As escolas unitarias galegas se reinventan polo covid

Sara Carreira Piñeiro
sara carreira REDACCIÓN / LA VOZ

GALICIA

Colegio Rural Agrupado en Rianxo, en una imagen de archivo
Colexio Rural Agrupado en Rianxo, nunha imaxe de arquivo CARMELA QUEIJEIRO

Substituirán material educativo e de xogo por debuxos e instalacións no teito para evitar que entren en contacto cos nenos

18 novs 2020 . Actualizado ás 17:25 h.

As escolas unitarias galegas decoraranse o próximo curso facendo case maxia. Porque non poden ter máis que cadeiras e mesas. Adeus aos xoguetes en colectores, adeus aos andeis con libros, adeus ás cocinitas. Os nenos estarán xuntos sen máscara, e poderán xogar sen distancia social, pero hai que coidar ao máximo a hixiene e iso supón baleirar de contido as coloristas aulas. Que facer entón? Trátase de nenos de 3 a 8 anos, de diferentes idades e intereses, que chegan por primeira vez ao mundo escolar.

Amcraga, a asociación que acolle aos CRA galegos (colexios rurais agrupados ou, dito doutro xeito, escolas unitarias próximas que fusionan servizos e recursos), está a traballar para deseñar unha volta ao cole o máis estimulante posible. Rosa Barreiro, a súa presidenta, explica que o obxectivo é substituír os obxectos por instalacións no teito e «vinilos motivadores no chan». Con teas e madeiras decorarán as partes altas das aulas, aquelas a as que os nenos non poden chegar, e os recunchos de traballo -espazos delimitados- permitirán que os alumnos «se comuniquen con ese espazo achegando a súa visión propia». Colabora con eles Adrián Varela, deseñador gráfico, que dará forma ás ideas dos docentes.

Está claro que o curso que vén será diferente: «Non poderemos facer a vendima en clase [esmagaban uvas en cubas], pero imos buscar outro xeito de contar as cousas para que aprendan igual». O obxectivo, recoñece Barreiro, é facelo «o menos mal posible», e di iso porque ela considera que os abrazos e apertas son insubstituíbles con eses alumnos, e agora resultan imposibles. Sen o contacto máis próximo as cousas non funcionarán igual, pero ante todo hai que primar a seguridade.

Por iso van adaptar todas as programacións para poder aproveitar ao máximo o exterior. Xa traballan moito ao aire libre -esa é unha das vantaxes de estudar nunha escola rural-, pero agora deseñaranse máis actividades: «Agardamos que cun chubasquero e unhas botas póidanse aproveitar a maior parte dos días do curso». Por exemplo, imaxínase aos nenos pintando no patio, cada un co seu caballete.

 De entrada, os centros xa están todos despexados: «Traballamos moitísimo subindo e embalando todo o material», clasificándoo o mellor posible para poder reutilizalo canto antes. Non son optimistas a este respecto -é probable que todo o curso 20-21 esixa un coidado extra- pero queren deixar as cousas listas polo si ou polo non.

Nos CRA xa se traballa a día de hoxe con moita tecnoloxía, coas súas lousas dixitais e computadores, pero é complicado conectar aos nenos se están en casa, porque eles necesitan cambiar de actividade con moita frecuencia.

En Galicia, este curso que acaba de rematar tivo 26 CRA que dan clase a uns 2.000 alumnos de entre 3 e 8 anos; a iso súmanse 82 escolas unitarias (para o seguinte curso péchanse dous) cuns 1.000 alumnos. A diferenza entre un CRA e unha unitaria é que o primeiro, ao unirse varias escolas, ofrece aos alumnos varios extra: profesores de inglés, de apoio, educación física ou música, e todas as unidades traballan de forma coordinada.

O conselleiro avanza que haberá unha reunión entre comunidades a próxima semana

O regreso ás aulas protagonizará o Consello Interterritorial do Sistema Nacional de Saúde da próxima semana, segundo avanzou onte o conselleiro de Sanidade, Jesús Vázquez Almuiña. Unha reunión que chega tres semanas antes dun inicio do curso cheo de incógnitas sobre como se vai garantir a seguridade. «As necesidades dos nenos e nenas son iguais no ámbito de cada comunidade autónoma», explicaba.

O responsable da sanidade galega asegurou que o ámbito escolar leva xa moitos meses paralizado. Ao tratarse dun alicerce fundamental na sociedade, dixo, «debemos dar unha seguridade e que non haxa interpretacións diferentes segundo a comunidade» e así garantir que «non haxa dúbidas na poboación de que se pode facer un comezo de curso seguro para todos os nenos e nenas de España».

O ministro de Sanidade, Salvador Illa, lembrou onte en que a volta ás aulas é competencia das comunidades, e que o Ministerio de Educación que dirixe Isabel Celaá xa elaborou unha guía de medidas mínimas a seguir. Así e todo, Illa apuntou que varios conselleiros manifestaron a súa vontade de compartir as medidas que están tomando as comunidades.

Os centros galegos teñen prevista a súa apertura o próximo 10 de setembro. A Consellería de Educación anunciou que o curso 2020/2021 arrincará con 158 clases máis para cumprir coa cociente de 25 alumnos por aula. Para atender aos novos grupos, a Xunta anunciou a incorporación de 240 novos profesores. A provincia onde máis aumentarán será na Coruña, con 116 máis que o ano pasado, seguida a bastante distancia por Pontevedra, con 21 e Ourense, con 18 máis. A provincia de Lugo sumará tan só tres.

A apertura das garderías mantense o 4 de setembro

Tras máis de cinco meses pechadas, as escolas infantís da Xunta volverán abrir as súas portas o próximo 4 de setembro. A Consellería de Política Social decidiu no mes de xuño a data na que se iniciaría a actividade nas escolas e durante xullo se reacondicionaron as aulas para garantir as medidas de seguridade. A pesar dos novos contagios que se rexistran diariamente en Galicia, a Xunta non se expoñen atrasar a apertura destes espazos de 0 a 3 anos.

As autoridades sanitarias elaboraron un protocolo que regulará a actividade dos centros para os nenos máis pequenos. Unha das medidas que se tomarán será a de chegadas e saídas graduadas, é dicir, fixaranse quendas para que os pais entreguen aos nenos aos coidadores sen aglomeracións. Xa non se poderá acompañar aos pequenos ata a aula. Outra das decisións adoptadas será o uso obrigatorio da máscara ou pantalla para os profesores; así se poderá relaxar o distanciamento social.