A Valedora advirte sobre o «déficit» de persoal na sanidade galega

redacción LA VOZ

GALICIA

Protesta del personal de Atención Primaria en el centro de salud de Adormideras
Protesta do persoal de Atención Primaria no centro de saúde de Adormideras MARCOS MÍGUEZ

Propuxo a Sanidade abrir unha «liña de diálogo» cos facultativos de atención primaria para establecer incentivos que permitan cubrir ausencias e vacantes

20 jun 2022 . Actualizado á 18:46 h.

O informe anual da Valedora do Pobo de 2021, entregado este luns na Cámara galega por Dolores Fernández Galiño, dedica varias páxinas á situación do «déficit» de persoal na sanidade, especialmente, en atención primaria, na que se recollen centros de saúde con problemas de persoal, incluso con expedientes de queixa dos propios profesionais.

Entre as suxestións que remite á Consellería de Sanidade, atópanse a aposta por que o Sergas abrise unha «liña de diálogo» cos facultativos de atención primaria, co obxectivo de «establecer incentivos, de carácter económico ou doutra índole, que permitan cubrir ausencias e vacantes mentres non se soluciona o problema estrutural da escaseza de persoal cualificado para o posto», recolle Europa Press.

Precisamente, a Administración sanitaria atópase en pleno proceso de negociación respecto diso de situación que vive este nivel asistencial e a «sobrecarga» que denuncian os profesionais de atención primaria, despois de que na última mesa sectorial -na que están representados os sindicatos- puxésese amais da mesa un novo plus para compensar aos facultativos que traballan en centros de saúde con déficit de persoal, entre outras cuestións.

Ademais, e de forma puntual polo momento para o centro de saúde de Baltar, en Portonovo, o Sergas asinou un convenio de colaboración co Concello de Sanxenxo para cubrir ata tres prazas de atención primaria durante a época estival na que o Consistorio proporciona a procura de vivenda para o facultativo, de fóra de Galicia.

 

Queixas por non cubrir prazas

O informe do Valedor do Pobo, recompilado por Europa Press, inclúe que se recibiron «numerosos expedientes de queixa» en relación coa non cobertura e prazas vacantes do persoal facultativo en 16 centros de saúde da xeografía galega: A Cuña-Ourense, Anafáns-Poio; Baltar-Sanxenxo; Burela; Cabanas; Cangas; Castrillón; Castro Ribeiras de Lea-Lugo; Coia-Vigo; Conxo-Santiago de Compostela; Illas Canarias-Lugo; Marín; Monfero; Noia; Vilalonga-Sanxenxo; e Vilanoviña-Meis (a máis numerosa, polo peche do consultorio).

No documento analízase, por exemplo, a situación dun facultativo de Vigo, que denunciou «sobrecarga asistencial» e advertía de «posibles consecuencias sobre o dereito á protección da saúde do facultativo e dos usuarios». Concretamente, indicaba que nas vacacións do outro facultativo, xa que só traballan dous médicos, tivo que atender unha cota de 2.800 persoas máis a poboación flotante.

 

Entre 55 e 65 pacientes ao día

«Por culpa desta situación, estou atendendo unha media de entre 55 e 65 pacientes diariamente, coa sobrecarga asistencial que isto supón», dicía a queixa, na que engadiu o facultativo: «Tal situación xera un estado de estrés e inseguridade na miña actuación, obrigándome a non poder adicar o tempo preciso para unha atención segura aos meus pacentes, supoñenxo unha gran inseguridade para os mesmos, como efecto secundario da sobrecarga asistencial».

No marco da súa análise, a Valedora apunta que, «cando fracasan» as alternativas que manexa o Sergas, poderían incluírse a opción de estudar «incentivar aos profesionais doutros servizos sanitarios, por exemplo os facultativos que integran o 061, para realizar prolongacións de xornadas nos centros de saúde da súa área sanitaria».

Tamén ofrece a posibilidade de valorar que facultativos doutras especialidades compatibles co labor de primaria, e en colaboración coas sociedades médicas e os colexios, «poidan realizar esas prolongacións de xornada».

Monotorización

Doutra banda, a raíz dunha queixa colectiva de facultativos de atención primaria da área sanitaria de Vigo, na que advertían de «sobrecarga asistencial que imposibilita o correcto desenvolvemento profesional», a Valedora do Pobo estima que se deben establecer «un sistema de monotorización dos diferentes parámetros que poidan influir na prestación da asistencia sanitaria nos centros de saúde».

Nese sistema, engade, deben incluírse a demora nas citacións, a demanda do paciente e a porcentaxe de citacións presenciais respecto ao total, como «punto de partida para obxectivar a situación laboral dos profesionais e a calidade asitencial».