A tolemia gastronómica pega unha freada na Coruña: «Entre semana sempre hai mesas libres»

VIVIR A CORUÑA

Conseguir unha reserva, incluso con meses de antelación, parecía unha misión imposible nalgúns restaurantes da cidade. A loita contra os «non shows» reordenou a situación
11 jul 2025 . Actualizado á 05:00 h.Non é que a febre por gozar dunha cea nun restaurante de altura na Coruña convertésese en febrícula. Pero tras consultar a propietarios dos locais máis demandados da cidade, queda clara unha cousa: o habitual «todo completo» que escoitaban os clientes cando chamaban para reservar mesa pasou, en boa medida, a mellor vida.
A hostalería segue funcionando a pleno rendemento, é certo, pero os comensais convertéronse no can de Pavlov debido a un xiro que tomaron os grandes cociñeiros locais case por consenso. Ata fai non demasiado, os establecementos de moda permitían facer reservas sen que o comensal tivese que comprometerse. Isto provocaba un colapso no sistema porque, sobre todo a raíz da pandemia, grupos de amigos e familiares collían mesa en varios locais e deixaban a decisión de onde comer para o último momento; ou non se presentaban no restaurante se o tempo non animaba a saír de casa.
Os coñecidos como non shows empezaron a ser tan frecuentes que, durante a Semana Santa do 2023, o restaurante Árbore dá Veira —único estrela Michelin da urbe— denunciou unha práctica que non era sostible manter durante máis tempo: «O venres, de 50 persoas, a metade canceláronnos a última hora». Plantáronse, e adiantaron que empezarían a tomar medidas. Meu dito meu feito. E non foron os únicos.
Dun tempo para acó, moitos locais optaron por un sistema que leva anos implantado en grandes capitais. Trátase de solicitar o cartón ao cliente cando realiza a reserva, para cobrarlle unha contía no caso de que non apareza polo restaurante. Isto levou a sitios como Nado, Faragulla ou tamén Árbore dá Veira a ter un volume menor de reservas, pero máis controladas.
«En Árbore temos todo cheo ata setembro, pero as fins de semana. Pola semana a situación está máis comedida, pero está a virnos xenial a cúpula que montou Inditex no Monte de San Pedro, que nos asegura moita xente. Na taberna [5 mares]» a xente reserva con pouca antelación, sobre todo desde que facemos o bloqueo do cartón; hai menos cancelacións e case non temos que cobrar ningún non show», explica Iria Espinosa, copropietaria onda Luis Veira destes dous locais.
Iván Domínguez, que rexenta Nado na Mariña, tamén conta que no seu local «van con calma». «As reservas fanse case ao día. Antes podiamos ter fins de semana completas con antelación, e agora non é tan habitual. Como pedimos cartón, moita xente empeza a xestión e non a remata ao ver que pedimos este trámite. Para min é mellor, porque polo menos a xente que acaba a reserva sabes que quere comer na túa casa». Comparte esta sensación Nataly Rodríguez, de 55 Pasos. «Desde que pedimos o cartón e temos política de cancelación, as nosas reservas non sofren grandes alteracións porque a xente non lla quere xogar. Pero nós preferimos así, porque ao final sempre enchemos pero de verdade. Antes podiamos ter o restaurante completo e sen máis non che aparecían a metade das mesas».
En Faragulla, situado na cada vez máis demandada praza de España, «a tempada empezou amodo, pero colleu bo ritmo. Aínda que hai moitas mesas completas, sobre todo as fins de semana, entre semana aínda poden atoparse ocos». Fala Adrián Felípez, dono deste local, que apunta que aínda que «os clientes son cada vez máis respectuosos e educados», segue existindo xente «ruin e irrespectuosa que ten un cartón só para facer reservas, e bloquéana se non asisten ao restaurante para que non se lle cargue a nosa garantía». O habitual, polo que contan nestes locais, é que en caso de producirse un non show, cóbreselle a quen fixo a reserva entre 20 e 50 euros por comensal.
Moncho Méndez, do restaurante Millo, tamén se apuntou a esta forma de traballar, que lle está resultando totalmente efectiva. «Levaba dous anos sufrindo moito coas reservas. Chegueime a espertar un sábado pensando que o restaurante estaría farto e logo acababa case baleiro porque as mesas da xente que non se presenta son difíciles de recuperar». No seu caso, deixa unha marxe de seis horas para que os clientes cancelen, senón cobraránselles 20 euros de penalización.
O dono dun coñecido local da Coruña, que prefire non identificarse, vai un paso máis aló: «O movemento de reserva-cancelación lamentablemente segue sendo constante. De feito, a situación non está boiante para ninguén. Dá a sensación de que non é así porque é difícil que atopar mesa para dúas, pero para grupos é raro non conseguir un oco nun restaurante, sobre todo entre semana».