Patrocinado por Patrocinadopor

A perda de máis da metade do seu tráfico pesqueiro pon en alerta ao porto de Vigo

Alejandra Pascual Santiago
alejandra pascual VIGO / LA VOZ

PORTOS

XOAN CARLOS GIL

Moveu 79.803 toneladas no 2019 e este ano apunta a menos de 33.000

16 dic 2023 . Actualizado ás 03:33 h.

Perder o título de maior porto pesqueiro de Europa sería un auténtico mazazo para Vigo. A industria do mar advirte que este risco se achega, coñecedora de que o tráfico se mostra cada ano máis contraído e incapaz de recuperarse desde o 2020. O primeiro ano pandémico supuxo un trompazo para o negocio da pesca no Berbés, que tivo que dixerir que os movementos se estancasen en 36.796 toneladas, máis da metade que o ano anterior. No 2019 foran 79.803.

Polos peiraos do Berbés está a pasar menos pescado fresco que nunca. As estatísticas oficiais de Portos do Estado reflicten que entre o 2011 e o 2020 movíanse unhas 80.000 toneladas anuais. No 2017, de feito, rozaron as 90.000 toneladas, un volume comercial que o porto olívico non volveu a rexistrar. O 2020 foi un auténtico punto de inflexión. Máis aló da pandemia, con consecuencias evidentes sobre o transporte marítimo e as relacións comerciais, sucedeu a entrada en vigor do brexit, un divorcio histórico. Que o Reino Unido pasase a considerarse un terceiro país implicou novas trabas burocráticas para a pesca galega en Gran Sol e controis máis intensos para importar mercancía. Esta situación animou á industria galega a transportar máis produto por estrada, o que ha ir desviando algunhas rutas cara a outros puntos peninsulares e a colocar o produto sen pasar pola lonxa de Vigo, como facían tradicionalmente.

No 2021 continuou a tendencia que se iniciou coa urxencia sanitaria, estancándose os tráficos de pesca no Berbés nunhas 36.000 toneladas. No 2022, de feito, sufriu un novo revés, perdendo 2.000 toneladas máis. A decisión da Comisión Europea de sacar adiante o peche de 87 áreas en augas comunitarias impactou directamente sobre a actividade de pesca artesanal e do cerco, como demostra a estatística de descargas rexistradas este ano no porto de Vigo.

Todo isto ocorreu nun contexto hiperinflacionista (a tendencia agudizouse o ano pasado, situándose a media no 8,4 %) e o encarecemento do financiamento. Entre o 2022 e o 2023, o sector pesqueiro acatou ata dez subidas de tipos de interese. A última subida promovida polo Banco Central Europeo, do 4,5 %, non lla agardaba todo o mundo. O obxectivo non é outro que reducir o consumo para frear o encarecemento da vida. A estratexia hase notado, e moito, na cesta da compra e máis concretamente no consumo de peixe por parte dos españois. Caeu en preto dun 20 % no último ano, segundo a Confederación Española de Pesca. Mentres tanto, o sector leva meses reclamando a rebaixa do IVE do peixe para promocionar as súas vendas, do 10 ao 4 %, como si aprobou o Goberno español con outra serie de alimentos considerados «de primeira necesidade», como os ovos, o aceite ou a fariña. Tampouco a carne conseguiu vantaxes fiscais.

Como cabía agardar, a situación non mellorou no 2023. De novo, o tráfico de pesca xeral se estancó en 26.987 ata outubro deste ano, que é o acumulado desde xaneiro que por agora está incluído nas estatísticas de Portos do Estado. Tendo en conta esta cifra, a previsión é que decembro se peche con 32.384 toneladas. Signifaría outro descenso con respecto ao 2022 (doutras 1.000 toneladas) e seguir sumando distancia con respecto aos movementos rexistrados nos peiraos do Berbés xusto antes da pandemia, 79.803.

O Porto de Vigo é coñecedor do que perdeu o sector que tradicionalmente máis empregou as súas instalacións. O seu presidente, Carlos Botana, cre que é momento de levar adiante un plan de acción porque Vigo «supera aos seus principais competidores en infraestruturas, prezo, número de especies e cadeas de compradores. Tamén dispón de mellores condicións de abrigo, seguridade e maniobrabilidad e dársenas dedicados ao sector pesqueiro e, sobre todo, pescado de gran calidade e 100 % trazable», considera. Onte presentouno e foi entregado á Consellería de Mar.

Un plan con máis comunicación e menos burocracia

É toda unha carta de presentación que Vigo sexa líder en Europa no sector do mar. A Autoridade Portuaria parece consciente de que existe a posibilidade de perder este título e deseñou un plan para «afianzar o liderado en Europa». Trátase de doce iniciativas, que xa foron presentadas ante o Consello Asesor do Porto Pesqueiro e á Consellería do Mar. Trátase dun puñado de propostas que prometen «arriscar e reinventar» o negocio pesqueiro para que os seus produtos «sexan máis interesantes para o consumidor final». Moitas delas están encamiñadas cara á dixitalización da industria que opera no Berbés e novas formas de comunicación. Así o Porto de Vigo propón «a creación dunha imaxe de marca única e innovadora que sirva para garantir a calidade e sustentabilidade dos alimentos ante o consumidor», a simplifación de trámites administrativos, un observatorio da pesca ou canles de venda «en liña» de peixe.