Alertan de que a falta de enfermeiras mingua a atención en residencias de Pontevedra

Cristina Barral Diéguez
cristina barral PONTEVEDRA / LA VOZ

POIO

La residencia de mayores Ballesol de Poio
A residencia de maiores Ballesol de Poio Ramón Leiro

Vellez Digna denuncia dúas caídas de usuarios que tardaron en chegar ao hospital en Ballesol de Poio e DomusVi Cidade de Pontevedra

11 ago 2022 . Actualizado ás 09:53 h.

Vellez Digna, a asociación galega de familiares e usuarios de residencias, acaba de denunciar ante as Consellerías de Política Social e de Sanidade a varios centros dos grupos Ballesol e DomusVi polo que considera un «incumprimento reiterado» da obrigación de ter enfermeira 24 horas. O colectivo alerta de que ante a falta de profesionais non se cobren vacacións nin baixas do persoal, o que está provocando unha «situación grave de desatención sanitaria».

A asociación alude a dous casos concretos. Un deles tivo lugar na residencia Ballesol de Poio o pasado 14 de xullo. Segundo expón Vellez Digna, ese día un usuario sufriu unha caída. A pesar de que «se queixaba de fortes dores e era incapaz de andar, non foi derivado ao hospital (xa que non hai persoal que valore a situación e tome a decisión) ata o día 20 pola tarde. Tiña fractura de cadeira», afirma.

O outro caso ocorreu na residencia Domus Vin Cidade de Pontevedra, inaugurada o pasado 30 marzos. «Nesta residencia tamén están na mesma situación. O número de caídas que se rexistran por falta de persoal é importante e non hai enfermeiras para atendelos. Tamén aquí se derivou varios días tarde a unha persoa ao hospital coa cadeira rota», subliña. A asociación engade que outras residencias do grupo DomusVi como as de Aldán (Cangas) ou Ribadumia tamén están «baixo mínimos» de persoal.

Desde a Consellería de Política Social indicaron onte, a preguntas de La Voz, que si lles chegou a queixa que afecta á residencia Ballesol de Poio pola falta de enfermeiras as 24 horas. Un portavoz explicou que desde a inspección se fixo un requirimento de información sobre as deficiencias nese servizo e trasladóuselle a necesidade de emendalo. Confirmaron desde o departamento da Xunta que en centro grandes como o de Ballesol en Poio si é obrigatorio dispor deste persoal sanitario en todas as quendas. No entanto, indicaron que «non se constatou ningunha situación grave para os residentes».

Desde Ballesol desvincularon a caída do usuario cunha falta de persoal ou de atención. Fixeron fincapé en que os seus usuarios son na súa maioría presentas con comorbilidades, gran fraxilidade e pluripatologías, polo que só se derivan ao hospital se é estritamente necesario para non empeorar o seu estado: «Trátanse no centro e se non hai un cadro que coincida cunha fractura de cadeira non se deriva, pero non por falta de persoal».

Dúas visións: de «o doado sería derivar» ao «alto risco» para os anciáns 

Desde as residencias privadas insisten en que o doado para elas sería derivar sempre aos usuarios ao hospital. Pero que se non o fan, salvo en casos graves, é porque pola súa experiencia os residentes con deterioración cognitiva adoitan regresar ao centro en peor estado físico e mental. A asociación Vellez Digna non o ve así e expón que a falta de persoal non afecta só aos sanitarios, senón tamén ao persoal técnico como animadora, traballadora social ou psicóloga. O seu portavoz, Francisco Bernárdez Solla, comentou que de moitas situacións, como as dúas caídas denunciadas en Ballesol de Poio e DomusVi de Pontevedra, teñen coñecemento por algún traballador, xa que «moitas veces as familias non saben o que pasa». Sostén Vellez Digna que se está nunha situación «de alto risco para os anciáns polas sucesivas ondas de calor, nunhas residencias onde a deshidratación está tan a orde do día como a falla de aire acondicionado, e onde a falla de persoal supón un incumprimento de contrato cos usuarios».

Pola súa banda, desde DomusVi indicaron que nos seus tres centros —Pontevedra, Aldán e Ribadumia— cúmprese coas normativas establecidas pola Xunta en canto ás cocientes de persoal de enfermería, que dependen do número de residentes. Afirmaron que en todo momento os seus residentes reciben atención médica, tanto presencial como telefónica. Sobre a caída, aseguraron que a información de é Vellez Digna «errónea» e «nada ten que ver cunha situación acaecida no noso centro».