Miguel Corgos, conselleiro de Facenda: «Os novos servizos aos maiores nacen con vocación de permanencia»

Xosé Vázquez Gago
Xosé Gago SANTIAGO / LA VOZ

GALICIA

Sandra Alonso

O responsable das arcas galegas advirte de que «os PERTE que xerarían emprego e riqueza en Galicia non se están facendo»

22 oct 2023 . Actualizado á 05:00 h.

O conselleiro de Facenda, Miguel Corgos (A Coruña, 1971), presentou o venres ao Parlamento o presuposto de Galicia para o 2024, que ascende a 13.257 millóns.

—As últimas contas da lexislatura. Cantas directrices en clave electoral déronlle?

—A única é que recollan os gastos electorais. Si pasa que, ao ser os últimos, inclúen as últimas anualidades para executar un plan de goberno a catro anos.

—Non teñen algo de manifesto para a próxima lexislatura?

—O fondo do presuposto sempre é o plan estratéxico [Galicia 2020-2030] por iso algunhas liñas de gasto cóidanse moito: o apoio ao I+D ou a modernización do tecido empresarial. Tamén a parte social. As decisións que anunciou o presidente no debate do estado da autonomía non son medidas dun ano.

—Inclúe aí os bonos aos dependentes? Consolidaranse?

—Si, as medidas de Política Social nacen con vocación de permanencia, son servizos aos maiores. Só se non funcionasen cambiaríanse a unha opción mellor.

—Por que agora e non antes?

—Avanzar na atención á dependencia é unha preocupación recorrente todos os anos. O ano anterior a urxencia era adecuar o importe das axudas á subida de prezos. Agora estase volvendo a unha certa normalidade, e preocupa como atender mellor. De aí as novas medidas.

—A oposición fala de electoralismo e «regalías» da Xunta.

—Fan un discurso contraditorio. Protestan porque o presuposto é demasiado pequeno e é electoralista. Ou cogomelos ou Rolex, non? Se é demasiado pequeno, rigoroso e prudente non pode ser electoralista. Nese escenario as regalías non encaixan.

—É un presuposto marca ou un presuposto inflado polo IPC?

—Creceu polo efecto dos prezos, pero é unha arma de dobre fío. Hai máis recadación, e iso xera unha certa ilusión fiscal de que hai máis recursos, pero tamén soben salarios e gastos.

—Baixan os fondos da UE, pero o presuposto sobe. A Administración creceu de máis e os cidadáns pagan a factura?

—Non, o sentido deses fondos era que despois da pandemia axudasen a transformar o tecido económico cara ao dixital e o verde, e que a partir de aí puidésemos camiñar sós. Por iso protestamos tanto para que o Goberno usase ben os fondos. De aí a nosa preocupación de que se deseñase ben o plan, que non se fixo; que se fixese coas comunidades, que tampouco. E agora que se execute ben. Pero os PERTE, que deben xerar en Galicia o emprego e a riqueza que paguen impostos no futuro, non se están facendo.

—Teñen estimado o impacto en Galicia de condonar a Cataluña os 450.000 millóns que expoñen os partidos independentistas?

—Non aínda, porque non se sabe nada. É algo inaudito. Nin na pandemia, cando eran virtuais, houbo menos convocatorias do Consello de Política Fiscal. Este ano non houbo ningunha. Non tivemos ningunha información e o labor de coordinación do Ministerio de Facenda non existiu. Non nos deron unha orientación de cara a onde debe ir a nosa política fiscal para estar coordinados, nin sobre os nosos ingresos. Tampouco explicaron como se repartirá o custo das medidas tributarias contra a subida de prezos, que en moitos casos afectan a tributos cedidos ás comunidades. E por suposto, non nos falan desas negociacións que se están tendo e que poden afectar as finanzas autonómicas, e non me refiro só á débeda e a sistemas de financiamento paralelos como o FLA, senón ao sistema de financiamento autonómico.

—Que deberes lle pon ao próximo Gobierno central?

