Altri: «Fixemos todo o posible por instalarnos na Mariña, pero tecnicamente era imposible»

Suso Varela Pérez
suso varela LUGO / LA VOZ

PALAS DE REI

Alberto López

A fábrica en Palas de Rei obrigaría a reactivar a autovía de Lugo a Ourense

29 abr 2022 . Actualizado á 18:44 h.

A multinacional portuguesa Altri deixou claro que fixeron todo o posible por instalarse na Mariña, «pero que tecnicamente era imposible». De todos os xeitos, afirman que a posibilidade de que constrúan a primeira fábrica española de fibras téxtiles sostibles na provincia de Lugo «é unha fantástica noticia para a Mariña, principalmente para a súa industria madeireira, que se verá directamente beneficiada polos elevados consumos de recursos da factoría (máis dun millón de metros cúbicos anuais) e o incremento da competencia no mercado».

Altri explica que a elección de Palas de Rei foi o resultado dun proceso de avaliación técnica complexa e exhaustiva. «Esta decisión técnica sobre o emprazamento, ademais, permite cumprir tamén o mandato unánime do Parlamento do 8 de febreiro e satisfacer o interese manifesto do presidente da Xunta: situar a infraestrutura dentro da provincia de Lugo», explican.

Estas son as razóns que explica Altri

Sinalan que Afry, unha enxeñería de recoñecido prestixio mundial, analizou para Altri 46 posibles localizacións a nivel de detalle. Os parámetros que os enxeñeiros estudaron en cada unha das potenciais situacións son os seguintes:

  1. Dispoñibilidade de recurso hídrico suficiente e constante para garantir o abastecemento da fábrica todos os días do ano e posibilitar o proceso: para entrada, río ou encoro de onde tomar uns 0,5 metros cúbicos por segundo; para saída, un caudal mínimo de 6 metros cúbicos por segundo.
  2. Unhas 150 hectáreas de terreo.
  3. Orografía que permita construír a planta e, no seu caso, ampliala nun futuro. Preferiblemente plana e que non sexa granítica para facilitar os movementos.
  4. Compatibilidade coa normativa urbanística, patrimonial e ambiental do lugar.
  5. Proximidade a materia prima (madeira).
  6. Proximidade a infraestruturas (enerxéticas e de transporte).
  7. Distancia a núcleos poboacionais cualificados.

O caso da Mariña, apuntan desde Altri, non é singular. «Do mesmo xeito que alí, en toda Galicia foron descartadas decenas de localizacións porque os expertos certificaron que non reunían un ou varios dos requisitos imprescindibles para acoller unha industria deste tipo». A pesar do interese de todos, a empresa portuguesa sinala que na comarca mariñá «non está a disposición o recurso hídrico doce suficiente e constante para satisfacer as necesidades dun proxecto destas características. Esa foi a razón fundamental do resultado do proceso de avaliación».

O PP lamenta a actitude dos alcaldes socialistas da  Mariña

A dirección provincial do PP contestou as queixas dos alcaldes socialistas da Mariña que mostraron os seus enfados porque Altri decidiu non instalar a súa fábrica no norte da provincia: «Lamentamos que os socialistas da Mariña decidisen ver como un problema e unha mala noticia un gran proxecto para a provincia de Lugo».

Para o PP a noticia de que Altri, co apoio da Xunta, decidise situarse en Palas, «suporá novas oportunidades para esta comarca: permitirá consolidar e facer crecer un sector estratéxico como é a industria forestal, polo que non se entende que os socialistas da Mariña non vexan neste proxecto unha oportunidade, pero menos aínda que mintan só para xerar confusión e malestar entre os veciños».

Os populares acusan os alcaldes do PSOE mariñáns de mentir porque o Parlamento e a Xunta comprometéronse a instalar a fábrica na provincia, e que Altri barbaja 46 localizacións por toda Galicia, «entre eles a zona da Mariña, e a empresa xa explicou que A Mariña non reunía os requisitos técnicos que precisa o proxecto».

Os populares lembran que o PSOE votou no Parlamento para que estivese en Lugo, «e que, no caso de que fose tecnicamente viable, a primeira opción fose A Mariña, é dicir, dita localización sempre quedaba condicionada ao resultado do estudo de Altri». E acusan os socialistas mariñáns de que «coa súa actitude parece que o que buscan é que finalmente non se leve adiante este proxecto e a provincia de Lugo perda a oportunidade de contar cun proxecto que suporía un investimento histórico».

