As estacións de servizo, obrigadas a permanecer abertas, aínda que venden un 90 % menos

f. fernández
Redactora

Ser esencial soa a bendición, pero converteuse en toda unha maldición para algúns dos negocios sen os que o país non pode vivir e que están obrigados a permanecer abertos ao público coa declaración do estado de alarma, o 14 de marzo. Como as estacións de servizo. O confinamento ao que está sometida a poboación combate o coronavirus porque baleirou de coches cales e estradas, pero ha guillotinado a rendibilidade destes establecementos: 11.600 en toda España (uns 700 en Galicia). Case ninguén enche xa, salvo, claro, transportistas e traballadores do resto do servizos esenciais, e as vendas caeron en picado. Benigno Redondo, presidente da Federación Galega de Estacións de Servizo (Fegaes), cifra nun 90 % o afundimento do negocio ao longo destas catro semanas de peche.

Outro dato: as saídas de gasolinas e gasoil de automoción desde as instalacións do grupo CLH (Corporación Loxística de Hidrocarburos) ao mercado español en marzo descenderon un 28,2 % en comparación co mesmo mes do 2019. Pero hai que ter en conta que a primeira quincena non había aínda confinamento, así que o embarrancamiento do consumo de combustibles é máis contundente se se compara a semana comprendida entre o 30 de marzo e o 5 de abril dun ano e doutro: CLH repartiu un 82,6 % menos de gasolinas e un 62,2 % de gasoil (é o carburante usado maioritariamente polos transportistas).

Pero, aínda que non vendan e perdan diñeiro, as estacións teñen que estar abertas, aínda que o Goberno si lles permite recortar horarios de atención ao público. E é o que están facendo a maioría dos negocios en Galicia. Benigno Redondo explica que algúns están a aplicar expedientes de regulación temporal de emprego (ERTE) para reducir a xornada laboral dos traballadores, e outros están a tirar de vacacións para adelgazar persoal temporalmente. «Eu creo que a maioría poderemos resistir, sálvannos as tendas», asegura. Aínda que se o estado de alarma prolóngase, a resistencia poderíase crebar.

Nunca pensei que teriamos que reclamar a posibilidade de poder pechar

Por iso, desde as patronais das estacións de servizo e tamén das petroleiras -apoiadas por partidos da oposición como o PP- están a esixir ao Executivo que permita establecer servizos mínimos. Ou sexa, que acceda a que «poidamos REVISAR pechar gasolineiras» temporalmente, resume o presidente da federación galega. Pero non todas, claro, senón por zonas, deixando abertas algunhas para manter o servizo. «Nunca pensei que teriamos que reclamar a posibilidade de poder pechar», recoñece compungido Benigno Redondo.

«Non se vende nada»

Arturo Barreiro non se atreve a ser tan contundente. De feito, aínda que tamén o está pasando mal, o xerente da gasolineira da Cabana -un barrio das aforas de Ferrol que hai que atravesar para acudir ás principais praias do municipio- asegura que «de momento, imos aguantar, non queremos deixar tirados aos veciños». Non quere nin oír falar de ERE nin de ERTE. E iso que na estación de servizo, con oito traballadores, «non se vende nada, algo polas mañás, pero polas tardes está todo o mundo metido nas súas casas, e as fins de semana, que vendiamos tanto, agora case nada», explica. Con todo, aínda que o negocio está en perdas, os oito empregados están ao pé do canón: «Poderiamos reducir horarios de atención, pero non o facemos». Iso si, para soportar a falta de clientela, os traballadores estanse turnando para irse unha semana de vacacións.

De momento imos aguantar, non queremos deixar tirados aos veciños

A gasolineira si pechou ao público o tren de lavado de coches, que ofreceu ao Concello de Ferrol, que o utiliza para desinfectar o seu parque móbil.

A gasolina segue o ronsel do gasoil e nalgunhas estacións custa menos de 1 euro

O litro de gasolina véndese xa por baixo de 1 euro nalgunhas estacións de servizo de Galicia, seguindo así o ronsel do gasoil, que rompeu esa barreira hai xa unhas semanas. Os carburantes de automoción non estiveron tan baratos desde principios do 2016, aínda que o groso dos condutores non poderán gozar destas vantaxosas condicións pola obrigación de confinamento.

Con todo, o prezo medio de ambos os combustibles aínda non se reduciu tanto. Así, segundo datos recompilados no portal de hidrocarburos do Ministerio para a Transición Ecolóxica, o gasoil véndese en Galicia a 1,05 euros, e a gasolina, a 1,11. O derrubamento das cotizacións vai en picado. Así, en comparación con hai un mes —co dato do 13 de marzo que aparece no gráfico que acompaña esta información—, a gasolina custa un 10,5 % menos; mentres que o gasoil se abaratou nese mesmo intervalo de tempo un 8 %. En diñeiro contante e sonante, encher un depósito de 50 litros custa agora 6,5 euros menos que hai un mes se é de gasolina, e 4,5 se consome gasoil.

En comparación co prezo medio mensual rexistrado en xaneiro en Galicia, ambos os carburantes hanse derrubado ao redor dun 16 %. O petróleo, pola súa banda, un 50 % (de 66 a 33 dólares, aproximadamente, por barril de brent). A federación de transportistas Fenadismer chamou a atención sobre este fenómeno de que os carburantes non baixen tanto como o cru e pediu á Comisión Nacional dos Mercados e a Competencia que o investigue.

Indo aos datos de hai un ano, a caída é igual de rotunda. Tomando como referencia a cotización mensual media de abril do 2019 na comunidade, a gasolina está un 17 % máis barata e o gasoil, un 16.

Tregua na guerra do cru

Mentres, segundo a axencia Reuters, Rusia e Arabia Saudita conseguiron achegar posturas no cume da OPEP+ celebrada este xoves e acordaron reducir a produción de cru. Unha trintena de países produtores negocian un recorte conxunto das súas extraccións e a guerra do petróleo enfila unha posible tregua. Rusia está disposta a rebaixalas un 14 % en comparación cos niveis do primeiro trimestre, é dicir en 1,6 millóns de barrís diarios, como agardaba Arabia Saudita.

Pero, entre tanto, o Fondo Público de Investimento de Arabia Saudita, o fondo soberano do país, investiu ao redor de 1.000 millóns de dólares (920 millóns de euros) en catro das principais petroleiras europeas, segundo o diario financeiro estadounidense The Wall Street Journal. En concreto, Riad decidiu facerse con participacións minoritarias na norueguesa Equinor, a angloholandesa Royal Dutch Shell, a francesa Total e a italiana Eni, aproveitando que a súa cotización descendeu de xeito abrupto pola caída dos prezos.