Patrocinado por Patrocinadopor

O Goberno licitará a ligazón por tren ao porto exterior de punta Langosteira

Xosé Vázquez Gago
Xosé Gago A Coruña / LA VOZ

PORTOS

MARCOS MÍGUEZ

A obra financiarase a través do mecanismo para a recuperación da UE

09 abr 2021 . Actualizado ás 05:00 h.

«Comprometémonos a encarar a conexión ferroviaria a punta Langosteira», afirmou o ministro de Transportes, Mobilidade e Axenda Urbana, José Luis Ábalos, o pasado 10 de marzo tras a súa reunión co presidente da Xunta, Alberto Núñez Feijoo. Hoxe ambos volverán verse en Santiago, nun encontro no que tamén participarán o presidente da Autoridade Portuaria desa cidade, Martín Fernández Prado, e a alcaldesa da Coruña, Inés Rey . A pouco habitual presenza da rexedora nun encontro entre os Gobernos galego e estatal é un indicio da implicación do Concello coruñés na procura dun acordo sobre o tren. Na reunión está previsto que se concrete a licitación da ligazón ferroviaria e o seu financiamento, que en principio sairá do Mecanismo de Recuperación da UE.

A obra do tren conta cun proxecto aprobado desde o 2018. É unha liña férrea de 6,5 quilómetros de lonxitude que unirá o porto exterior, situado en Arteixo , co corredor atlántico de mercancías. O proxecto ten un prazo de execución de 50 meses e está orzado en 140 millóns de euros. Durante tres anos ese foi o principal obstáculo para iniciala, xa que a débeda de 300 millóns que afronta a Autoridade Portuaria da Coruña pola obra de Langosteira impedíalle acceder a máis crédito.

Pero o tren é estratéxico para a viabilidade do porto exterior, no que o sector público e privado investiron máis de mil millóns de euros desde o 2004. Tamén o é para a cidade da Coruña, que non poderá urbanizar os seus peiraos interiores ata que todas as súas concesionarias -que precisan unha conexión ferroviaria- trasládense a Langosteira.

Rey anulará o pacto do 2004

O goberno local coruñés adiantou que a alcaldesa comunicará hoxe a Ábalos e a Feijoo que vai activar o proceso para anular os convenios do 2004 para a construción de Langosteira, que nunha reunión con todas as Administracións celebrada en febreiro foron declarados obsoletos.

Sobre a licitación do tren, Rey sinalou que é «un paso esencial na folla de ruta marcada en febreiro» e engadiu que «se finalmente a conseguimos teremos dado un paso histórico para a cidade e para Galicia, pois só esa conexión ferroviaria permitirá que concretar a integración do porto na cidade».

O ministro José Luis Abalos asistiu na Coruña á toma de posesión do delegado do Goberno, José Miñones, que subliñou que hoxe se cumprirán «demandas históricas de Galicia».

O camiño cara ao acordo

Xunta e Concello insistiron durante meses na importancia da obra. É o proxecto «máis urxente e importante» para a cidade subliñou Rey en varias ocasións». Non facer o tren «sería como tirar mil millóns ao mar», sinalou o presidente galego. «Sen tren temos un fórmula 1 sen rodas», afirmou Martín Fernández Prado. A presidenta do ADIF, Isabel Pardo de Vera , afirmou a finais do 2019 que «non se concibe un porto sen ferrocarril». Langosteira é o único de interese xeral na península, salvo Motril, que carece dese servizo ou non o ten en obras.

As Administracións non só coincidían no diagnóstico, tamén en que solución máis viable para o financiamento do tren son os novos fondos da UE contra a crise causada pola pandemia, xa que a ligazón ferroviaria cumpre os obxectivos ambientais e de diversificación e impulso económico aos que promoven esas axudas, e conta con todos os permisos para poder executarse en prazo. Así o indican tanto as análises do porto como estudos encargados polo Goberno galego.

Pero a situación seguía bloqueada. En febreiro, o goberno local da Coruña convocou a todas as Administracións para desbloquear a situación. Non se pecharon datas para o tren, pero os enviados do Estado -Francisco Toledo, presidente de Portos , Sergio Vázquez, secretario xeral de Infraestruturas ; e a propia Isabel Pardo de Vera - insistiron no compromiso do Goberno coa viabilidade de Langosteira. Uns días máis tarde, tras a reunión con Núñez Feijoo, o ministro Ábalos confirmou ese compromiso e subliñou que A Coruña non ía ser «unha excepción» nos ambiciosos plans do seu ministerio para impulsar o transporte por ferrocarril.

A Xunta expón un pacto global para urbanizar os peiraos

O Goberno galego lanzará na reunión co ministro José Luis Ábalos e a alcaldesa da Coruña, Inés Rey , unha proposta de acordo para urbanizar os peiraos da Coruña, que quedarán liberados cando as empresas concesionarias que operan no porto interior trasládense a punta Langosteira. As tres dársenas -Batería, Calvo Sotelo e San Diego- teñen unha superficie de máis de 483.000 metros cadrados e van desde a entrada da cidade pola ría do Burgo ata o centro histórico. A súa apertura liberará unha das fachadas marítimas da cidade e perfílase como a maior oportunidade da Coruña para redeseñar o seu tecido urbano durante este século.

O obxectivo da Xunta é lograr un acordo concreto para o desenvolvemento deses peiraos. O plan plasmarase nun borrador de acordo marco de colaboración de todas as Administracións: Xunta, Concello, Deputación da Coruña, Autoridade Portuaria da Coruña, Portos do Estado e ADIF. Ese documento prevé un desenvolvemento en tres fases para adecuar e humanizar os terreos de Batería, urbanizar os terreos de Calvo Sotelo e mellorar a mobilidade pola Avenida do Porto, e urbanizar os terreos do peirao de San Diego».

Ademais, a Xunta presentará unha proposta de convenio para desenvolver a primeira fase, co fin de que ambos os documentos se asinen e poñan en marcha de xeito simultáneo.

Sobre o financiamento, a Xunta sinalou que como mínimo manterá a súa achega do 2018, cando ofertou 20 millóns de euros para manter a titularidade pública de Batería e Calvo Sotelo. Aquela iniciativa prevía que outras Administracións achegasen fondos para garantir a titularidade de San Diego e aliviar por esa vía a débeda de 300 millóns da Autoridade Portuaria.