O Goberno conta con que a volta na AP-9 sexa gratis cara ao verán

Carlos Punzón
carlos punzón VIGO / LA VOZ

GALICIA

Un peaje de la AP-9
Unha peaxe da AP-9 GUSTAVO RIVAS

O grupo socialista asegura que será un dos asuntos prioritarios nos orzamentos

09 ene 2020 . Actualizado ás 00:38 h.

Ao longo do próximo verán as viaxes de volta no día pola AP-9 comezarán a ser gratuítos para todos os usuarios que porten dispositivo de telepeaxe. Polo menos é o que prevé o novo Executivo, segundo aseveran fontes socialistas no Congreso, que engaden que a elaboración dos Orzamentos, onde se recollerán as partidas de compensación á concesionaria, levará a cabo «con extrema urxencia», así como tamén a súa remisión ás Cortes. A aprobación das contas do Estado é a pedra sobre a que se pretende levantar a xestión e dirección política do novo Executivo, que debe traducir economicamente nos seus primeiros Orzamentos os acordos acadados cos partidos que lle acaban de outorgar a Pedro Sánchez a investidura.

A gratuidade nos retornos no día no viario galego é unha das cuestións de peso acadadas no pacto entre PSOE e BNG, aínda que as fontes apuntadas manteñen que xa antes de que se acadase o acordo cos nacionalistas galegos o Ministerio de Fomento traballaba na adopción dunha fórmula que rebaixe o agravio que sofren os automobilistas que circulan polas autoestradas con concesións máis longas no tempo. Estas son as dous estatais en Galicia (Ferrol-Tui e Santiago-alto de Santo Domingo) e a astur-leonesa (León-Campomanes), as tres únicas de toda España que contan cunha concesión privada de 75 anos, en lugar dos entre 40 e 50 anos que rexeron nos viarios que pasaron a ser gratuítos en Castela e León, Andalucía, Cataluña e Comunidade Valenciana.

O texto do pacto de investidura entre PSOE e Bloque fai referencia concreta a que a AP-9 será incluída «nos esquemas de compensación para a rebaixa das peaxes que se poñan en marcha para as concesións de longo prazo aínda vixentes», anticipando así un sistema que rebaixe prezos ou prazos de pagamento de peaxes neses casos e xa que logo non só para a AP-9.

Oficialmente, o Ministerio non compromete datas nin o volume de impórtelos que terá que asumir para abonar a Audasa o 100 % das peaxes de volta en percorridos feitos no mesmo día, coa novidade, respecto do que xa rexe no eixo Vigo-Pontevedra desde o 2013, de que se verán beneficiados tamén os usuarios do viario en domingos e festivos, e non só os de vehículos lixeiros, senón tamén os de transportes profesionais de maior porte.

En todo caso, pór en marcha a bonificación das peaxes na autoestrada no horizonte do verán sería unha baza electoral á que semella difícil que estean dispostos a renunciar tanto o PSOE como o Bloque, que aspiran a evitar unha nova maioría absoluta do PP nos comicios autonómicos deste ano.

Máis marxe terá Fomento para pactar con Audasa ao longo da lexislatura como reembolsarle os 223,3 millóns de euros das obras de ampliación en Rande e Santiago para que as deixen de pagar os usuarios á conta de 20 anos de subidas extras do 1 % anual nas peaxes.

A Moncloa ten 42 días para facilitar ou vetar o debate sobre a transferencia da autoestrada galega

Antes do 20 febreiro o Goberno terá que manifestar se acepta ou non que as Cortes debatan unha proposición de lei do Parlamento de Galicia pola que se reclama novamente a transferencia á Xunta da AP-9. O pacto do PSOE co BNG anticipa ese visto e prace para que volva debaterse unha iniciativa que caducou coa convocatoria das eleccións xerais de abril. O Congreso emitira o voto a favor de todos os seus deputados, menos os de Cidadáns , para acelerar o traspaso, pero a votación, a penúltima da lexislatura, non tivo consecuencias polo peche da Cámara.

Agora retomarase unha terceira petición posta en marcha de novo por unanimidade no Parlamento galego no 2017 e a proposta do BNG. A primeira foi freada polo Goberno de Rajoy ao aducir que o traspaso podería levar un incremento do déficit se a Xunta, unha vez convertida en titular da autoestrada, decidise anular o contrato de concesión de Audasa, coa consecuente indemnización pública á empresa.

O debate no Congreso terá agora menos complicación de entrada, pois desapareceu do texto a posibilidade de «a reversión, rescate e xestión pública» da AP-9. Aínda así, o proceso lexislativo será longo, aínda que o acordo co BNG circunscríbeo ao 2020. Quedan por diante a exposición dos parlamentarios galegos que defendan a proposta, a decisión de se o pleno opta ou non por unha vía exprés, a posible remisión a comisión para que se pacte un texto propio das Cortes, fase de emendas, debate no pleno, traslado ao Senado e volta ao Congreso se se lle engaden emendas.