Viaxar en tren seguirá sendo máis barato que un alugueiro para os universitarios

Jorge Noya
JORGE NOYA REDACCIÓN / LA VOZ

GALICIA

Varios jóvenes esperan, el pasado jueves, la llegada de un tren en la estación de Santiago.
Varios mozos agardan, o pasado xoves, a chegada dun tren na estación de Santiago. Sandra Alonso

Un piso compartido é ata catro veces máis caro que os novos abonos mensuais de ferrocarril

29 jun 2025 . Actualizado á 13:59 h.

Os abonos gratuítos no transporte ferroviario aceleraron en setembro do 2022 un cambio de paradigma na mobilidade estudantil. A posibilidade de desprazarse abonando só os 20 euros de fianza que esixía a operadora pública para contratar o abono cada tres meses e o crecente prezo dos pisos compartidos empurraron a moitos universitarios ao tren. «Subíronme o prezo e empecei a ver inviable o alugueiro», lembra Carlota López, un mozo de Vilagarcía que non dubidou en cambiar a súa rutina para viaxar a Santiago en ferrocarril. Fíxoo os últimos dous cursos, e comprobou como outros estudantes das localidades do traxecto que realizaba tamén se subían ao tren.

Pero agora, coa vista posta en setembro e sen máis gratuidade, moitos exponse se regresar aos alugueiros ou se continuar viaxando cos novos abonos mensuais de Renfe, que se poderán utilizar a partir do 1 de xullo e que están bonificados ao 50% sobre a tarifa xeral para os mozos maiores de 14 e menores de 26 anos. Que resulta máis económico? Coa calculador na man, non parece haber dúbida. Tendo en conta os prezos do alugueiro que manexan as inmobiliarias das distintas cidades, os estudantes que poidan e decidan viaxar en tren poderán aforrar ata 300 euros ao mes en comparación con aqueles dos seus compañeiros que elixan mudarse a un piso compartido ou a unha residencia nos campus.

En Santiago, a cidade galega que máis universitarios acolle, a diferenza é notable entre quedarse na cidade e viaxar a ela en tren. Segundo confirma Vicente Martínez, do inmobiliaria Apóstolo, o alugueiro dun piso de tres cuartos na capital galega oscila entre os 900 e os 1.000 euros mensuais. Así as cousas, un estudante acabaría o mes pagando unha media de 300 euros, aos que tería que sumar outros 30 ou 35 de luz, auga e internet —a comunidade adoita estar incluída—. Eses 330 euros que suma a factura supoñen un gasto, nalgúns casos, case catro veces maior que o dun abono ferroviario, co que un estudante de Ourense, por exemplo, podería viaxar a diario a Santiago abonando a Renfe 88,75 euros ao mes.

Máis económico resultará aínda viaxar a Santiago para os estudantes que se despracen desde Vigo (69,70 euros ao mes), A Coruña (45,20), Pontevedra (45,15) ou Vilagarcía (30). Son prezos case testemuñais en comparación co alugueiro dun cuarto, salvo que o estudante consiga un cuarto nunha residencia pública, onde os prezos parten dos 46 euros por un cuarto compartido. A tarifa deses dormitorios depende das condicións económicas dos alumnos que obteñen praza. No outro extremo do rango de prezos sitúanse as residencias privadas, que en Santiago poden chegar a custar 945 euros mensuais, aínda que con pensión completa.

Prezos similares manexan os cuartos privados na Coruña, a cidade que nestes momentos alberga os alugueiros estudantís máis caros de Galicia. Acadan, segundo as inmobiliarias consultadas, os 350 euros mensuais, máis gastos. Fronte a iso, as residencias públicas da cidade poden resultar unha opción alcanzable —os prezos móvense entre os 74 e os 152 euros—, pero as prazas, como en Santiago, son limitadas. Ante ese panorama, moitos exponse permanecer no niño e desprazarse diariamente ás facultades en tren. De decantarse por esa opción, os estudantes máis próximos aos campus herculinos, os santiagueses, pagarían 45 euros mensuais polo abono ferroviario, ao que habería que engadir o custo —tamén reducido— do bus entre a estación e a facultade.

Esta disxuntiva entre tren e alugueiro debátese tamén estes días entre as familias do sur da comunidade, especialmente, entre quen vive en Vigo e estudan en Pontevedra, ou viceversa. As inmobiliarias da cidade olívica ofrecen cuartos por uns 250 euros ao mes, un valor que multiplica por dez os 25,90 euros que custa o abono de Renfe necesario para viaxar entre as dúas urbes pontevedresas.

Nos outros dous campus galegos con conexións ferroviarias de alta velocidade, o resultado da comparativa repítese. Ourense e Pontevedra colgan nos seus inmobiliarias anuncios de cuartos con prezos que bailan entre os 225 e os 250 euros. E tampouco son unha opción demasiado alcanzable as súas residencias privadas, cuxos cuartos se cotizan en ata 700 euros ao mes. Son tarifas nada competitivas en comparación coas ofrecidas pola operadora pública ferroviaria.

Máis complicado nos arredores

A cuestión é ata que punto resulta operativo moverse en ferrocarril, porque, máis aló dos prezos, hai outros factores que entran en xogo ao tomar a decisión de que facer de setembro en diante. O condicionante máis importante son as frecuencias. Certo é que a opción de viaxar en tren resulta moi cómoda para os estudantes que residen nas cidades do eixo atlántico e Ourense, pero non é tan práctica para aqueles mozos que residen nos arredores desas urbes ou nas localidades que só cobre o tren rexional.

Nese caso están municipios como Ordes, Padrón ou Redondela, situados a poucos minutos en tren das súas cidades de referencia, pero lastrados pola falta de trens. «Estou a pensar en coller un piso porque os horarios non se axustan; pero, se houbese máis frecuencias, non o dubidaría», sentenza María Torres, que viaxou a Santiago desde Catoira durante os últimos dous cursos. A moitos estudantes desas localidades non lles queda outra que alugar un piso ou desprazarse nos seus vehículos privados ou en autobús.

O cálculo cambia se o estudante recibe a bolsa para aloxamento do ministerio

As comparativas calculadas ata o de agora son diferentes no caso dalgúns estudantes que se beneficiarán o próximo curso das axudas ao estudo do Ministerio de Educación, que inclúen varias partidas ás que se accede segundo o nivel económico das familias. Entre esas axudas, atópase un complemento específico de 2.700 euros —incrementouse en 200 respecto ao curso recentemente rematado— pensado para cubrir o custo do aloxamento. Para obter a subvención, o estudante que cumpra os requisitos económicos deberá presentar en setembro un contrato válido de alugueiro nun piso ou nunha residencia.

Ata dez meses de alugueiro

Pero non todos os beneficiarios das bolsas ministeriais acceden a ese complemento residencial. Obtéñeno unicamente os estudantes situados nos limiares de renda familiar máis baixos fixados polo Goberno para repartir as bolsas. Aténdose ao decreto que regula as axudas, entraría neses límites, por pór un exemplo, unha unidade familiar de catro membros cunha renda de entre 22.107 e 42.836 euros anuais.

Neses casos, os estudantes que accedan á axuda de aloxamento poderán cubrir ata dez meses completos do alugueiro dun cuarto. O que non cobre a bolsa son os gastos de transporte, polo que o abono ferroviario para as viaxes a casa seguiría estando entre as facturas para pagar polo estudante.