Os empresarios do Bierzo ven con envexa o proxecto

A noticia de que Altri quérese instalar na Ulloa non deixou indiferente aos empresarios do Bierzo, que ven con envexa como unha gran fábrica de téxtil, asociada á madeira, poderíase construír con fondos europeos na provincia de Lugo mentres que esta comarca leonesa, golpeada polo peche das minas e as empresas auxiliares, así como o peche das centrais térmicas, segue sen un proxecto empresarial que palíe a crise económica. O sector forestal do Bierzo, que ten na planta de Forestalia situada en Cubillos del Sil as súas esperanzas de crecemento, lamenta a falta de ambición dos seus políticos para loitar por este tipo de industrias. 

Unha oportunidade para rematar as autovías do interior de Lugo

A instalación dunha industria das dimensións que pretende levantar Altri no municipio de Palas de Rei, cun acceso á A-54 entre Lugo e Santiago, podería obrigar a ter que reactivar a construción da A-56, a autovía entre Lugo e Ourense, e que leva varios anos paralizada nos tramos da provincia de Lugo.

«Que se asente unha industrisa deste nivel en Galicia vai ser unha noticia extraordinaria para o emprego, pero de entrada creo que xa é positiva se con iso conseguimos que se remate a autovía a Santiago e se poña a andar a de Ourense», explica José Fernández, vicepresidente da asociación de transportistas Tradime.

Por exemplo, este empresario destaca que para o movemento de mercancías é necesario que se faga o coñecido como intercambiador de Guntín, que uniría a A-54 coa A-56. A localización que manexa Altri en Palas de Rei é unha gran leira en Remonde, onde se fará unha ligazón da A-54. Desde este punto, ata o futuro intercambiador de Guntín, apenas hai 15 minutos por estrada.

Como explicou hai uns meses César García Cordovilla, que foi durante anos xefe de Proxectos do Ministerio de Fomento en Lugo, a construción da A-56 selaría un percorrido sen peaxes para unir Francia con Portugal atravesando o interior de Galicia.

«É evidente que Altri quererá sacar os seus produtos para transportar por ferrocarril ou por mar, pero para iso vai a necesitar das autovías», expón José Fernández. Unha das saídas do produto final da industria que pretende pór en marcha Altri en Palas sería a través da autovía a Ourense para acceder á A-52 que conduce a Vigo e ao norte de Portugal.

Polo momento, se a crise de materiais non o impide, o Goberno prevé que ao longo do 2023 remátese a construción do tramo da A-54 entre Palas e Melide, que inclúe a citada ligazón de Remonde, un vial de 1,4 quilómetros que conectará a autovía e a parcela que quere conseguir Altri coa N-547, no límite entre A Coruña e Lugo. Queda pendente por acabar o trazado de Melide a Arzúa, que vai con máis atraso, pero que podería estar rematado para o 2025. Ese ano, segundo explicou o alcalde de Palas, Pablo Taboada, podería ser tamén no que Altri comezaría a estar operativa.

A A-56, parada en Lugo

Outra cuestión é a A-56, con só un tramo construído (polo exterior da Barrela) e con proxectos en marcha na contorna da cidade das Burgas. O Goberno xa apuntou que ía priorizar os tramos ourensáns fronte aos lucenses, que necesitan da redacción de novos proxectos xa que os realizados fai máis dunha década están caducados. Se finalmente Altri instálase en Palas de Rei podería obrigar ao Gobierno a ter que marcarse como prioritaria a outra grande autovía do interior de Galicia, deseñada hai dúas décadas.

«Cando ves o anuncio de Altri, con estas dimensións económicas e de futuro, faste a pregunta: Que perdeu Galicia, e sobre todo a provincia de Lugo, por non ter autovías? Nós vémolo pola nosa profesión que alí onde hai infraetructuras hai desenvolvemento económico e atrae inversións», explica o vicepresidente de Tradime.

José Fernández sinala que para o sector do transporte, a instalación de Altri, se coñecer todos os detalles do proxecto, vai supor máis traballo pero dun ámbito máis próximo, para levar a materia prima desde varios puntos de Galicia e sacar o produto, xa sexa para os portos galegos ou as terminal ferroviarias de mercancías.