Primeiro animal modificado xeneticamente para poder reproducirse sen necesidade dun macho

La Voz

iStock

Un equipo de investigadores da Universidade de Cambridge descobre e activa a causa xenética do nacemento virginal na mosca da froita

28 jul 2023 . Actualizado ás 20:27 h.

Moscas da froita capaces de reproducirse sen necesidade dun macho é o que logrou un equipo de científicos que descubriu e activou a causa xenética do nacemento virginal neste insecto, unha capacidade que se transmite de xeración en xeración.

A mosca da froita da especie Drosophila melanogaster adoita reproducirse sexualmente, pero un equipo coordinado pola Universidade de Cambridge (Reino Unido) logrou nacementos virginales ou «partenogénesis», o proceso polo que un óvulo se converte nun embrión sen fertilización por esperma.

A investigación, que se publica no Current Biology, indica que, esta capacidade, unha vez inducida, transmítese de xeración en xeración. As crías poden reproducirse sexualmente se hai machos ao redor, en caso contrario fano de forma virginal.

A descendencia dun nacemento virginal non son clons exactos da nai, pero son xeneticamente moi similares e sempre son femias. «Foi moi emocionante ver como unha mosca virxe producía un embrión capaz de desenvolverse ata a idade adulta e logo repetir o proceso», explica a primeira autora do estudo Alexis Sperling.

As moscas femia manipuladas xeneticamente agardaron a atopar un macho durante a metade da súa vida, uns 40 días, «pero logo rendéronse e procederon a ter un nacemento virginal», agregou. Na segunda xeración de moscas, só entre o 1 e o 2 % con capacidade de parto virginal tivo descendencia desa forma e ocorreu cando non había moscas macho ao redor, pero se estes existían as moscas se apareaban e reproducían de forma normal.

Antes de chegar á mosca manipulada, o equipo tivo que secuenciar os xenomas de dúas cepas doutra especia de mosca da froita, a Drosophilia mercatorum. Unha delas necesita machos para reproducirse e a outra o fai por nacementos virginales. Así, puideron identificar os xenes que se activan ou desactivan cando as moscas femias se reproducen sen necesidade de macho. O seguinte paso foi alterar os que se cría que eran os xenes correspondentes na mosca da froita modelo, Drosophila melanogaster, e funcionou.

Empregar o nacemento virginal pode ser unha estratexia de supervivencia, así unha xeración puntual destes pode axudar a manter a especie. Sperling, que traballa agora nas pragas dos cultivos, agarda investigar por que o nacemento virginal nos insectos pode ser cada vez máis común, sobre todo nas especies infesta. «Se existe unha presión de selección continuada a favor dos nacementos virginales nas pragas de insectos, como parece ser o caso, acabará por facer que só se reproduzan desta forma», o que podería ser «un verdadeiro problema para a agricultura, porque as femias só producen femias, co que a súa capacidade de propagación duplícase», indicou.

Na investigación, que durou seis anos, usáronse máis de 220.000 moscas da froita virxes e a clave foi traballar con a Drosophila melanogaster, algo que, segundo os investigadores, tería sido incriblemente difícil en calquera outro animal. Ese tipo de mosca é o «organismo modelo» da investigación xenética desde fai máis de cen anos e os seus xenes coñécense moi ben, indica a Universidade de Cambridge.