Cecilia Suárez, protagonista de «O xardineiro»: «O amor dunha nai non sempre é idílico nin san nin como nolo contaron»

PRATA Ou CHUMBO

Netflix estrea hoxe a serie «O xardineiro», un «thriller» de seis episodios rodado en Pontevedra e Cambados
11 abr 2025 . Actualizado á 11:24 h.Nada comparte a China Xurado con aquela icónica Paulina da Moura dA casa das flores máis que a impoñente presenza de quen a ambas as encarna, a actriz Cecilia Suárez (Tampico, México, 1971). «O xardineiro deume moitas cousas, pero sobre todo a oportunidade de contar a maternidade desde un lugar desde o que tradicionalmente non se nos conta», arrinca, honesta, alén do teléfono.
—Hoxe os españois teñen ao seu alcance nas plataformas de «streaming» máis de 6.600 series. Por que entre esta inxente oferta deberiamos elixir esta serie?
—Pois porque é unha serie moi, moi particular en canto aos temas que aborda. É un suspense, pero non queda só aí; ten unha parte moi luminosa. É unha historia de amores que teñen distintas formas de manifestarse, e a exploración disto é moi interesante.
—Que deulle a China Xurado?
—Poucas veces fálase da maternidade desde un lugar non idílico, e este personaxe deume esa posibilidade. Parecíame interesante e importante. A maternidade pode ter moitas arestas, e iso non significa que non haxa amor, porque o hai por milleiros, pero o amor dunha nai non sempre é ideal nin san nin como nolo contaron. Ensínasenos que cando es nai o teu propio desexo desaparece, e iso non é verdade.
—Vostede é nai. Como nesta historia, nai dun home.
—Si, e meterme neste papel foi ben interesante e ben forte, porque me fixo revisar experiencias propias. Paréceme moi interesante poder falar desa maternidade que non é tan dadivosa, que non é tan «eu douno todo», senón «eu pido tamén, eu pido para min, eu quero para min».
—Esa maternidade que utiliza aos fillos como ferramentas.
—Si, pero tamén creo que Sáez Carral [o creador da serie] incorre aquí no grande acerto de facer que estes dous personaxes se compenetren. Dalgún xeito, o espello emocional de Elmer é a China. Elmer sabe que sente a través da súa nai e a nai sabe que Elmer está a sentir a través dela, do que ela experimenta. E esa relación, esa necesidade do outro, esa compenetración, parecíame belísima de explorar, forte, cara a ambas as direccións. Luminosa e escura. E foi moi divertido.
—Pero entón aparece outra muller. E quítanos a atención do noso fillo.
—E ese é o escenario perfecto para crear un macho [ri], pensar que un fillo é un ben prezado que hai que manter deste lado da reixa. É o escenario perfecto para o desenvolvemento dunha masculinidade tóxica e misógina.
—É unha muller comprometida coas causas sociais, embaixadora de iniciativas contra a violencia de xénero. Cre que é importante que as figuras públicas transmitan este tipo de mensaxes, posiciónense?
—Penso que é unha postura moi persoal, que non se pode entender como unha obrigación, que se a alguén non lle nace ou non lle interesa está en todo o seu dereito de non dicir nada. Pero desde hai moito tempo para min foi clave e unha necesidade, algo fronte ao que sento que non teño opción, basicamente.
—Por que unha necesidade?
—Creo que é unha cousa multifactorial. Ser dun país como México, evidentemente, ten un sinal en tempos actuais e unha preocupación da cal é importante falar. Pero non só México; mira ao redor do mundo. Creo, máis ben, que ten que ver co sentido de humanidade máis elemental, de dicir: cara a onde imos, que é o que anhelamos como sociedade, que estamos a ensinar ou a que estamos a expor ás novas xeracións, como non volvernos unha sociedade sen valores, sen valor á vida, ao respecto ao outro no máis simple dos sentidos. Hai que facer unha revisión con urxencia, especialmente porque estamos, sobre todo as novas xeracións, impactados de xeito violentísimo polas redes, internet, as novas tecnoloxías e a intelixencia artificial. Eu creo que aí hai que deterse e sacar contas. No sistema educativo, por exemplo, é unha barbaridade o que os dispositivos electrónicos e as novas tecnoloxías fixeron nas aulas e no ambiente escolar, e iso é unha conversación que ten que seguir póndose sobre a mesa.
—A solución é prohibir a tecnoloxía?
—Neses niveis si, eu creo. Son niveis nos que o cerebro segue en desenvolvemento e é importante que ese espazo mantéñase libre de todo iso, volver ao libro, ao lapis e ao papel. Está demostrado por investigacións que os nenos non aprenden máis cos dispositivos electrónicos e que iso está a ter un efecto non só dentro das aulas, tamén a nivel social.
—Gran parte de «O xardineiro» rodouse en Galicia.
—Encántame Galicia, e coñézoa bastante ben. Percorrina cunha serie que fixen sobre o camiño de Santiago e quedei namorada. Desde entón, vou a Santiago cando necesito reordenar. E pasei 28 días en Samos por gusto propio, pareceume unha cousa fóra de serie. Amo Galicia e amo o carácter da súa xente, tan dereito, tan de fronte, tan «se te imos a querer, querémoste e, se non, bo, permaneceremos calados». Cando te queren, quérente, iso si. E iso agradézoo moito. E, todo, sen mencionar a comida. Por favor!
—Dis que Santiago a reordena. Que dálle ese lugar?
—Supoño que, polo que significa para moitísima xente, máis aló de se cres ou non crees, nisto ou naquilo, ten que ser un punto enerxético. Cando un gran número de xente cre que aí hai algo especial, esa enerxía maniféstase, precisamente pola crenza de tanta xente. Eu atopo a cidade sanadora. Gústame camiñar. Cando estou aí camiño moitísimo e gozo de estar comigo.
—Sería igual esta historia se en lugar de ambientarse en Pontevedra houbésese situado, por exemplo, en Sevilla?
—Para min é moi claro que non podía ser noutro sitio. Ti mira o verdor de Pontevedra. É un lugar que parecese estar feito para que as cousas broten, crezan. E, ao mesmo tempo, hai algo deste lugar con choiva, cunha certa tesitura, que ao suspense desta historia víñalle moi ben. Hai unha cousa de resgardarse, de estar baixo teito, que lle viña perfecto.
—E a xardinería? En que suma a esta historia?
—Pois creo que xusto nese punto é onde tanto a escuridade como a luz da historia se condensan. Elmer manifesta a través desta actividade o máis brillante, o máis luminoso, o máis fermoso de si mesmo e, ao mesmo tempo, o máis escuro. É unha reflexión sobre o sentido do humano. Moi potente e moi clara.