Consumo abre expediente sancionador a aeroliñas «baixo custo» por cobrar a equipaxe de man

Clara Alba MADRID / COLPISA

SOCIEDADE

Sandra Alonso

As sancións previstas para estas infraccións poden chegar ao millón de euros ou ata oito veces o beneficio ilícito obtido

08 ago 2023 . Actualizado á 12:02 h.

Tras varias semanas de investigación, o Ministerio de Consumo abriu finalmente expediente sancionador a varias aeroliñas «baixo custo» que operan en España por cobrar aos viaxeiros pola súa equipaxe de man transportado en cabina. O departamento dirixido por Alberto Garzón non fixo público a listaxe das compañas afectadas. Pero hai uns meses, cando abriu a investigación, indicou que no seu conxunto ostentaban unha cota de mercado por amais do 30%, tanto dentro como fóra de Europa, polo que as súas políticas de viaxe teñen unha enorme incidencia na contratación de pasaxeiros.

 Xa no seu momento, a asociación de consumidores Facua advertiu de que xa se interpuxeran denuncias por este tipo de prácticas contra Ryanair, Vueling, easyJet, Volotea ou Eurowings, que estarían entre as agora expedientadas.

 Reserva de asento

Ademais da cobranza irregular pola equipaxe de man, Consumo tamén ampliou o caso aos sobrecustos que estas aeroliñas aplican en ocasións a algúns servizos que tradicionalmente se incluían no prezo do billete, como a reserva do asento contiguo a outro pasaxeiro no caso de menores ou persoas dependentes.

Así, a través desta práctica de desgajar servizos tradicionalmente incluídos no prezo do billete e cobrar ao pasaxeiro un suplemento por eles, estas compañas ofrecen na súa publicidade prezos moi competitivos. No entanto, Consumo detectou que este prezo inicialmente ofertado na publicidade non se corresponde na maioría dos casos, como consecuencia destas prácticas, co prezo que finalmente acaba pagando o consumidor.

O feito de oferta billetes aparentemente máis baratos -pero que logo non o son- permite ademais a estas compañas lowcost ter un posicionamento «privilexiado» nos motores de procura e os comparadores de voos respecto a outros competidores, que si inclúen no prezo dos seus billetes este tipo de servizos.

Consumo tamén denuncia que as aeroliñas afectadas tamén acometen outro tipo de irregularidades, como non permitir o pago en metálico no aeroporto polos servizos adicionais, en contra do disposto pola normativa.

As sancións previstas para estas infraccións poden chegar a considerarse como graves ou moi graves, con multas de entre 10.001 e 100.000 euros, no caso das graves, e entre 100.001 e 1.000.000 de euros, no caso das moi graves.

«No caso de que o beneficio ilícito obtido polas prácticas infractoras superase ditas cantidades, as sancións que se impoñan poderían acadar ata entre catro e seis veces o beneficio ilícito obtido, para as infraccións graves, e entre seis e oito veces o beneficio ilícito obtido, no caso das moi graves», explican desde Consumo, que ten potestade sancionadora desde o 2022.

Os expedientes chegan tras unha investigación aberta a raíz dunha primeira denuncia de Facua en outubro do 2021 contra a cobranza da equipaxe de man en Vueling. Anteriormente, en 2018, a asociación xa denunciara a Ryanair e Wizzair ante a Axencia Estatal de Seguridade Aérea e a Comisión Nacional dos Mercados e a Competencia (CNMC) por este motivo, «sen que ningún dos dous organismos comunicáselle ningún tipo de actuación respecto diso», segundo denuncian.

A asociación advirte de que as infraccións acometidas incumpren a Lei de Navegación Aérea, onde se establece que «o transportista estará obrigado a transportar de forma gratuíta en cabina, como equipaxe de man, os obxectos e vultos que o viaxeiro leve consigo».

Só contempla como excepcións «razoes de seguridade, vinculadas o peso ou ao tamaño do obxecto en relación coas características da aeronave». Facua insiste, ademais, en que se consideran abusivas todas as «estipulacións non negociadas individualmente e aquelas prácticas non consentidas expresamente que causen, en prexuízo do consumidor e usuario, un desequilibrio importante dos dereitos e as partes que se deriven do contrato», entre outras.