As polémicas de «Sálvame», de mina de ouro a campo de minas para Telecinco

redacción REDACCIÓN / LA VOZ

SOCIEDADE

Telecinco

O formato ofrecera signos de esgotamento e agora chégalle a puntilla

07 may 2023 . Actualizado ás 09:18 h.

Sálvame estaba acurralado. O formato facía xa tempo que mostraba síntomas de esgotamento. O limón e a laranxa habíanse espremido ata a extenuación despois de 14 anos en antena. E o que o 27 de abril do 2009 xurdira como un sopro de aire fresco cun toque golfo para innovar a crónica rosa en televisión —a pesar de que desde o primeiro momento contou con innumerables detractores—, acabou converténdose nunha suma de disputas, de pelexas entre os colaboradores e de escándalos convertidos en rutina, case sen marxe para a sorpresa. Certo que segue sendo o programa máis visto nas sobremesas, onde aínda mantén o seu tirón, pero nos seus espectáculos nocturnos perdera o tirón.

 O seu fin anunciado empezou a fraguarse en novembro pasado, cando o histórico Paolo Vasile, cedeu o seu posto de conselleiro delegado de Mediaset a Alessandro Salem e Massimo Musolino, un cambio que se fixo efectivo este xaneiro. Non foi un cambio sen máis. Simbolizaba a aposta por un novo modelo de televisión para facer fronte á perda do liderado de audiencia a favor de Antena 3, unha transición na que o telelixo non tiña cabida. Non se tomou unha decisión drástica, pero o código ético impulsado pola nova dirección, que impedía aos presentadores mostrar as súas opinións ou facer comentarios políticos, xa marcaba unha tendencia por onde ían os tiros. Só era cuestión de tempo. E o tempo acabaráselle a Sálvame o próximo 16 de xuño.

Mediaset prescindirá dunha franquía que no seu momento e durante moitos anos foi unha mina de ouro en audiencias e ingresos para a cadea e, aínda que mantén o tirón —no 2022 promedió 1.215.000 espectadores cunha cota de pantalla do 13,2 %—, converteuse nun campo de minas para a cadea. As polémicas, e en Sálvame houbo moitas ao longo dos últimos anos, non compensan. Ou iso parece crer a compaña, que aínda ten que resolver a que programa derivará a Jorge Javier Vázquez, co que ten contrato ata o 2025.

  

«De vermellos e maricóns»

O espazo xa non era o coto do presentador, que no 2020, en pleno confinamento, chegou a asegurar que «este programa é de vermellos e maricóns». Frase que soltou tras un dos seus clásicos enfrontamentos cunha de colaboráselas estrela do programa, Belén Vázquez. «O discurso de Vox, aquí non», soltou noutra ocasión a outro dos seus tertulianos, Antonio Montero. Agora a Jorge Javier atáronlle as mans.

Os escándalos, avivados tamén como motor de audiencias, acompañaron ao programa xa desde o primeiro momento. Cando o espazo non fixera máis nada que empezar, no 2009, estreouse con unha forte discusión entre Pipi Estrada e Jimmy Giménez Arnau que acabou nunha pelexa en directo e máis tarde nunha batalla legal. Cos anos, o xornalista deportivo foi absolto dun delito de lesións, pero acabou despedido.

Pero una das polémicas que máis lastrou ao programa foi a Operación Deluxe, unha suposta trama de espionaxe a famosos. Despois de cinco anos de investigación, a xustiza absolveu fai uns días á produtora de Sálvame, A fábrica da tele, dun delito de suborno, pero a agora denominada Operación Lúa segue en marcha. Hai ata 60 famosos que denunciaron ser espiados.

Un deles, o cantante Francisco, mostrouse moi crítico esta semana. «Eu con esta produtora non quero saber absolutamente nada de nada. O que fixeron non ten nome, non ten cualificativo, e agardo que reciban o seu merecido». Aínda que finalmente saia libre de culpa, o dano á imaxe xa está feito.

 Outras polémicas máis cotiás tiveron o seu epicentro na xornalista Karmele Marchante, unha ex colaboradora que foi despedida, do mesmo xeito que outros moitos durante os últimos catorce anos, e que denunciou que en Sálvame hai «mentiras, bullying e malos tratos e chamaba «ignorantes aos tertulianos».

 Tamén foron soadas as acusacións, con malos modos, entre tertulianos a conta da relación entre Rocío Carrasco e Antonio David. Carlota Corredera, outra das presentadoras, botou do estudio a Antonio Montero. E foron notorias as rifas entre Jorge Javier e Belén Esteban. Son só pequenos exemplos que mostran a transformación de Sálvame nunha mina de ouro para Telecinco a un campo de minas. Ademais dunha fonte case inesgotable de demandas xudiciais.

 Queda algo máis dun mes de emisión do programa. Ata o 16 de xuño. E aínda pode haber máis sorpresas.

«Dáme pena porque Sálvame non é telelixo, pero ha ir cara ao zafio»

«Estades subxugados por Rocío Carrasco e isto será a vosa ruína». Leste foi o premonitorio wasap que Rosa Villacastín envioulle en directo a Jorge Javier Vázquez. Sucedeu en novembro do ano pasado. En certa forma, a xornalista predixo o final de Sálvame . «Estaba claro que aquilo ía ser a puntilla porque se estaban dicindo moitas mentiras e o asunto mesturouse con políticos», lembra hoxe a veterana informadora da prensa do corazón.

