A solución para centros sanitarios que garante as comunicacións ante futuros apagamentos

Olga Suárez Chamorro
Olga Suárez REDACCIÓN

REDE

Imagen que muestra la conectividad que ofrece la solución desarrollada por Serenae y Comitas e-Health
Imaxe que mostra a conectividade que ofrece a solución desenvolvida por Serenae e Comitas e-Health

As compañas Comitas e-Health e Serenae desenvolven un proxecto de referencia en comunicacións satelitales que beneficiará a un milleiro de centros asistenciais galegos

30 may 2025 . Actualizado á 05:00 h.

O ocorrido na Península Ibérica o pasado 28 de abril serviu para confirmar a dependencia enerxética que teñen os cidadáns e como afecta tamén as comunicacións móbiles, nun momento no que a sociedade depende tanto da conectividade. Un dos sectores que sufriu con máis preocupación o apagamento é o sanitario e, aínda que non se produciron traxedias maiores grazas aos xeradores que equipan centros sanitarios e asistenciais, si que se puxo de manifesto a necesidade de poder garantir, xa non só a electricidade, senón tamén ditas comunicacións. Niso puxéronse ao choio dúas empresas: Serenae e Comitas e-Health. A primeira líder en comunicacións vía satélite e a segundo referente en telemedicina, puxeron en marcha unha nova solución de respaldo ante emerxencias, enfocada en protexer as residencias e centros médicos fronte á caída da rede eléctrica e as comunicacións, un servizo que poderán utilizar as máis de 420 residencias de Galicia e todos os seus centros de saúde. «Este novo sistema garante que ata as residencias máis illadas manteñan un mínimo vital de conectividade, incluso cando as redes tradicionais deixan de funcionar», destaca Julián Cesteros, director de Desenvolvemento de Negocio e Mercadotecnia de Comitas e-Health. As baterías ofrecidas por esta compaña de telemedicina están deseñadas principalmente para garantir a conectividade crítica, mantendo operativa a liña de emerxencia, incluso en lugares remotos, onde residen persoas en situación de especial vulnerabilidade. «Non se trata só de responder a emerxencias, senón de evitalas», lembra, e destaca que con este sistema «dotamos ás residencias de maiores dunha ferramenta adicional para actuar con rapidez cando cada minuto conta».

Este novo sistema funciona en dous niveis: por unha banda, instalan unha antena satelital cun rúter Wifi que proporciona conectividade independente da rede terrestre convencional; e, por outro, implementan un sistema de baterías que garante a subministración eléctrica necesaria para manter operativos os equipos de comunicación. En caso de apagamento, o sistema detecta automaticamente a caída da rede eléctrica e realiza a transición á enerxía de respaldo sen interrupción, á vez que a conectividade satelital entra en funcionamento, garantindo o mantemento das comunicacións esenciais e o acceso a servizos de emerxencia. «Todo o sistema está deseñado para ser intuitivo e requirir a mínima intervención por parte do persoal do centro», explica Rodrigo Ladrón de Guevara, CEO de Serenae.

Trátase dun sistema «completo pero sinxelo», engade este profesional, e explica que consta de catro elementos principais: unha antena que se coloca no exterior do edificio, un rúter Wifi para distribuír a conexión por todo o centro, un sistema de baterías que proporciona enerxía durante máis de 12 horas en caso de apagamento, e un teléfono IP que funciona a través da conexión satelital; todo un equipamento deseñado para ocupar pouco espazo e instálase nunha soa xornada sen obras complicadas. 

Esta é a primeira colaboración entre Serenae e Comitas e-Health e, aínda que o apagamento do 28 de abril actuou como catalizador, antes viñan explorando vías de colaboración «xa que as nosas tecnoloxías e obxectivos de negocio son moi sinérxicos.», explica Ladrón de Guevara. O ocorrido «representou un punto de inflexión para o sector de comunicacións satelitales», recoñece o responsables de Serenae. Explica que, por unha banda, evidenciou a vulnerabilidade das infraestruturas terrestres convencionais e, por outro, confirmou o papel fundamental das tecnoloxías satelitales como sistema de respaldo crítico. E recoñece que supuxo unha oportunidade de demostrar o valor real dos seus servizos en situacións de emerxencia, xa que numerosos particulares, empresas e institucións contactaron con eles para interesarse. «Este evento acelerou a adopción de tecnoloxías que ata o de agora se consideraban complementarias ou de nicho, posicionándoas como elementos esenciais na estratexia de continuidade de calquera organización».

Os centros máis afectados polo apagamento estiveron máis de 12 horas sen comunicacións efectivas. Nalgunhas zonas rurais particularmente illadas, a situación prolongouse incluso por máis tempo. Este período de incomunicación resultou crítico para residencias e centros médicos que necesitaban coordinar traslados, solicitar medicación urxente ou xestionar situacións de emerxencia médica. E a principal lección que se sacou desta situación extraordinaria é que «non podemos depender exclusivamente dunha única rede de comunicacións ou subministración eléctrica», sostén Ladrón de Guevara. «É fundamental dispor de sistemas de respaldo autónomos e descentralizados, que garantan servizos esenciais como a atención médica, especialmente en contornas vulnerables».

E, aínda que nun principio se priorizou o ámbito sanitario, este sistema foi deseñado para adaptarse a outros sectores vulnerables como centros educativos, servizos de emerxencia, infraestruturas críticas e pequenas e medianas empresas. Durante o último apagamento, foi evidente como supermercados, gasolineiras e negocios diversos quedaron paralizados ao non poder procesar pagos nin acceder a servizos dixitais pola falta de conectividade. Para miles de pemes, internet é un recurso vital, e neste momento a única rede de respaldo verdadeiramente independente da infraestrutura terrestre é a satelital.