—Ten que acometer con urxencia as reformas que afectan as finanzas públicas nacionais. A reforma tributaria, a do sistema de financiamento autonómico e local, e arranxar o buraco das pensións.

«Estamos un par de puntos por baixo da media de desemprego, e a tendencia seguirá»

  

O presuposto non recorre a débeda e prevé un crecemento do 1,9%.

—Criticou ao Gobierno por apropiarse da marxe de endebedamento preferiría pedir crédito?

—Non queremos endebedarnos. Outra cousa é a capacidade global de gasto, conformada por un sistema de financiamento autonómico insuficiente e a necesidade de financiamento. Cando dicía que, de acordo coa nosa participación no gasto público, as comunidades autónomas teriamos dereito a endebedarnos o 1%, o que estaba a dicir é que se repartimos todos os recursos públicos en función das competencias que ten cada Administración, ás comunidades autónomas correspóndenos máis. Temos asignadas unha serie de competencias que teñen un desfasamento da contorna dun 10% do PIB nos ingresos que as financian. Están a obrigarnos a traballar cun nesgo cara á débeda ou con falta de financiamento. Referíame non a que me queira endebedar máis, senón a que me falta financiamento global para desenvolver as miñas competencias.

—Prevén que o paro caia en Galicia ata o 9,4%, que mérito ten o Executivo central?

—O mérito de calquera goberno nas baixadas do paro é relativo. Temos que pór as condicións ideais para que as empresas desenvolvan a súa actividade, porque o paro o baixan elas e os autónomos. O noso modelo de competitividade fiscal, tributos moderados, dinamización económica e apoio á empresa favorece a creación de emprego, outros non tanto. Estamos un par de puntos de desemprego por baixo da media española e a previsión é que a tendencia siga.

«Non fai falta subir impostos como quere o Goberno, o que temos que conseguir é que todos os paguen»

  

Corgos aposta por «rebaixar os impostos, dar seguridade xurídica ás empresas, fomentar que se fagan negocios en Galicia e manter seriedade nos proxectos, para impulsar o crecemento». A meta é «ter máis recursos para financiar os servizos públicos. Non se poden financiar con débeda de forma estrutural, porque é gasto corrente intensivo, e necesitamos unha base forte de recadación tributaria».

—A Xunta conxela taxas e tributos, aplica beneficios fiscais de 686 millóns e outras baixadas, e recádase máis. Está disparado o sistema fiscal español?

—O sistema fiscal necesita unha reforma estrutural urxente, e o Goberno central comprometeuna coa Unión Europea. Pero foina atrasando sine die por motivos evidentes. Pero o incremento de recadación vén en gran medida da fortaleza do emprego e pola situación de prezos altos e o mantemento do consumo. Non fai falta subir máis os impostos como pretende o Goberno central. O que temos que conseguir é que todos paguen impostos, non que os que pagan tributos paguen máis.

—Moi a grandes liñas, que cre que se debería retocar?

—Hai que racionalizar os impostos patrimoniais. Son normativa estatal, pero como están cedidos totalmente as comunidades autónomas e o rendemento é para elas, non se tocan desde os oitenta e noventa. Do imposto sobre o valor engadido, todo o que pasou indica que hai que botarlle unha pensada ás categorías de tipos reducidos, que métese aí e que non; ou incluso expornos se debemos apostar por un tipo único, pero que sexa substancialmente menor ao 21% que hai agora.

—As familias con bonos para a electricidade crecen un 60% Soben os presupostos, pero hai máis axudas. Hai un traslado das rendas persoais ao Estado?

—A Administración nese seica redistribúe, non queda co diñeiro. Pero non é certo a mensaxe que se vende de que ao final os que pagan os impostos son os ricos, porque o podes ver na estrutura de contribución de calquera imposto: paga a clase media. Se colles as estatísticas da OCDE, España foi no 2021 o país que máis incrementou a súa presión fiscal respecto ao PIB, e non había impostos extraordinarios aos ricos. Pagaron os de sempre, e o Goberno utilizou eses ingresos nalgunhas políticas das que habería que facer unha avaliación da eficacia do gasto.