Ata a ministra Irene Montero entrou en antena para apoiar á filla de Rocío Jurado. «Todo aquilo restou no canto de sumar». A cancelación de Sálvame , despois de 14 anos de traxectoria supuxo un bombazo no mundo da televisión. A decisión deixa máis preguntas no aire que certezas e abre un buraco na grella que Telecinco promete encher coa axuda de Ana Rosa Quintana e con novos contidos «máis familiares e respectuosos».

Por que acabar cun programa que foi o buque insignia da cadea durante tanto tempo? Que farán agora os seus protagonistas? Foi Sálvame telelixo ou un espazo que marcou estilo e unha época? Tres expertos intentan achegar luz sobre un fenómeno que, sen dúbida, deixou un sinal, coas súas luces e as súas sombras.

A Rosa Villacastín, que leva en televisión desde 1990, o adeus de Sálvame deulle «pena» porque, nos seus inicios foi «un programa innovador» que servía para «distraer á audiencia». A mesma opinión comparten a escritora Rosa Belmonte e o profesor de Comunicación da Universidade de Málaga Juan Francisco Gutiérrez Lozano.

O docente destaca a súa achega á narrativa televisiva. «Ese formato de debate, que naceu na anterior crise económica, e esa linguaxe desenfadada, ensinando as costuras do propio programa, conectando, por exemplo, coas bambalinas, creou escola e foi moi pronto copiado por moitos espazos e cadeas», di. «Aí está O Chiringuito, por dicir algún, ou mesmo máis espazos informativos ou de faladoiro ideolóxico», engade. «É o que se denominou como salvamización do fútbol ou a política», apostila Rosa Belmonte.

Para a escritora, Sálvame non foi telelixo. «En absoluto», expón. «Puido ter algún momento feo, pero sen conflito non hai historia, adóitase dicir». Belmonte destaca a capacidade de reinventarse. Sálvame converteuse nun metaprograma: «Eles mesmos eran o espectáculo, os protagonistas, a acción estaba dentro do propio estudio. E tiveron unha gran influencia en toda a sociedade en xeral. Como dicía o propio Paolo Vasile: 'O prestixio conséguese con éxito' e iso é o que fixo este programa durante moito tempo».

Pero, por que pór o punto final? Rosa Villacastín cre que o que comezou sendo algo creativo e novo morreu por dous motivos: por esgotamento («non se pode dar caviar durante catro horas, día tras día, ano tras ano») e por derívaa» que ha ir tomando o programa nos últimos tempos. A veterana xornalista xa llo advertiu a Jorge Javier con aquel wasap en directo.

«O programa tendeu ao insulto, ao zafio, con personaxes que non son famosos nin son nada. E iso é algo que pode gustar a unha parte da audiencia pero non ao resto».

Condenas e multas

Pero a cadeira eléctrica que acabou con Sálvame se ha ir cargando de electricidade á longo do tempo tamén con outros factores. Os escándalos foron moitos e soados. Abonda botar a vista atrás na hemeroteca. Condena de 120.000 euros por difamar a Carmen Lomana con «insinuacións insidiosas, vejatorias e gratuítas». 60.000 euros por darlle voz a unha falsa amante de Pepe Navarro. Sancións da Comisión Nacional do Mercado das Comunicacións por emitir contido sensible en horario infantil. Investigación xudicial por espiar supostamente a 140 famosos a través dun axente de policía. Suma e segue.

Nos últimos tempos, ademais, filtrouse que ao programa impuxéraselle unha lista negra de persoas das que non se podía falar, como Kiko Rivera, Rosa Benito (foi colaboradora) ou Bárbara Rey . Tamén se prohibiu ao equipo expresar opinións políticas. E, en metade desta tormenta, está a audiencia. Sálvame cultivou un notable éxito durante anos. Chegou a acadar cotas de pantalla do 20 %, pero ultimamente estaba por baixo do 15 %.

«Segue tendo un respaldo na media da cadea, pero é verdade que xa non é o que era antes, aínda que tampouco é un fracaso», advirte o profesor malagueño. A isto súmase a perda do liderado de Telecinco. A cadea rompeu no verán de 2021 un refacho de tres anos consecutivos como a canle máis vista. E isto doeu moito. Morre Sálvame porque xa non é un negocio rendible ou por unha cuestión de imaxe, por un intento de limpar, modernizar e rexuvenecer a audiencia tras a saída do eterno Paolo Vasile? «Un pouco polas dúas cousas», apunta Belmonte, que destaca tamén a fragmentación do panorama televisivo.

A irrupción das plataformas para ver películas e series supuxeron un torpedo na liña de flotación da televisión tradicional. Telecinco busca agora novas fórmulas. A chegada da Kings League de Gerard Piquei pódese interpretar como un xiro cara a ese intento de atraer a un público máis novo e máis familiar. De forma paralela, as redes sociais tamén están a acabar coa prensa do corazón: «Hoxe en día todo o que se autoproclama como famoso conta a súa vida sen andrómenas en Instagram e dunha forma accesible a toda a audiencia», di Villacastín.

Que farán agora os protagonistas de Sálvame ? «É un día duro», escribiu na madrugada de onte Kiko Hernández, ao coñecer a cancelación do programa. Poucas horas despois de facerse pública a noticia, Jorge Javier Vázquez presentou o Deluxe e houbo varias referencias ao futuro do programa. «Aquí cheira a morto», ironizou Kiko Matamoros. Jorge Javier ten contrato con Telecinco ata 2025, pero ofertas non lle van a faltar. O exvicepresidente do Goberno Pablo Iglesias ofreceulle emprego a través de Twitter: «Moi pronto, en Canle Rede, 'Vermellos e Maricóns' con Jorge Javier», chanceou.