Artistas galegos e internacionais ao mesmo nivel na Bienal pontevedresa
PONTEVEDRA






A mostra ábrese ao público hoxe a partir das 11.30 horas con 13 sedes
21 jun 2025 . Actualizado á 09:06 h.Quince anos despois da súa última edición, a Bienal de Pontevedra inaugura hoxe a súa trixésima segunda edición, recuperando unha tradición que arrincou no ano 1969. Para a presente mostra contaranse cunhas 400 obras de 60 artistas diferentes. Ningúns dos artistas escollidos para a ocasión veñen de expor as súas obras en escenarios tan relevantes como a Bienal de Venecia ou a de Liubliana.
O carácter de convivencia entre o creador internacional e o galego nas ata 13 sedes diferentes de exposición e intervención desta Bienal de Pontevedra será unha das máxima desta mostra que se inaugura ás 10.30 horas de hoxe e quedará oficialmente aberta ao público unha hora despois. «Volver ser humanos. Ante a dor dos demais» é o lema escollido para esta edición onde o clima bélico que o mundo respira na actualidade ocupa unha posición central.
Desde esta mañá e ata o próximo 30 de setembro a Bienal de Pontevedra permanece aberta para todo visitante de forma totalmente gratuíta e coa posibilidade de entender mellor as obras da man das visitas guiadas que se ofrecen.
O edificio Castelao do Museo de Pontevedra actúa como epicentro dunha mostra que se estende por lugares emblemáticos da cidade do Lérez como a Ponte de Santiago, as fachadas da Casa dá Luz ou do Pazo Provincial, o Pazo dá Cultura, as Ruínas de Santo Domingo ou a Illa dás Esculturas, entre outras. Ademais, a Fundación RAC, o Café Moderno e A Fundación Moldes tamén son sede desta Bienal.
O relato deste percorrido artístico lévanos desde a luz do exterior, ata a escuridade da sala de exposicións temporais do edificio Castelao, onde se concentra un volume importante de obras de temática bélica e que aluden a guerras que van desde a civil española, ao conflito kurdo, pasando polo afgán ou o de Ruanda. Sen esquecer tampouco os xa máis tocantes á actualidade en Palestina ou en Ucraína. Entre medias da luz e a escuridade, unha obra actúa como transición, a bautizada como «Máquina para restaurar a empatía». Esta composición invítanos a reflexionar sobre a carencia emocional da clase dirixente á hora de desatar sen miramientos unha catástrofe humana como é a guerra.
Para esta mostra de temática bélica do Museo de Pontevedra, a sala de exposicións converteuse nunha sorte de buque de guerra da Segunda Guerra Mundial, coas paredes decoradas cos motivos de camuflaxe e recoñecemento destes barcos. Dentro arrincaremos cun percorrido laberíntico que inicia unha reinterpretación feita polo portugués Manuel Casimiro da obra dos desastres de guerra de Goya. O percorrido prosegue co compromiso e sensibilidade de artistas contemporáneos de toda índole, incluídos ningúns dos máis recoñecidos fotorreporteros de guerra nacionais como Gervasio Sánchez. Cabe dicir que os propios estragos dos conflitos bélicos abertos impediron a ningúns dos artistas afincados en Israel ou en Ucraína poder viaxar ou regresar ás súas casas nestes tempos.
Múltiples formatos
Pintura, vídeo, ilustración, cómic, mosaico, fotografía, intervencións, instalacións, performances e ata arte sonora dan forma a unha Bienal que foi presentada onte no Museo de Pontevedra por parte dos comisarios da Bienal, Antón Castro e Agar Ledo, a directora do museo Ángeles Tilve e o vicepresidente da Deputación de Pontevedra, Rafael Domínguez.
Precisamente esta presentación levou a cabo sobre unha das obras de maior tamaño da mostra, un gran mosaico no chan da terraza do museo, obra da artista viguesa Almudena Fernández.
O propio Rafael Domínguez quixo recalcar o compromiso non só de recuperar esta Bienal de Pontevedra logo de tres lustros, cunha aposta «ao grande», senón tamén de facer que perdure e chegue con «vocación de permanencia», apuntou o vicepresidente da Deputación.
Unha performance única no museo ás 12 horas
O día inauguración da 32 Bienal en Pontevedra trae consigo un evento único que só se poderá ver en vivo e en directo neste primeiro día de exposición. Trátase da performance da artista Fritzia Irizar, «Alepo/Guernica/Kiev/Rafah».
Ás 12 da mañá levará a cabo esta expresión artística na que veremos como unha nube de confeti chove sobre unha sala na que permanece colgada unha reprodución do Guernica de Pablo Picasso. Este confeti está composto polas imaxes de decenas de vítimas da guerra en Kiev e posteriormente será pegado ao Guernica cun pegamento especial, formando unha capa adicional na obra e sumándose ao xa pegado anteriormente noutra performance anterior da artista, na que o confeti estaba a formar polas imaxes das vítimas da batalla de Alepo.
Esta obra só poderá ser vista en vivo esta mañá. Para o resto da exposición da Bienal quedará a gravación da performance e o resultado final coas capas adheridas á reprodución do cadro de Picasso, símbolo universal da pintura bélica.
Previamente á expresión artística de Irizar, ás 11.30 horas, poderase ver tamén unha representación ao redor da obra de Eva Kotátkova, “Máquina para restaurar a empatía”, cuns actores interpretando unha coreografía ao redor da instalación da artista checa.
Ademais, desde a noite de onte e ao longo da fin de semana, poderemos ver a partir das 23.30 horas unha intervención lumínica sobre a praza da Peregrina da man do artista francés, Patrick Warrener.
Isto é só o pistoletazo de saída dun calendario de performances, concertos, charlas e espectáculos de danza que irán salpicando o calendario cultural lerezano ata e finais do mes de setembro no que finaliza a 32 Bienal de Pontevedra.