A inconstitucionalidade do IRPF que alagará de reclamacións

OPINIÓN

Rodrigo Jiménez | EFE

10 ago 2022 . Actualizado ás 05:00 h.

A Lei 26/2014, que entrou en vigor no ano 2015, eliminou os coeficientes de actualización establecidos na Lei do Imposto sobre a Renda das Persoas Físicas que compensaban os efectos da inflación no cálculo das ganancias de capital nos supostos de transmisión de bens inmobles a título oneroso.

Antes da reforma rexían devanditos coeficientes, que actualizaban o valor dos inmobles e establecíanse nas leis de Orzamentos Xerais do Estado, coa finalidade de gravar no posible as plusvalías reais e non as ficticias derivadas dos efectos da inflación, que actualmente se acha desbocada. A reforma estableceu que o valor da transmisión será o importe real polo que o alleamento se efectuase, sempre que non resulte inferior ao normal de mercado, nese caso prevalecerá leste.

A Sala do Contencioso Administrativo do Tribunal Superior de Xustiza de Andalucía, Ceuta e Melilla interpuxo recurso de inconstitucionalidade contra esta reforma que foi admitido a trámite o día 28 de xuño deste ano. Nós entendemos que devandito recurso ten moitas posibilidades de prosperar, dada a vulneración establecida pola expresada lei de 2014 do principio de non confiscatoriedad e de capacidade económica contido no artigo 31.1 da Constitución, debido a que a aplicación da devandita norma pode levar á consecuencia de esixirse ao contribuínte unha cota superior á súa auténtica ganancia patrimonial (maior aínda se o que acontece é unha perda). Como argumentos favorables á prevalencia do citado recurso citaremos a doutrina establecida recentemente polo Tribunal Constitucional en relación ao arbitrio municipal de plusvalía en diversas sentenzas que deron lugar mesmo á reforma lexislativa do citado tributo.

É preciso ter en conta que o réxime xurídico da ordenación dos tributos mídese tendo en conta, o nivel de cumprimento das normas do conxunto dos principios consagrados no marco constitucional, que han de integrarse e constituír un sistema tributario coherente e xusto a través da redistribución da riqueza por constituír os criterios básicos cos que ha de regularse e interpretarse integramente a materia tributaria, ao establecer os alicerces sobre os que deben fundarse as diferentes institucións xurídico-tributarias.

Finalizaremos sinalando que a nosa Constitución, ao proclamar os principios de xustiza tributaria, capacidade económica, progresividad e igualdade, conclúe ordenando que todo o sistema tributario non poderá ter en ningún caso acade confiscatorio, por formar parte na adopción das medidas de política fiscal.