Son algo máis que 200 millóns

Miguel A. Vázquez Taín PRESIDENTE DO CONSELLO GALEGO DE ECONOMISTAS

GALICIA

Feijoo, con la ministra de Hacienda, María Jesús Montero
Feijoo, coa ministra de Facenda, María Jesús Montero MARCOS MIGUEZ

28 ene 2020 . Actualizado ás 05:00 h.

Tras o impasse derivado das eleccións, negociacións e formación de goberno, as comunidades autónomas recibiron o primeiro -dicir que agardo que sexa o último sería un tanto iluso- xerro de auga fría do novo Executivo: a entrega dos 2.500 millóns que se lles debe polo cambio de criterio na imputación dos ingresos do IVE no ano 2017, dos cales 200 son de Galicia. É un tema que, segundo a Ministra de Facenda, prescribiu».

 Obviamente, a primeira lectura hai que facela en clave galega. Esa contía equivale ao 2,7 % dos ingresos procedentes do sistema de financiamento que figuraban no orzamento da comunidade para o ano 2019, que agora o Executivo galego, a pesar de corresponderlle, non cobrou e non debería, nin creo que lle deixen, recoñecer como dereito de ingreso. Isto, de entrada, vai supor o incumprimento dos obxectivos de déficit, o que vai penalizar a Galicia a pesar de que, no exercicio da responsabilidade á que está obrigada, pero que non abunda no resto de comunidades, cumpriu os últimos anos estritamente as regras de xogo. Para aclarar mellor a importancia do que estamos a falar, habemos de dicir que eses 200 millóns superan todo o investimento e aposta pola I+D+i, tan necesaria para o noso tecido produtivo, que figuraba nos orzamentos galegos.

Pero máis aló da cifra e do que implica para Galicia, o mantemento da posición manifestada polo Goberno central vai supor que as relacións financeiras entre leste e as comunidades -establecidas nun sistema de financiamento que xa excedeu a súa vixencia, e que require dunha reconsideración completa pola realidade que xera de falta de xustiza e suficiencia-, poden ser alteradas unilateralmente, rompendo os principios de seguridade, respecto e lealdade baixo os que deben operar. En suma, é un ataque máis á xa tan vapuleada autonomía financeira sobre a que teoricamente construímos este Estado.

Por todo iso, e con independencia da orixe do problema, de que o Goberno de entón xa tiña que ter articulado unha solución de trámite en paralelo ao cambio na operativa do IVE que o xeraba, e da situación de transitoriedade que vivimos estes anos ligada aos cambios de Executivo e aos procesos electorais, o que procede é deixar de botarse as culpas mutuamente e articular os procedementos necesarios para algo tan simple como é cumprir o acordado, que ademais está plasmado nunha norma con rango de lei. Isto, que parece obvio, que se esixe desde as administracións ao conxunto da sociedade, debe ser tamén a norma básica de todo goberno. O contrario é atentar contra o principio de seguridade xurídica, básico en calquera ámbito, pero de forma especial en todo o que ten que ver coa economía. Por iso creo que na solución deste problema xogámonos algo máis que 200 millóns.