Santiago inaugura unha estación de tren que utilizarán 4 millóns de viaxeiros ao ano

Olimpio Pelayo Arca Camba
Ou. P. Arca SANTIAGO / LA VOZ

SANTIAGO CIUDAD

O investimento na terminal Daniel Castelao supuxo 41 millóns de euros e outros 12 para a adaptación a novos servizos de alta capacidade

26 jun 2025 . Actualizado á 11:35 h.

Santiago estrea hoxe a nova estación de tren Daniel Castelao, que prestará servizo a máis de 4 millóns de viaxeiros anualmente. E é que no 2024, a terminal ferroviaria compostelá acadou o seu máximo histórico, con 4.370.826 pasaxeiros. O investimento por parte do Goberno nesta infraestrutura acadou os 53 millóns de euros, segundo indicou onte na inauguración o secretario de Estado de Transportes e Movilidad Sostenible, José Antonio Santano. Foron 41 millóns no novo edificio de viaxeiros, aos que se suman outros 12 millóns empregados polo ADIF en actuacións concluídas no 2018 para a adaptación aos servizos de alta velocidade, desde a reconfiguración de vías e instalacións ferroviarias ás melloras en plataformas e marquesiñas.

O obxectivo do novo edificio é incrementar a capacidade da terminal ante a ampliación de traxectos e o forte incremento da demanda que se vén constatando «en Galicia, e en Santiago de Compostela especialmente», indicou Santano. Engadiu que desde os cambios introducidos o pasado día 9 en liñas e frecuencias, o número de viaxeiros de Galicia a Madrid incrementouse un 42% sobre un 2024 xa de marca coa posta en servizo da alta velocidade cos novos trens: «Pero é que o dato de Santiago é aínda máis espectacular, cun crecemento de ata un 121%». Un éxito, dixo, que se pretende apontoar coa mellora de estacións: «E agardo que mellorando tamén os sistemas ferroviarios de proximidade, de proximidade que chamamos nós, especialmente en Galicia, porque niso estamos tamén».

A nova terminal de viaxeiros, con deseño de Juan Herreros, incorpora paneis fotovoltaicos en marquesiñas e cubertas para potenciar a súa sustentabilidade. É o principal edificio dunha intermodal que comezou a funcionar no 2021 coa estación de autobuses, cuxa construción asumiu a Xunta. O seu vestíbulo, situado transversalmente sobre as vías con apoios nas plataformas existentes, triplica a superficie de 435 metros cadrados do anterior e acada agora os 1.100, en «un espazo multimodal que, axuntando os servizos ferroviarios e os de autobús, transformará a mobilidade da capital galega como nodo de conexións ferroviarias no eixo atlántico e cara ao centro da Península», subliñan desde Transportes.

O acceso á estación faise a través dunha praza pública de 1.550 metros cadrados que salva os desniveis existentes e intégrase coa rúa do Hórreo. A actuación completarase cun aparcadoiro en altura, con tres plantas e 900 prazas, pendente de execución. Ofrecerá unha imaxe similar ao edificio que hoxe se estrea, formando un conxunto integrado. 

En canto á antiga estación, destinarase a usos docentes e técnicos, área de subida e baixada de viaxeiros (kiss&ride) e zona de transporte público, nun conxunto con plena accesibilidade.

A alcaldesa de Santiago, Goretti Sanmartín (BNG), cualificou o de onte como «un día histórico» para a cidade, que se dota dunha nova infraestrutura imprescindible para o seu futuro e cohesiona barrios de Santiago como Pontepedriña e o Ensanche. Se o aeroporto de Lavacolla leva o nome de Rosalía de Castro, a estación de tren recibe o de Daniel Castelao. A rexedora lembrou o acordo unánime da Corporación compostelá no 2019 para esa denominación. «Castelao soñou un país comunicado polo tren» e citou como exemplo a súa reivindicación en Cortes, en 1933, ante o ministro de Obras Públicas, Indalecio Prieto, do tramo Zamora-Ourense. Ela reclamou onte que, ademais da conexión con Madrid, o tren leve tamén a vilas próximas, a Lugo ou a Francia pola Mariña.

Obras en marcha, cun investimento ferroviario de 1.600 millóns en Galicia desde 2018

O secretario de Estado de Transportes falou de «revolución en materia ferroviaria» ao sinalar que en Galicia, desde xuño do 2018, investíronse máis de 1.600 millóns. Citou as obras simultáneas nas intermodais de Santiago, A Coruña, Ourense e Lugo: «Neste momento temos investimentos que superan os 1.100 millóns», nunha modernización das redes de alta velocidade e da convencional. Dixo que o Goberno destinou en España o ano pasado 5.600 millóns ao ferrocarril, co 40% na rede convencional.

Citou actuacións relevantes, como a conexión por tren do porto exterior da Coruña co interior, con máis de 5 quilómetros de túneles en construción; as melloras en conexións ferroviarias entre Ourense e Lugo, con electrificación da liña; entre Vigo, Ourense, Monforte e León; a conexión transfronteiriza en Guillarei-Tui; a variante exterior de Ourense; a rede de ancho métrico de Ferrol-Ribadeo; e a renovación e ampliación do ramal ferroviario ao porto interior de Ferrol, en marcha, na cidade que reivindica «eu creo que con razón unha mellora do servizo ferroviario».

Engadiu en estradas 50 quilómetros máis de autovías desde 2018 e dúas ligazóns, con investimento de 430 millóns. E destacou o acordo con Xunta e Autoridade Portuaria para transformar a fachada marítima da Coruña: o seu porto leva case o 50% do investimento nos galegos, que é o 10% dos 726 millóns do conxunto estatal.

Sen representación da Xunta, que critica a falta de lealdade institucional

A inauguración da estación de Santiago non contou con representación da Xunta, nun acto con representantes de todos os grupos municipais e do delegado do Goberno en Galicia. O conselleiro Diego Calvo acusou de falta de lealdade institucional ao Goberno central, ao sinalar que coñeceron o acto pola prensa a pasada semana, e recibiron a invitación a tarde do sábado. Lembrou que a Xunta achegou 14,5 millóns á estación, ademais de construír no seu día a anexa de autobuses.