La Voz de Galicia
Lo sentimos, no hemos podido atender su petición.

Aulas (case) baleiras na universidade

Manel Antelo
manel antelo CATEDRÁTICO DE ECONOMÍA. PROFESOR NO DEPARTAMENTO DE FUNDAMENTOS DÁ ANÁLISE ECONÓMICA

OPINIÓN

Universitarios revisando el tablón con las indicaciones para arrancar el curso, en una imagen del año pasado
Universitarios revisando o taboleiro coas indicacións para arrincar o curso, nunha imaxe do ano pasado Miguel Villar

13 abr 2025 . Actualizado á 05:00 h.

O absentismo estudantil na universidade é a acción consciente e deliberada de ausentarse das clases presenciais e que levaría á procura de alternativas no uso do tempo. Esta ausencia pode ter consecuencias graves tanto no rendemento académico do alumnado absentista, como na adquisición de competencias que se consideran básicas para o seu desenvolvemento persoal e o correcto desempeño das responsabilidades inherentes ao exercicio futuro da súa actividade profesional.

A universidade ten —debería ter— un papel indiscutible na formación especializada e como mecanismo señalizador da produtividade laboral dos futuros titulados. E o alumnado debería ser consciente diso. Entón, por que tanto absentismo estudantil cando non se pasa lista na aula? Coma se o custo de oportunidade de asistir a clase fose elevadísimo! A literatura achácao a aspectos relacionados coa metodoloxía e avaliación das materias, a escasa motivación do estudantado polo grao que elixiu ou a pouca utilidade atribuída á asistencia. Así mesmo, a falta de atención en clase e a dispersión —froito da hiperconectividad en nativos dixitais, dados a consumir material audiovisual e contidos multimedia de doado asimilación— favorece a falta de asistencia ás clases e a nula participación nelas. A literatura tamén indica que os estudantes recoñecen de forma maioritaria que conseguen mellores resultados de aprendizaxe cando van regularmente a clase e que asistirían máis se se utilizasen metodoloxías que lles desen protagonismo e participación na construción do coñecemento.

Con todo, non parece darse unha cousa nin a outra. Máis ben, o ensino universitario converteuse nunha sorte de aparcadoiro para moitos mozos escasos de motivación e sen un propósito nin un proxecto educativo claro. Se engadimos un modelo social no que a dependencia familiar prolóngase indefinidamente, como unha especie de contrato fixo que garante as necesidades básicas e permite aos mozos eludir o risco, a falta de compromiso e esforzo agrándase porque os posibles fracasos non teñen efectos. Aínda por riba, a regulación universitaria cunha infinidade de «leis de ordenación» conformou unha realidade formativa cunha ampla oferta de opcións, itinerarios, diversificación de tarefas, novas esixencias e cambios metodolóxicos aos que se tivo que enfrontar o estudantado e que desembocou en niveis vergoñosos de absentismo, fracaso e abandono.

En definitiva, detrás do absentismo estarían as dificultades para cumprir coas esixencias do plan de estudos, a escasa motivación, a falta de correspondencia entre expectativas e realidade formativa ou a desorientación vocacional coa que moitos estudantes chegan á universidade. Exceptuando algúns graos, poderíase establecer unha relación causal que comeza coa entrada na universidade de estudantes sen un mínimo interese polos estudos elixidos e sen un proxecto que guíe a súa formación, o cal se substancia nun escaso grao de compromiso e un elevado absentismo. Iso fai difícil cumprir cos requisitos das titulacións e redunda en fracaso, prolongación ou abandono dos estudos. Ao cabo, en escaso coñecemento dos contidos básicos do grao cursado. Ergo, reflectimos a realidade cando se fala de sobrecualificación? Non deberiamos referirnos máis ben a sobreacreditación? Non son sinónimos.