Italia optaron por reducir taxas para non perder conexións.

folgas

Listas negras. «O inferno vai conxelar antes de tratar con sindicatos», chegou a dicir Ou´Leary, pero tivo que facelo na folga de pilotos do 2017, a primeira na historia da compaña. Canceláronse uns 26.000 voos en só medio ano. Un tribunal británico condenou este ano á empresa por facer listas negras de empregados folguistas no 2019 aos que ameazara con recortar dereitos.

interferencias políticas

Voos ao Sahara. Outro charco no que se meteu Ryanair ten que ver cos voos que freta semivacíos desde principios de ano cara a Dakhla, no Sahara Occidental —territorio en disputa—. A aeroliña considérao un destino máis de Marrocos, en contra do que establecen as leis internacionais.