«É prioritario que no 2030 sexa unha realidade o AVE Lisboa-O Porto-Vigo»

begoña íñiguez LISBOA / CORRESPONDENTE

GALICIA

Pedro Nuno Santos, ministro de Infraestructuras de Portugal
Pedro Nuno Santos, ministro de Infraestruturas de Portugal rebaca martins

Nuno Santos cre que Madrid debe pór prazos á saída sur viguesa

05 mares 2021 . Actualizado ás 13:59 h.

O ministro de Infraestruturas portugués, o economista Pedro Nuno Santos (Sãou Joãou dá Madeira, 1977) recibe a La Voz no seu despacho, días despois de presentar co primeiro ministro, António Costa, o plan de investimentos do país, aproveitando os fondos comunitarios do cadro financeiro plurianual 2021-2027, no que a alta velocidade ferroviaria Lisboa-O Porto-Vigo é o proxecto estrela: «É unha prioridade absoluta para nós porque en 55 minutos uniremos O Porto con Vigo, e en pouco máis de dúas horas chegarase desde Vigo a Lisboa». Santos, quen veraneou de neno en Sanxenxo e coñece moi ben Galicia, engade: «Galicia é a rexión española coa que temos máis lazos económicos e sentimentais e o AVE aproximará e mellorará a vida ao carón e outra da fronteira».

-A conexión por alta velocidade entre O Porto e Vigo será realidade no 2030?

-Entendo a súa pregunta porque os diferentes Gobernos levamos 20 anos falando do tema e ata agora todo quedou no aire. Só lle vou a dicir que para nós é unha prioridade absoluta conectar por alta velocidade Lisboa e O Porto, e O Porto con Vigo. Apostamos por iso no plan de investimentos do Goberno portugués de 43.000 millóns de euros. Aproveitando os fondos comunitarios do próximo cadro financeiro plurianual de Bruxelas, dedicaremos unha gran parte á modernización das liñas ferroviarias no país, onde están incluídos estes dous proxectos de alta velocidade que acabamos de presentar. Unha vez aprobados, teremos de prazo para materializalos ata finais do 2029, por iso o 2030 é unha data realista e posible.

-Pero que é o que hai de diferente esta vez?

-Primeiro, o consenso de gran parte da sociedade portuguesa e dos principais partidos, o do Goberno, o Partido Socialista, e o principal da oposición, o PSD, de centrodereita, de Rui Rio. Temos o compromiso da actual dirección do PSD, a diferenza do que ocorreu no pasado, de que se gobernan continuarán adiante con estes dous proxectos da alta velocidade Lisboa-O Porto-Vigo. Ao que hai que incluír o que lle dicía antes, a obrigatoriedade que temos de construír estas liñas, porque ao ser financiadas na súa gran maioría cos fondos comunitarios terán que estar listas no 2029.

-Por que apostan pola conexión O Porto-Vigo e non por Lisboa-Madrid como os anteriores Gobernos lusos?

-Creo que para calquera portugués do norte e para calquera galego é doado de comprender: con quen temos máis relacións económicas e de afinidade os portugueses? A calquera que lle pregunte responderá rapidamente: cos galegos e con Galicia. Por este motivo, o primeiro ministro e eu témolo claro: hai que aproximar primeiro as dúas grandes cidades lusas e a continuación O Porto con Vigo, é o lóxico. Agora está en curso a construción do tramo dunha liña dobre, mixta, de alta velocidade de mercancías e pasaxeiros entre Lisboa e Évora para chegar despois ata a fronteira con Badaxoz, e desde alí a Madrid, aínda que non imos avanzar polo momento no AVE de pasaxeiros Madrid-Lisboa para centrarnos, durante os próximos anos, en facer realidade o AVE do norte.

-Canto van custar a liña Lisboa-O Porto e o tramo portugués do O Porto-Vigo?

-A conexión por alta velocidade entre Lisboa e O Porto está orzada en 4.500 millóns de euros e o tramo entre Braga e Valença, en 900. Aínda non orzamos o segundo tramo, entre Braga e O Porto. Cando estea todo concluído poderase facer a viaxe entre Vigo e O Porto en 55 minutos, un avance impresionante se se compara coas dúas horas e media que se tarda hoxe. E desde Vigo ata Lisboa en pouco máis de dúas horas sen baixar do tren. Vai ser un auténtica revolución ao carón e outra da fronteira.

-Como están as conversacións co Goberno español sobre este tema?

-Temos unha excelente relación co Goberno español, pertencemos á mesma familia política socialista, hai moita conexión entre os dous primeiros ministros, Costa e Sánchez, e acabamos de estar xuntos no Cume Ibérico de Garda, onde me reunín co meu homólogo, José luís Ábalos, co que me levo moi ben, e o AVE estivo presente nas conversacións. En breve reunirémonos de novo. O importante agora é que o Goberno español, sei que interesa moito isto en Galicia, póñalle data ao tramo da saída sur de Vigo do AVE ao Porto.

-Por que é tan importante para vostedes este tramo?

-A saída sur de Vigo [empeza a trazar o itinerario con papel e bolígrafo en man] é a chave para que o traxecto en tren desde Vigo ao Porto póidase realizar en 55 minutos, porque se reduce en 20 minutos a viaxe. Esta é unha obra totalmente nova que custa, creo, uns 200 millóns de euros e que tamén pode ser financiada con fondos comunitarios.

-Teñen datas de comezo das obras?

-Aínda non temos data de comezo. Queremos lanzar o concurso no 2021, unha vez que Bruxelas dea luz verde ao noso plan de investimentos. Por iso non nos aventuramos con datas de comezo da obra, que realizaremos en dúas fases. Comezaremos pola construción do tramo novo entre Braga e a fronteira con Galicia, porque a liña entre O Porto e Braga está en bo estado e pódese seguir utilizando.

«Encántame Galicia»

Pedro Nuno Santos explica se a súa aposta polo AVE a Vigo ten que ver con que é do norte de Portugal. «É verdade que son do norte, de Sãou Joãou dá Madeira, unha localidade con fortes conexións con Galicia, gran parte do meu equipo é do norte e durante a miña infancia e adolescencia pasei os meus veráns en Sanxenxo, onde participaba en concentracións de moteiros. Os meus pais seguen indo no verán. Encántame Galicia. Aínda que non só isto influíu, xa que o primeiro ministro, António Costa, que é de Lisboa, considera tamén prioritaria a conexión Lisboa-O Porto-Vigo.

-Ante o Xacobeo, seguen apostando por unha conexión aérea entre Lisboa e Santiago?

-En xuño estivo a piques de comezar unha conexión diaria da TAP entre Lisboa e Santiago, que se cancelou pola pandemia e polas dificultades da aeroliña. Estamos elaborando o plan de reestruturación e despois decidiremos sobre os voos.