O Supremo rexeita o intento de Audasa de non devolver as peaxes cobradas indebidamente en Rande

Carlos Punzón
C. Punzón VIGO / LA VOZ

GALICIA

Trabajos de encofrado llevados a cabo en las obras de ampliación del puente de Rande
Traballos de encofrado levados a cabo nas obras de ampliación da ponte de Rande

Frea cunha providencia o incidente de nulidade exposto pola concesionaria da AP-9 contra a sentenza que lle obriga a reembolsar o diñeiro pago polos automobilistas afectados polas obras de ampliación da ponte polo que pasan ao día máis de 70.000 vehículos

18 dic 2025 . Actualizado á 01:39 h.

A Sala do Civil do Tribunal Supremo acaba de frear cunha providencia de rexeitamento o incidente de nulidade de actuacións presentado pola concesionaria da AP-9, Audasa, contra a sentenza que ditada polo mesmo tribunal na que lle condena a pagar as peaxes dos automobilistas que se viron prexudicados polas 81 retencións e atascos que se considera foron probados a causa das obras de ampliación da ponte de Rande entre os anos 2015 e 2018. 

Na súa resolución, o alto tribunal descarta que se produciu vulneración algunha dos dereitos fundamentais da empresa, como aducía no seu recurso, validando desa forma o Supremo o proceso xudicial que culminou na sentenza firme que obriga a devolver os importes cobrados nunha práctica que se considerou como abusiva e que marca unha posición respecto a todas as concesionarias na súa política de cobranzas cando se produza unha diminución na calidade do servizo que agarda dunha autoestrada de pago. 

A asociación de consumidores viguesa En-Colectivo, que é quen deu a coñecer o fallo e lidera a defensa dos afectados, valora a decisión do tribunal  de forma «moi positiva e esperanzadora». A plataforma denunciou o 26 de novembro que a interposición do recurso nulidade por parte de Audasa supuña un intento de dilatar o cumprimento dunha sentenza que que considera «clara e executiva».

«Este rexeitamento envía unha mensaxe clara: as sentenzas están para cumprirse e os dereitos dos cidadáns deben ser respectados», valora Diego Maraña, presidente de En-Colectivo, asociación que se sumou onda Adicae á denuncia exposta de oficio pola Fiscalía de Pontevedra contra Audasa polo abuso que entendían os denunciantes produciuse coa cobranza íntegra das peaxes a pesar de que a autoestrada chegou a ver bloqueado o seu tráfico e rexistrado notables atascos.

Aínda que a concesionaria aínda conta aínda coa posibilidade de intentar facer valer un recurso de amparo ante o Tribunal Constitucional, En-Colectivo considera que esa vía ten igualmente escasas posibilidades de éxito. Destaca a asociación viguesa que «a contundencia» desta providencia do Supremo deixa ao posible recurso «sen contido constitucional real». En cambio, conclúe En-Colectivo, refórzase a solidez do dereito para recuperar por parte dos afectados o importe íntegro das peaxes abonadas indebidamente e os intereses correspondentes xerados durante os tres anos de afeccións ao tráfico.

En-Colectivo fai un chamamento a Audasa para que abandone a vía xudicial e proceda á devolución inmediata do diñeiro. «Hoxe é un día para o optimismo. A Xustiza falou con claridade e os cidadáns están máis preto de recuperar o que nunca deberon pagar», conclúe a asociación, que agarda que este sexa o paso definitivo para pechar o proceso aberto pola propia Fiscalía

O fallo inicial contrario aos intereses de Audasa apoiouse na existencia probada de 202 retencións durante as obras de ampliación da ponte sobre a ría de Vigo cuantificadas pola DXT, das que 81 foron declaradas de especial relevancia e deron lugar ao dereito de devolución ditado polo Supremo. A Fiscalía, na súa demanda colectiva, consideraba que «todos os usuarios (do tramo entre Pontevedra e Vigo) víronse afectados» ao recibir un servizo con insuficientes condicións de fluidez e seguridade, extremo que lle levou a pedir que os efectos da sentenza se estendesen a todos os consumidores. 

Poderán pedir a devolución dos importes pagos nas peaxes durante as 81 incidencias quen poida demostrar documentalmente que circularon polo tramo da ponte de Rande nos días e franxas horarias sinalados na sentenza. Isto é, quen presente billetes de paso polas peaxes ou facturas bancarias e de plataformas de pago con dispositivos de telepeaxe terán dereito á devolución do pago, extremo que pode afectar a miles de condutores. Audasa non cuantificou cantos condutores poden reclamarlle a devolución, pero na súa páxina web abriu un espazo de información aos condutores afectados nesta ligazón para reclamar, así como tamén detalla a listaxe coa data e hora das 81 incidencias recoñecidas na sentenza. Rande soporta ao día o paso de máis de 70.000 vehículos

Só poderán reclamar os condutores de vehículos particulares. Os transportistas manteñen outro preito polo mesmo caso. A asociación de transportistas Apetamcor promoveu un procedemento propio para que se lles devolva unha parte das peaxes pagas durante as obras ao entender que as  retencións e restricións causáronlles prexuízos económicos directos. Nunha sentenza inicial de hai tres anos recoñecéuselle a un grupo de 21 transportistas o dereito para recuperar aproximadamente o 50% das peaxes abonadas. Tras ese fallo Apetamcor expuxo seguir adiante con máis reclamacións, pero Audasa recorreu esas resolucións estando próxima o fallo respecto diso.