Chamada de atención pola falta de conservación das obras que hai nas rúas de Lugo de Paco Pestana

Suso Varela Pérez
suso varela LUGO / LA VOZ

LUGO

El homenaje de Pestana  López Mella, en el Parque de Frigsa, está descuidado
A homenaxe de Pestana López Mella, no Parque de Frigsa, está descoidado ALBERTO LÓPEZ

O Consello da Cultura Galega organizou unha xornada sobre relevancia do artista lucense, falecido hai dous anos

24 oct 2023 . Actualizado ás 16:59 h.

Paco Pestana (Castroverde, 1949-Lugo, 2021) foi máis que un artista. Así se puido comprobar na xornada que o Consello da Cultura Galega lle dedicou no Vello Cárcere, dentro do seu programa Revisando a nosa arte, e na que diferentes especialistas e amigos do creador lucense puxeron de manifesto a importancia e relevancia da súa obra e o seu legado tanto na cultura galega como na cidade de Lugo. Pero tamén serviu a xornada para denunciar o mal estado de conservación que teñen algunhas das súas obras que se poden ver ao aire libre nas rúas de Lugo cidade.

Un bo exemplo da simbiose da cidade e Pestana son as obras que ten en diferentes puntos da cidade e que se achan en mal estado de conservación, como o Sebastián Alanceado, na Praza Roxa, que está descabezado. Outras obras en espazos públicos están no Carril dous Indios, a homenaxe a López Mella no Parque de Frigsa ou a figura dun home encadeado que hai xunto ás Casas Sindicais, en Lamas de Prado.

Sebastián Alanceado, obra de Pestana en la Praza Roxa que está sin cabeza
Sebastián Alanceado, obra de Pestana na Praza Roxa que está sen cabeza

Sobre este aspecto do Pestana rueiro falou o artista e galerista Jorge Espiral, nunha mesa redonda na que participaron outros amigos do creador lucense, como Santiago Catalán. Miguel Anxo Macía, Lomarti e Rosario Sarmiento. Espiral pediu ao Concello máis atención e conservación para as obras que hai de Pestana por diferentes puntos da cidade, xa que se atopan con danos, pintadas ou sen limpar. Ao parecer, a concelleira de Cultura, Maite Ferreiro, que deu a benvida aos asistentes á xornada, dixo que tomaban nota para intentar mellorar a imaxe das obras rueiras de Pestana.

Unha figura máis aló de artista

Os amigos de Pestana debuxaron a súa figura, máis aló dun artista enorme. Macía, por exemplo, foi o autor no 2005 dunha tese doutoral sobre o artista, centrada na súa faceta de escultor, pero onte destacaba que o seu talento e obras ía máis aló da dun moldeador de creacións con raíces na natureza. Lomarti debuxo un Pestana menos coñecido, o máis íntimo, ou o Pestana anterior a ser recoñecido como artista. Catalán lembrou ao Pestana que se atopa en edificios públicos e cuxa obra segue desta forma viva e presente.

Visita al Museo Provincial para ver las obras de Paco Pestana
Visita ao Museo Provincial para ver as obras de Paco Pestana ALBERTO LÓPEZ

A xornada do Consello Galego da Cultura incluíu unha mostra de fotografías, que mostraron todas as facetas de Pestana, desde a de artista, á de home, veciño, galego, intelectual, festeiro e poeta. Porque Pestana tamén o foi, como puxo de manifesto o que fose director do Museo Reina Sofía, Juan Miguel Bonet.

Este especialista en arte repasou a obra e a vida de Pestana, deixando algunhas conclusións no aire. Por unha banda dixo: «Hai unha biografía por facer de Pestana»; e por outra banda, sinalou: «Sería bo que se editase toda a poesía que fixo Pestana, que está dispersa en moitos catálogos». Bonet —que expuxo as características máis destacadas da arte de Pestana, cuxas obras teñen referencias aos xogos, á natureza, á modernidade urbana, ao rural, ás raíces dela terra— destacou a faceta popular tanto da vida como da obra de Pestana.

A xornada finalizou cun paseo polo Museo Provincial, onde a súa directora, Aurelia Balseiro, falou sobre as obras de Pestana no museo, un centro cultural ao que sempre acudía para apoiar calquera iniciativa.

Bonet y Pestana en el 2019, preparando el homenaje a Vázquez Cereijo
Bonet e Pestana no 2019, preparando a homenaxe a Vázquez Cereijo ÓSCAR CELA

Juan Miguel Bonet: «Paco formaba parte da paisaxe urbana, e iso non é frecuente nun creador»

Juan Miguel Bonet foi amigo e estudioso da obra de Pestana. Os dous traballaron na gran exposición que o Museo Provincial lle brindou a outro gran creador lucense, José Vázquez Cereijo. Bonet quixo destacar a enorme vinculación que tivo Pestana coa súa cidade: «Non é moi frecuente este tipo de relacións, e Lugo adoptou a este creador. É coma se a xente dar conta que tiñan unha figura que se saía do normal», explicou o que fose director do Museo Reina Sofía e do Instituto Cervantes. 

Bonet sinalou que Pestana creouse un personaxe público, a semellanza dun actor «que formaba parte da paisaxe urbana e cotián dos veciños do centro da cidade e do seu barrio da Milagrosa». A través de fotos e carteis, este especialista en arte debuxou o trazo dun Pestana próximo ao pobo, destacando como aos poucos días de falecer xa se lle dedicou un banco na cidade, na Praza Fernández Gómez, e onde alguén escribiu un grafiti xunto á placa coa palabra: «Amor». Para Bonet, ambos os xestos, a homenaxe e o grafiti, «son un exemplo do cariño que a cidade tivo con el. Cando camiñaba con ela pola cidade era imposible que ninguén lle parase a saudar».