Monforte-Ourense: as fochancas fan aínda peor o tramo máis perigoso da N-120

Carlos Cortés
Carlos Cortés MONFORTE / LA VOZ

MONFORTE DE LEMOS

Baches en una de las muchas curvas de la N-120 entre Os Peares y el alto de Guítara (Pantón)
Fochancas nunha das moitas curvas da N-120 entre Os Peares e o alto de Guítara (Pantón) CEDIDA

O asfalto entre o alto de Guítara e Os Peares está esnaquizado nalgunhas curvas

25 feb 2024 . Actualizado ás 11:02 h.

Os usuarios habituais da estrada N-120 entre O Barco e Ourense saben que cando toca conducir entre o Alto de Guítara e Os Peares hai que pórlle máis coidado do habitual. Son 11 quilómetros de curvas en pendente e con moito tráfico pesado que non permiten distraccións. E menos agora, porque nos últimos meses o asfalto hase ir rompendo de forma moi notoria en lugares moi perigosos. É un episodio máis dos problemas xa clásicos de mantemento que sofre esta estrada, unhas carencias similares ás da N-540 (Lugo-Ourense) e que xa non se arranxan só con parches.

E o certo é que nos últimos tempos, no tramo da N-120 entre Ferreira de Pantón e Os Peares non houbo máis que rebacheos puntuais. Sábeno ben usuarios habituais desta estrada como Rebeca Cuervo , que vive en Monforte e traballa en Ourense. «O único que fan coa N-120 é encher as fochas cando van a aparecendo, pero ese remedio dura o que dura e nuns meses a fochanca volve a aparecer», asegura.

Se o ano que vén, os puntos desta estrada máis deteriorados no tramo lucense estaban nos municipios de Quiroga , A Pobra do Brollón e Monforte, agora onde máis hai que fixarse é entre Guítara, no municipio de Pantón, e o desvío dos Peares, en Nogueira de Ramuín. Trátase dun tramo sen apenas rectas e no que a baixada se pode facer a unha velocidade considerable.

Hoxe é menos recomendable que nunca apertar demasiado o acelerador, porque hai polo menos catro curvas con fochancas de tal tamaño no carril de baixada que poden facer perder o control do volante.

Ante esta situación, cada condutor aplica a súa propia táctica. «Se vas detrás doutro coche e ese condutor coñece a estrada —explica— o normal é que vaia esquivando ben as fochancas e que che poida servir de guía».

Á deterioración normal que provocan os 4.500 vehículos que soben ou baixan pasan a diario entre Os Peares e Guítara (algo máis de 500 deles camións), hai que sumarlle ademais un factor extra de desgaste. Porque o alto de Guítara está a 600 metros de altitude e no inverno é frecuente que haxa que botar sal para previr os efectos das xeadas e a neve. E o sal acelera a deterioración do asfalto.

O mantemento e a N-540

Pero o problema fundamental é a falta de mantemento adecuado, unha carencia que afecta a boa parte da rede estatal de estradas en Galicia e que empezou fundamentalmente cos recortes de gasto público que seguiron ao estalido da crise económica do 2008. Eses recortes son os que explican que o Ministerio de Transportes vaia a ter que investir na reparación da estrada de Lugo a Ourense por Chantada, a N-540, nada menos que 10 millóns de euros.

Porque mesmo estando como está, a N-120 é a alternativa que prefiren moitos condutores habituais da ruta entre as cidades de Lugo e Ourense. Unha compañeira de traballo de Rebeca Cuervo vive en Lugo e sempre que coinciden no mesmo quenda, comparten coche entre Monforte e Ourense. «Ela prefire vir por aquí a pesar do mal que está a N-120, porque di que a N-540 é aínda peor», asegura.

Entre os quilómetros máis complicados da rede estatal

Na súa edición do 2017, o estudo anual do Real Automóbil Club de España (RACE) dicía que o tramo da N-120 entre Pantón e Nogueira de Ramuín era o máis perigoso de toda a rede viaria estatal española. Era a conclusión que saía do reconto de accidentes con vítimas dos anos precedentes.

Fochancas e terceiro carril: dúas promesas pendentes desde hai un ano

O Ministerio de Transportes adquiriu recentemente dous compromisos co tramo galego da N-120 que están aínda pendentes de cumprir.

15,6 millóns para fochancas. O primeiro destes proxectos ten que ver coa deterioración do firme e consiste nun investimento de 15,6 millóns de euros para acometer unha reparación en profundidade da calzada entre os puntos quilométricos 472,8 e 535,2.

Eses 63 quilómetros son os do tramo que empeza no municipio de Quiroga, preto do límite coa comarca de Valdeorras, e continúa pola Pobra do Brollón, Monforte e Sober. Remata seis quilómetros antes do Alto de Guítara, o punto no que empeza a costa de descenso cara aos Peares.

O ministerio anunciou en xaneiro do 2023 que puña en marcha o procedemento para levar a cabo estas obras. Trece meses despois, non hai noticias sobre o momento en que se atopa o proxecto. Hai un ano non estrañou que esa cara reparación de fochancas excluíse o traxecto entre o Alto de Guítara e Os Peares, porque naquel momento non era o que peor estaba. Agora si parece que esa obra vai nacer incompleta.

O terceiro carril. O segundo proxecto pendente para a N-120 pretende mellorar a capacidade desta vía mediante a construción dun terceiro carril en tres puntos entre a cidade de Ourense e Os Peares.

O anuncio é tamén de xaneiro do 2023 e prevía un investimento de 5,8 millóns de euros para construír 4.800 metros de carril suplementario entre os puntos quilométricos 551,2 e 552,9: do 556,2 ao 557,4; e do 559,7 ao 561,1.

Co progresivo pintado de raias continuas nos últimos anos, e que culminou no 2017, agora entre o Alto de Guítara e Ourense só se pode adiantar nas proximidades desta cidade.