O acordo para embridar as contas camiña cara a un novo Ecofin se non se alcanza «en días»

Ana Balseiro
ana balseiro MADRID / LA VOZ

ECONOMÍA

OLIVIER HOSLET | EFE

Francia e Alemaña achegaron posicións tras o último texto presentado por España, que eleva ao 1% do PIB o axuste anual para os Estados máis endebedados

08 dic 2023 . Actualizado á 20:32 h.

Intentouse na noite do xoves, durante a cea informal que celebraron os ministros de Economía e Finanzas dos Vinte e sete, e tamén na mañá deste venres, pero o acordo sobre as novas regras fiscais —a negociación dirixiuna a presidencia española do Consello Europeo— quedou sen pechar. A un paso, iso si. Estará «en días», segundo sinalaron tanto a Presidencia española como os representantes da Comisión Europea (CE). Tan preto está, que o texto está pechado «ao 90 %», despois de que España levase o xoves un novo documento con cambios —axustes máis duros— para achegar ás partes máis distantes, Francia e Alemaña.

 1. ACORDO EN MENOS DE DÚAS SEMANAS

NOVO ECOFIN

A tres semanas de que expire o ano e volvan entrar en vigor as obrigacións fiscais que a UE suspendeu para que os países membros puidesen facer fronte á pandemia e a guerra de Ucraína, de non haber acordo estes días, convocarase un Ecofin extraordinario. Será entre o 18 e o 21 de decembro, despois do Consello Europeo, tal e como confirmou Nadia Calviño, no seu papel de presidenta do Consello. Do devandito Ecofin terían que saír as novas regras, que se someterán a trílogo —negociacións con comisión e o Parlamento Europeo— nos primeiros compases do 2024.

Aínda que a reunión non é «indispensable», xa que o acordo podería alcanzarse por escrito, o comisario europeo de Economía, Paolo Gentiloni, recoñeceu que é «moi posible» que se celebre.

2. NOVA PROPOSTA

UN AXUSTE ANUAL DO 1 % DO PIB PARA Os MÁIS ENDEBEDADOS

Desde que o pasado abril a UE puxo sobre a mesa a súa primeira proposta para reformar as regras fiscais, esas que fixan nun máximo do 3 % do PIB o déficit e no 60 % a débeda pública de todos os Estados membro, sucedéronse os cambios nese borrador inicial para achegar posicións. O punto de partida da Comisión era pasar da homoxeneidade actual na disciplina das contas a uns axustes máis á carta, aínda que o axuste sería dun mínimo do 0,5 % do PIB ao ano.

Con todo, a última proposta exposta por España inclúe un axuste anual da débeda equivalente ao 1 % do PIB para os máis endebedados (os que superan o 90 %, como é o caso de España, á que lle suporía un recorte duns 12.000 millóns ao ano), e da metade para quen teña unha débeda entre o 60 % e o 90 %.

No que respecta ao déficit, tamén se fixa un axuste anual de medio punto do PIB para quen supere o 3 %.

O documento foi enviado a consultas aos Estados membro para que se pronuncien.

3. SEN CONTROL ANUAL

REVISIÓN CADA CATRO ANOS, AMPLIABLES A SETE

Os cambios no corpiño fiscal europeo tamén se estenden á monitoraxe. Así, fronte á revisión anual que Bruxelas facía ata o de agora dos axustes e o cumprimento dos obxectivos de débeda e déficit de cada país, o modelo que se aplicará desde o 2024 propón negociar con cada Estado senllas propias de consolidación fiscal para períodos de catro anos, que poderán ampliarse ata sete. O cumprimento só se terá en conta ao final do período, non en cada exercicio, o que incrementa a autonomía do país á hora de adaptar as políticas de axuste.

4. O CHOQUE

DISENSIÓNS ENTRE PARÍS E BERLÍN

As disensións entre Francia e Alemaña a conta da dureza dos axustes explican o atraso na aprobación da reforma das regras fiscais. E é que ambos os Estados aglutinan a senllos bloques de países. Mentres que Francia defende un axuste anual menor do exceso de déficit (do 0,3 % anual), para non conxelar investimentos nin comprometer un crecemento económico que non pasa precisamente en Europa polo seu mellor momento, Alemaña abandeira un control máis duro e maior recorte de débeda e déficit.

5. ACHEGAMENTO

ACORDADO NUN 90 %

Os ministros de Economía e Finanzas de Francia e Alemaña cifraban o pechado do acordo no 92 e o 95 % respectivamente. Xa hai un «entendemento común sobre as salvaguardias do déficit e a débeda» e agora só resta «calibrar» as medidas «de xeito correcto».