Así é o tirante que rompeu en Rande

Carlos Punzón
carlos punzón VIGO / LA VOZ

GALICIA

XOAN CARLOS GIL

Carlos Clerins, o enxeñeiro que fabricou a ponte orixinal, di que cada cable pode soportar ata seis veces a carga habitual

18 dic 2017 . Actualizado ás 13:10 h.

Podería a ponte de Rande entrar en servizo cos seus novos carrís sen dous dos seus 160 tirantes? Carlos Clerins, o enxeñeiro xefe de fabricación da ponte orixinal, construído nos anos setenta, mantén con rotundidade que si. «Cada arame, cada cable, cada un dos tirantes da ponte está deseñado para soportar entre catro e seis veces por amais da presión necesaria que sobre eles exerce o peso da ponte», asegura.

Cada un dos 80 tirantes que soportan os novos carrís do paso sobre a ría de Vigo conta no seu interior con entre 90 e cen cables de aceiro. A empresa francesa Freyssinet, a mesma que desenvolveu e colocou o sistema de tirantes que soporta a ponte orixinal, optou para a súa ampliación por empregar cables macizos dunha soa peza no interior de cada un dos tirantes. Na ponte que entrou en servizo en 1981 cada un deses cables estaba formado por 6 cordóns de 36 arames trenzados, e o seu conxunto formaba cada un dos tirantes que deu a Rande o seu aspecto característico e converteuno no seu momento na maior ponte atirantado de España.

Na ampliación actual, en lugar de ser trenzados, os cables son macizos, sendo en todo caso en ambos os proxectos de alta resistencia á presión e as vibracións a soportar polo movemento do tráfico.

«Ténsase cable a cable e aos poucos cunha máquina hidráulica ata un punto medio, en lugar de facelo dunha soa vez, pois podería tronzarse. Logo exércese unha tensión en acio a todos á vez para evitar diferenzas de tensión entre eles». Así explica Clerins como leva a cabo una das tarefas máis delicadas da construción do xigante de 1.552 metros de lonxitude.

Á espera

O novo tirante que substituirá ao roto no incendio do xoves e as demais pezas de ancoraxe non chegarán a Vigo desde Francia ata a semana que vén, polo que as construtoras inmersas na obra hanse visto obrigadas a aprazar polo menos ata o día 20 a realización da proba de carga. Trátase de despregar camións cargados ao longo dos novos carrís, manobra que xa fora posposta a esta fin de semana.

Fontes dos traballadores da ampliación da ponte indicaron, con todo, que é posible que os dous cables afectados sexan fixados provisionalmente á estrutura para evitar calquera incidente na circulación. Os labores de tensado realizaríanse despois de ser inaugurados os dous carrís exteriores.

Cera en lugar de formigón

O incendio deixou ao descuberto como é o interior dos tirantes de Rande. Unhas pezas de aceiro recubren os cables, que na súa base se reforzan para evitar a acción da auga en contacto co formigón. Na ponte orixinal, esa cavidade foi enchida con formigón fluído sobre unha capa de neopreno para evitar a corrosión no aceiro, pero no caso dos tirantes novos, estes foron recubertos co mesmo fin con polipropileno, cera altamente combustible que favoreceu que coa faísca caída no interior do cabezal do tirante superásense os 538 graos ata os que o aceiro aguanta sen perder propiedades.

Os bombeiros do Morrazo que acudiron á ponte certificaron que se pasaron os 1.800 graos co incendio, dado que se produciu unha laparada antes da súa chegada, favorecida pola extensión do lume ao longo da capa de cera estendida sobre os cables.

A ponte foi calculado para soportar ventos de 180 quilómetros sen vibrar

«Que falle un tirante pode ser grave, pero o resto pode soportar o seu esforzo sen problemas durante un tempo», mantén o enxeñeiro Carlos Clerins. Con todo, apunta que de non repararse a tempo a estrutura pode chegar a vibrar, «e iso é malo». Pero engade que os materiais empregados na construción orixinal e o seu deseño foron calculados para soportar ventos de ata 180 quilómetros por hora sen vibrar. «A partir de aí a estrutura empezaría a bailar», indica, aínda que engade que non tería por que supor un perigo para os usuarios do tramo máis emblemático da autoestrada AP-9. As coroas da ponte foron agora reforzadas para aguantar o peso extra e a tensión que orixinan os novos carrís e os 80 tirantes engadidos.