Claves para non perder o diñeiro se suspenden un concerto

AO SOL

Juan Luis Guerra en su actuación en Sanxenxo
Juan Luis Guerra na súa actuación en Sanxenxo ADRIÁN BAÚLDE

Só unha causa de forza maior ou un feito fortuíto pode xustificar unha cancelación. Éo a choiva?

26 jul 2025 . Actualizado á 05:00 h.

A recente cancelación do concerto de Juan Luis Guerra en Sanxenxo, que finalmente se saldou coa devolución das entradas, volveu a pór sobre a mesa unha serie de preguntas

Podemos reclamar o diñeiro dun concerto suspendido tras empezar?

A Lei de Espectáculos Públicos de Galicia recolle que se pode suspender cando «hai causas de forza maior ou un caso fortuíto debidamente xustificado que che prohiba continuar». Podería ser o caso de Juan Luis Guerra. Se é así, os organizadores quedan exonerados da devolución do diñeiro, pero téñeno que xustificar. Non vale dicir que se deron causas de forza maior. No caso deste espectáculo, a produtora xa anunciou que devolverá o diñeiro das entradas nun prazo de entre vinte e trinta días.

No caso do concerto de Juan Luis Guerra en Sanxenxo, o argumento inicial foi a choiva, pode suspenderse?

Inicialmente, dicíase que se suspendeu porque chovía e despois argumentouse que era por seguridade. Desde o Instituto Galego de Consumo advirten de que esa medida hai que xustificala. A cancelación é a última resposta. «A choiva non é unha causa de forza maior, estamos en Galicia e aquí chove», comenta o responsable de Consumo en Pontevedra, Alfonso Diéguez. Se a choiva estraga equipos, como se dixo neste caso, hai que buscar a posibilidade de substituílos. Unha causa de forza maior son feitos imprevisibles e así se exonera da devolución do diñeiro, pero hai unha máxima en consumo que di que non se pode cobrar por servizos non prestados. Diéguez pon un exemplo, co que pasaba nos aparcadoiros privados cando se pagaba unha hora aínda que estiveses cinco minutos. Esa mesma práctica, que é abusiva, pódese trasladar ao concerto. Inicialmente, téñenme que devolver o diñeiro.

Hai un prazo para reclamar?

Non, a nivel de consumo o prazo é moi amplo, acada os cinco anos, segundo explica Alfonso Diéguez. E hai que facelo sempre primeiro ante a organización. O consumidor debe esixir responsabilidades ao que lle cobrou. Hai que ir á entrada e ver quen é o organizador, é a el a quen hai que reclamar.

E que pasa cos gastos de xestión?

Se compraches a entrada a través dunha plataforma, son eles os que teñen que devolver eses gastos de xestión. Hai que esixirllos a esa empresa.

E os que se desprazaron e pagaron un aloxamento?

Iso é máis complicado, quizais na vía xudicial percorrese, pero a lei só fala da devolución da entrada. Se uns días antes avisan da cancelación, a posibilidade de anular a reserva do hotel está aí. No caso de que o espectáculo se suspenda unha vez empezado, non hai moitas opcións.

Que pasos hai que seguir nunha cancelación?

O primeiro que hai que saber é que a xente ten que presentar as reclamacións ao organizador do evento e agardar un mes a que lle dean unha resposta razoada, iso é o que di a normativa. Unha vez pasado este tempo, se a empresa non lle deu unha resposta ou á que lle deu, non lle satisfai, pode presentar unha reclamación ao Instituto Galego de Consumo.

Para evitar malos grolos, que debemos facer?

Sempre hai que quedarse coa entrada. Se se tira é case imposible reclamar. Ademais, hai que saber a quen te tes que dirixir. Iso é fundamental para calquera tipo de reclamación. En Galicia hai unha lexislación propia na que se recolle que o responsable é sempre o que cobra. Para porse en contacto con eles hai que enviarlles un correo electrónico, que debería aparecer na entrada. De non telo, pódese enviar unha carta certificada ou un burofax.

En que momento se recorre a Consumo?

A única facultade que ten o Instituto Galego de Consumo para resolver as controversias entre un empresario e un consumidor final é a través do sistema arbitral. A el sométense ambas as partes de forma voluntaria cando queren que esa reivindicación tramítese por esa vía. A queixa formal chega a Consumo e o particular solicita arbitraxe. Fanse as actuacións e invítanse a ambas as partes para adherirse ao sistema arbitral. Se a empresa di que está de acordo, hai unha especie de xuízo, pero no ámbito administrativo. Cada un dá a súa versión ao árbitro, que é un licenciado en Dereito. Se non se pon de acordo, emítese un laudo e no caso de que a empresa non acuda a ese sistema de arbitraxe, Consumo seguirá investigando e se ve un incumprimento de normativa, terá unha sanción, que podería chegar ata os cen mil euros. Ao consumidor, se quere ir a xuízo, válelle como proba a sanción que se puido levar a cabo contra a empresa.

Existen moitas queixas por problemas en espectáculos?

O Instituto Galego de Consumo recoñece que non hai demasiadas por devolucións de entradas, pero si suman moitas de consumidores aos que non deixan entrar con comida en espectáculos. E é que en Galicia está prohibido acceder con alimentos se no interior do recinto hai un punto de venda de comida e teñen licenza para facelo. O exemplo é o cine. A comunidade galega ten unha lexislación propia en materia de espectáculos que dá esa posibilidade legal á empresa para impedir o acceso con comida, salvo que se teña unha alerxia ou non dispoñan de produto no interior.