Cen anos da construción do primeiro rañaceos de España: o edificio do Banco Pastor da Coruña

VIVIR A CORUÑA

ALBERTO MARTI VILLARDEFRANCOS

A cidade herculina tivo o teito máis alto do país ata que se construíu a sede de Telefónica na Gran Vía madrileña

21 nov 2022 . Actualizado á 10:47 h.

«As cidades españolas queren ter os seus rañaceos, diminutos comparados cos norteamericanos; pero xigantescos se os relacionamos co noso tipo de casa de catro ou cinco pisos». É o arranque dun artigo de 1922 publicado na revista do Colexio Oficial de Arquitectos de Madrid, e deu no cravo. Efectivamente, que nese ano o noso país tivese altísimas construcións era aínda unha vontade, un desexo; non unha realidade. Por aquel entón, só a Escola de Chicago facía que os cidadáns elevasen a vista grazas á execución do Home Insurance Building (Chicago) ou do Flatiron Building (Nova York). Ata que nunha esquina de Europa empezaron a cambiar as cousas.

Aínda que a historia sinala o mítico edificio da sede de Telefónica como o primeiro rañaceos de España, o certo é que A Coruña tivo o teito máis alto do país durante varios anos. Sete anos antes de que se asentase esta edificación de 13 plantas na concorrida Gran Vía madrileña en 1929, comezou a construírse no Cantón Pequeño un maxestoso edificio que estaría rematado en 1925. Os cimentos da sede do Banco Pastor celebran este ano o seu centenario, e merécense que se repase a súa historia.

Desta entidade bancaria, absorbida no 2018 polo Banco Popular (e leste, á vez, polo Santander), só queda para os nostálxicos o icónico letreiro que durante anos coroou a sede. De feito, aínda que o Santander expuxo ao Concello a posibilidade de substituír este rótulo polo do banco liderado por Ana Botín, en María Pita negaron a maior porque «alteraría as condicións e percepción do inmoble». Estas declaracións institucionais reforzan a categoría de emblema que foi adquirindo cos anos este edificio. Situado nunha das zonas máis privilexiadas da urbe, aínda hoxe é un dos nenos consentidos da arquitectura local por diferentes motivos, pero principalmente porque, como sinalou La Voz de Galicia o 18 de setembro de 1927, «marcou, onda a Casa Barrié, unha nova e florecente etapa na construción da cidade, endereitándoa por modernos e grandiosas canles».

Se os coruñeses teñen hoxe este símbolo, que bebe das técnicas e o estilo da Escola de Chicago, é grazas a Antonio Tenreiro, que se encargou do deseño, e Peregrín Estellés, que estivo a cargo da estrutura. Ambos, formados na Escola Superior de Arquitectura Técnica de Madrid, viviron con esta obra o seu nacemento como profesionais. Tratouse dun encargo do moi ilustre Pedro Barrié ao seu sobriño Antonio, que onda o seu compañeiro sufriu a presión de boa parte dos cidadáns, que crían que se trataba dunha construción desproporcionada para un lugar como A Coruña. A idea era levantar unha nova sede para o banco, que requiría unha zona nobre acorde co poder que nese momento tiña a entidade financeira. Finalmente elevouse 39 metros e once plantas, varrendo así dunha plumada a normativa municipal vixente, que impedía que as edificacións pasasen unha altura de 20 metros. Superouse este escollo alegando, como indica a publicación do arquitecto Xabier Louzao, Historia da arquitectura en Galicia: do Neoclasicismo á autarquía, «valores de modernidade, hixiene, progreso, e embelecemento».

Ópera prima de Antonio Tenreiro y Peregrín Estellés, deudora de los rascacielos de la Escuela de Chicago, el Banco Pastor (1922) vulneró todos los límites normativos en un pulso de la burguesía financiera por representar su poder.
Ópera prima de Antonio Tenreiro e Peregrín Estellés, debedora dos rañaceos da Escola de Chicago, o Banco Pastor (1922) vulnerou todos os límites normativos nun pulso da burguesía financeira por representar o seu poder. ANGEL MANSO

Non só neste tema romperon moldes, pois para a súa construción se utilizou formigón armado na súa estrutura, un material ao que non se recorrera nos edificios da cidade, e pedra artificial para a fachada e os elementos decorativos. O parecido cos bancos ingleses daquela época é, de xeito evidente, innegable.

A parella profesional que formaron Antonio Tenreiro e Peregrín Estellés foi en grao sumo prolífica na Coruña. Esta dupla moldeou o urbanismo da cidade, deixando a súa pegada en construcións como a Casa Barrié, o mercado de San Agustín e a sempre misteriosa Casa Bailly da Nacional VI.