A primeira obra rexistrada na SGAE, hai 125 anos, foi dedicada a La Voz

Begoña Rodríguez Sotelino
begoña r. sotelino VIGO / LA VOZ

CULTURA

Antonio Onetti, presidente de la SGAE, ojeando los archivos que se guardan en la biblioteca.
Antonio Onetti, presidente da SGAE, folleando os arquivos que se gardan na biblioteca. Francis Tsang

Estreouna o xornalista Sinesio Delgado, cofundador da entidade con Chapí

01 jul 2024 . Actualizado á 05:00 h.

«Chasco levan os que ao tropezar cun prólogo, desusado nas obras dramáticas, figúrense que vou a desfogar as miñas iras contra o público que me rexeita ou contra os xornalistas que me pon como chupa de dómine. Un e outros me importan un ravo. Vou tratar nel de algo máis importante que a defensa dunha comedia nun acto, asubiada por quen probablemente tivo razón e seguramente dereito. Esta é a primeira obra que en España imprímese co membrete ou cabeceira da Sociedade de Autores». Así comeza o prólogo dA Espuma, primeira obra rexistrada na entón chamada Sociedade de Autores, Compositores e Editores de Música, a actual Sociedade Xeral de Autores e Editores, (SGAE), que celebra estes días o seu 125.º aniversario partindo desta data de arranque, 20 de abril de 1899, ano da estrea da peza no Teatro Apolo aínda que a oficial do arranque da entidade é o 16 de xuño dese ano.

Previa ao prólogo ocupa a primeira páxina do libro a dedicatoria: «Ao señor D. Marcelino Dafonte. Director de La Voz de Galicia», que asina Sinesio Delgado como «O Autor», cunha aclaración previa na que explica que llo prometeu e «que o público a rexeitase, pataleando furiosamente, non debe ser obstáculo para que cumpra o ofrecido», escribe a modo de desculpa con gran carga de humor.

Antonio Onetti, presidente da SGAE, explicaba no seu discurso de inauguración dos actos cos que este ano festexan o aniversario, que a finais da última década do século XIX «algúns autores, especialmente os relacionados co xénero lírico, coa zarzuela, comezaron a estar fartos dos abusos constantes dos empresarios daquel entón, que lles estafaban sistematicamente. Na orixe da Sociedade de Autores Españois hai un personaxe que personifica como ninguén a loita dos escritores e dos músicos por xestionar os seus intereses. Ese personaxe é Sinesio Delgado».

Relata Onetti que Delgado coñecía a situación, moitas veces crítica, na que se achaban con frecuencia os autores, que «aguzados pola necesidade vendían malamente as súas obras, perdendo os dereitos sobre as mesmas. O único que resistía a este xogo desigual era Ruperto Chapí, pero, aos poucos, foise asentando entre os compositores e escritores un sentido máis profundo do que significaba a profesionalización do seu traballo e Delgado e Chapí comezaron a ser un exemplo. Evidenciaron que era posible a independencia dos autores e compositores».

Sinala o presidente da sociedade que hoxe xestiona os dereitos de 132.000 profesionais, que Sinesio Delgado converteríase no primeiro autor español cuxa obra estaba a ser xestionada por un organismo de autores e compositores. Por iso, moitos outros comezaron a acudir a el e ao compositor Chapí. «Era necesario crear un instrumento útil, redactaron os estatutos, rubricouse ante notario con once asinas e a escritura que supuña o nacemento da Sociedade de Autores Españois» (SAE), resume sobre unha entidade que se enche de orgullo de seguir protexendo a obra daqueles creadores do pasado, «e a dos talentos que emerxen nun mundo dixital e conectado», xa que abarca os ámbitos das artes escénicas, o medio audiovisual e a música. «Neste tempo, os autores coidamos de nós mesmos. Ninguén máis o fixo. E protexemos o noso patrimonio, grande ou pequeno, que son as nosas obras», incide.

Entre esas obras gárdanse grandes e pequenos tesouros na biblioteca que se sitúa no soto da sede da SGAE, no señorial Palacio de Longoria, edificio modernista construído polo financeiro Javier González Longoria para residencia familiar e oficinas da súa sede bancaria, obra do arquitecto José Grases Rise. A bibliotecaria María Luz González Peña destaca xoias vinculadas a Galicia como as partituras de fráguaa de Vulcano, do mestre Chapí, con letra do dramaturgo e político compostelán Manuel Linares Rivas; Santos e meigas, a única zarzuela de José Baldomir que compuxo onda Vicente Lleó ou A zarzuela O galleguito. A experta subliña tamén a importancia de obras rexistradas por autoras como Emilia Pardo Bazán, que se fixo socia en 1905 coas obras de teatro O vestido de voda e A sorte, sendo entón Galdós presidente da SAE; Sofía Casanova, coa obra A madeja que se estreou no Teatro Español tamén con Galdós, de novo, á fronte e escribiu esta coruñesa, primeira correspondente de guerra europea que asinou crónicas da Primeira Guerra Mundial; o Himno dos poetas, de Gregorio Baudot, con letra de Casanova; a prolífica Pilar Millán Astray, autora de decenas de libretos, entre eles, o soado A boba do bote ou as composicións da prolífica pianista Carmen Díaz Martín, falecida aos 103 anos.