Os ríos galegos, como nunca os viras

Xesús Fraga
xesús fraga REDACCIÓN / LA VOZ

BIODIVERSA GALICIA

Una de las curiosas formas que adoptan las marismas en la ría de Betanzos
Unha das curiosas formas que adoptan as marismas na ría de Betanzos milan radisics

O fotógrafo Milan Radisics percorre Europa tomando imaxes aéreas de contornas acuáticas, entre o documentalismo e o pictórico, como as rías atlánticas

03 abr 2019 . Actualizado á 15:16 h.

A marea baixa e emerxe unha figura que lembra a espiña dun peixe. Ou quizais a unha árbore. Pero non se trata de ningún animal, senón da forma coa que a auga ha esculpido a paisaxe: o Mandeo, convertido xa en ría a partir de Betanzos, se remansa nunha marisma que revela desde o alto en todo o seu esplendor a súa curiosa fisionomía. Así a retratou o fotógrafo Milan Radisics, como parte do seu proxecto Water.Shapes.Earth, centrado en capturar paisaxes relacionadas coa auga.

Radiscs, nado hai cincuenta anos na antiga Iugoslavia e radicado en Budapest, está a percorrer Europa, desde os glaciares e fiordos nórdicos, ás marismas e salinas mediterráneas, para captar, a golpe de dron, a singularidade destes enclaves. O resultado queda a medio camiño entre o documentalismo e a arte abstracta, un híbrido que satisfai ao fotógrafo. «Se queres velo como unha obra de arte, adiante, porque son obras de arte. Arte en combinación coa nosa visión. Pero as fotografías tamén son documentos, xa que non as manipulamos, polo que en realidade estamos a documentar esas localizacións. De feito, aínda que che parezan paisaxes abstractas, ás veces distingues un barco ou as rodadas dun coche, e devólvente á realidade», describe Radisics.

Ese excepcional punto de vista que ofrecen as súas imaxes non se entendería sen a perspectiva aérea, que para o fotógrafo equivale ao concepto de liberdade. «Obsesióname. Ás veces soño que teño ás e que podo voar», confesa Radisics. Os drons convertéronse nos seus mellores aliados, xa que non só lle permiten esa cobizada visión, senón retratar cun grao case inverosímil de precisión. «Ás veces podes distinguir ata as follas de herba», apunta Radisics, para quen, con todo, o traballo comeza moito antes: inviste horas e horas en peitear imaxes por satélite e ferramentas como Google Earth, para logo seleccionar aquilo que lle interesa. «E unha vez alí mergúllome por completo».

Obsesióname a liberdade. Ás veces soño que teño ás e que podo voar

A Radisics interésalle a acción da natureza pero tamén a man humana. No seu proxecto inclúense exemplos galegos de ambos. Aos dous primeiros pertencen a imaxe da ría de Betanzos ou a súa captura do Eume no seu estuario; á segundo, a balsa de auga avermellada e alcalina que se almacena nas proximidades da fábrica de Alcoa en San Cibrao, cuxos contrastes achegan máis esta imaxe ao polo máis abstracto do proxecto. Son tamén dúas imaxes que resumen dúas presenzas moi distintas da auga na paisaxe galega.

Un proxecto con mensaxe ecoloxista

Radisics, colaborador veterano de National Geographic, embarcouse nun proxecto persoal ao que lle dedicará varios anos. De momento xa percorreu once países, desde a rexión escandinava ao Mediterráneo. Portugal, Grecia, Polonia, Albania e Montenegro son os seus próximos destinos. Ata o de agora, retratou  glaciares e fiordos, salinas e marismas, rías e ríos. No proxecto figuran enclaves tan coñecidos como o Danubio ou a lagoa de Venecia, onda pequenas illas, como algunhas da costa croata, de formas curiosas.

Debemos afrontar o cambio climático e as nosas tendencias destrutivas

Radisics tamén retrata a ausencia de auga, lugares onde unha vez hóuboa e agora carecen dela. Unha parte importante de Water.Shapes.Earth é a súa mensaxe ecoloxista: «O obxectivo é que repensemos o noso mundo, no día a día, e que cambiemos as nosas actitudes cara ao planeta e subliñar a importancia da auga. Debemos afrontar o cambio climático e as nosas tendencias destrutivas».