Fernández-Albalat, a modernidade da Coruña nunha caixa de cristal

m. carneiro A Coruña / LA VOZ

A Coruña

O gran arquitecto da segunda metade do século XX renovou a imaxe da cidade cun modelo de fachadas de aceiro e vidro promovido pola banca de Estados Unidos

18 jul 2021 . Actualizado ás 05:00 h.

Hai que retroceder 70 anos. «O ambiente arquitectónico daquel entón non era alto, pero había uns arquitectos veteranos moi bos». Rey Pedreira, González Cebrián, Rodríguez-Losada, Bescansa, Tenreiro e Estellés... Albalat fala de finais dos anos 50, cando regresa dun verán iniciático de formación na Academia de España en Roma, recentemente titulado pola escola de Madrid, e emprende unha carreira meteórica que pronto o encumbra como o gran creador da cidade contemporánea. Hai que volver ás obras daqueles veteranos para comprender o salto que se produciu en 1959 con el edificio de Citroën na avenida de Oza.

O aceiro e o vidro, a «caixa de cristal» promovida polos bancos estadounidenses para cegar aos seus clientes coa visión do interior desde a rúa, nun alarde de tecnoloxía e mercadotecnia á altura do momento, irrompe na Coruña cunha fachada curva de trazos expresionistas e a promesa dunha nova época. O modelo glass box fora perfeccionado polos mestres do Movemento Moderno, Mies, Johnson, Saarinen, S.Ou.M. e, máis importante aínda, Richard Neutra, ao que Albalat coñece na súa primeira visita a España en 1954 e inmediatamente converte no seu referente.

En 1960 cóntanse en Galicia 38 arquitectos colexiados. Coa autarquía dando as últimas rabexadas, na periferia da periferia a utopía e a modernidade non andan lonxe únaa da outra. O desenvolvismo e a especulación dirixen a construción urbana, levántase o Agra do Orzán e os bloques de vivendas replícanse ad nauseam. Nesa atmosfera de descoido e opulencia descolla o traballo minucioso e reflexivo de Andrés Fernández-Albalat Lois (1924-2019). Xa a finais da década dos 60, a mellor arquitectura coruñesa leva a súa firma. 

A flamante Alfonso Molina

Máis ou menos desfigurada por reformas sucesivas, queda a súa obra, desde a fábrica embotelladora de Coca-Cola , en colaboración cos irmáns Tenreiro, ou a filial de Seat , coroada polo pavillón onde se expuñan os cobizados 1500, 850 e 124, ambas as na flamante avenida de Alfonso Molina, ata a sede social da Hípica, ao socaire do nordés no bordo da Cidade Vella; o edificio Ocaso (vivendas e sede da Xefatura Provincial do Movemento) en a praza de Pontevedra con San Andrés, proxectado con Rodríguez-Losada para o peche do barrio histórico da Pescadería, ou o bloque de vivendas de Porta Real, que pecha con soportais e un muro cortina acristalado para dar a réplica ás galerías tradicionais que o preceden.

«A súa afección era enorme. Traballaba como ninguén, debuxaba as instalacións, eu lembro ir velo para consultarlle cousas, tiñas dúbidas e ías ver a Albalat», conta un arquitecto coruñés da seguinte xeración. No seu estudo de cálea Príncipe, «sempre con sorpresas», celebrábanse as interrupcións do mestre: «¡Escoitade este poema!», propuña. Educado no seo dunha familia da burguesía ilustrada, afeccionado á música e a poesía e pintor de acuarela «con boa fortuna», entregou o seu traballo e as oportunidades que lle brindaron as súas boas relacións familiares á construción da cidade e do tempo que lle tocou vivir.

«Afrontar o día coa mesma alegría, se vaia a facer un ovo frito ou un edificio. Como diría o meu avó: Convén. É posible. Fágase»

No libro sobre a súa obra coruñesa, publicado esta primavera polo Concello, José Ramón Alonso comparte unha frase sobre o precursor proxecto da Cidade das Rías (1968) que lle escoitou 50 anos despois de esbozalo nun extenso artigo en La Voz: «¿Foi unha utopía? Poida que si, pero ás veces as utopías son realidades prematuras e o importante non é o que anuncian, senón o que denuncian».

Nun debate en La Voz a finais dos 90, Albalat acudiu en auxilio dun novo arquitecto que se queixaba amargamente dos erros que a política urbanística de Vázquez deixara «para sempre» na cidade. «Carliños -consolou o veterano-, non che desgustes, para sempre non hai nada». O seu neto Andrés, tamén arquitecto, deixa dous últimos consellos: «Afrontar o día coa mesma alegría, se vaia a facer un ovo frito ou un edificio. Como diría o meu avó: Convén. É posible. Fágase».