Máis de mil profesores impartirán materias das que non son especialistas este curso

GALICIA

MARCOS MIGUEZ

Outros 350 darán clase á vez en dúas ou máis colexios, que este ano teñen 34 aulas menos

01 sep 2019 . Actualizado ás 05:00 h.

Os catálogos das superficies comerciais empezan a encherse de mochilas, mandís e estoxos, e todos os escaparates das librerías chaman a reservar os libros de texto. Son os sinais inequívocos de que comeza o curso, que en Galicia arrincará o día 9 na universidade, o 11 en primaria e o 16 en secundaria. Entre os saúdos dos primeiros días, tamén algunha despedida: hai seis escolas unitarias menos por non chegar a seis alumnos e no cómputo total, hai 34 aulas menos nos colexios galegos, segundo datos da Consellería de Educación, aínda que os sindicatos incrementan ata 40 os peches de unidades, e xa que logo a perda de postos de traballo, de entre 55, segundo CC.OO., e 62, segundo a CIG.

O curso empeza tamén con máis de mil docentes das aulas públicas con prazas que inclúen afíns, o que significa que darán materias que non son da súa especialidade. Así que por exemplo un docente de educación física pode dar tamén xeografía, e un de debuxo pode ser á vez profesor de música. Á espera dos datos definitivos de secundaria -polo momento a adxudicación de destinos provisionais non é firme-, o 28 % das prazas temporais teñen materias afíns, unha porcentaxe que queda no 9 % no caso dos mestres.

Ademais, hai ao redor de 350 docentes que darán clase en dúas ou máis centros á vez. A súa praza ten itinerancia, que afecta máis a primaria: o 10 % das prazas teñen horas en máis dun colexio e incide especialmente, segundo datos de UGT , nas especialidades de Pedagoxía Terapéutica e de Audición e Linguaxe, explica Paula Carreiro. En termos xerais, e segundo os datos que manexa CC.OO, hai 100 mestres menos con itinerancia que o curso pasado. José Manuel Fuentes pon o acento en secundaria e en que a poucos días de empezar o curso, os profesores non saiban realmente «onde van ter ou destino». A Administración achaca o apurado dos prazos a que hai que agardar aos exames de setembro, polo que as organizacións sindicais piden un cambio de calendario e ampliar o adianto a xullo, que este ano se inaugurou en selectividade a todos os niveis, e unha racionalización dos trimestres. Iso e a recuperación do seu horario, incrementado durante a crise -que xa se recuperou noutras comunidades-, unha reivindicación fundamental para a CIG e tamén para Anpe. Suso Bermello e Julio Díaz coinciden no argumento: a Administración non pode fiar aos fondos pendentes do Estado a posta en marcha desta medida.

E mentres Díaz pon sobre a mesa a necesidade de reducir o papelorio do profesorado e de pagar as vacacións dos interinos, Fuentes esixe cambios nas oposicións -como que haxa una mesma proba para todos os tribunais dunha especialidade-. Pola súa banda, Bermello alerta de que o bloqueo político tamén deixou paralizada a reforma da lei educativa. Ese é, precisamente, un dos aspectos que máis preocupa a María José Mansilla, presidenta da Confederación de Familias da Escola Concertada. «Non nos gusta que se use a educación como arma política», e o que máis incerteza crea a Congapa «é o non recoñecemento por parte dalgúns partidos dese dereito como familia a elixir a educación que queremos para os nosos fillos».

Iso, e que dentro dos concertos non incluír ao profesorado que atenda ao alumnado con necesidades especiais (pedagoxía terapéutica, audición e linguaxe e coidadores): «En primaria, aquel neno cunha necesidade educativa específica non ten o persoal salvo que o colexio o supla doutro xeito», o que consideran unha penalización para o alumnado da escola concertada. «Todos están atendidos, non temos ningunha queixa, pero iso supón un esforzo para os centros e tamén para as familias, e debería ser cuberto pola administración educativa, porque todos os nenos son iguais», indican desde a confederación.

Melloras no banco de libros

Se a Confederación Galega de Anpas (Congapa) céntrase nos recursos humanos, a de centros públicos (Confapa) incide este curso nos medios materiais. «Seguimos reivindicando que vos libros de texto se manteñan ou maior tempo posible, polo menos un mínimo de cinco anos», di o vicepresidente, José Antonio Álvarez Caride. Sería «un aforro para as familias e para a administración, e en xeral para ou gasto público». Iso e que se unifiquen os libros de texto para toda a comunidade. «Deberían ter uns manuais comúns, porque se baixa a matrícula nunha provincia podería compensarse coas dá outra» a través dun banco central de libros. A optimización do sistema que propón Álvarez Caride permitiría dedicar máis recursos ao persoal. «Temos un cociente altísimo e temos aulas moi masificadas», o que está dificultando a atención á diversidade do alumnado e as adaptacións curriculares e metodológicas, algo que «un só mestre é imposible que faga».

Educación inviste case 20 millóns en obras de rehabilitación integral

O verán foi movido en máis dunha vintena de centros escolares, sometidos a unha rehabilitación integral que se levou a cabo con cargo aos fondos de superávit. Os traballos de mellora en 22 centros supuxeron un investimento de preto de 20 millóns de euros, aos que hai que sumar as actuacións de rehabilitación enerxética en nove centros escolares máis cun importe superior aos cinco millóns de euros. Estes traballos inclúense dentro do plan de dotación de infraestruturas educativas, que en cinco anos suporá actuar no 10 % dos centros. Con todo, parece que os prazos nalgún casos van apurados, con traballos aínda en desenvolvemento, como no CEIP de Prácticas (Ourense). Desde UGT temen que as clases comecen co centro aínda en obras.

Interinos de francés denuncian irregularidades na adxudicación de prazas

O colectivo de profesores interinos de educación primaria de francés denuncian que as vacantes que existen pola súa especialidade «non aparecen adxudicadas pola mesma, senón, na maioría dous casos, por primaria e, en ocasións, polo perfil de inglés», explican nun comunicado a La Voz.

«Vos docentes solicitamos aqueles centros que sabemos con certeza que teñen praza de francés libre», relatan. «Consultando vos documentos ao noso alcance imos descubrindo que se que nos poderían adxudicar as prazas que solicitamos, pero sae co nome doutra especialidade». Unha vez detectadas estas irregularidades, puxéronse en contacto coa Subdirección de Recursos Humanos da Consellería de Educación, pero continúan sen resposta.