A Informática non é cousa de mulleres?: a carreira por conquistar ás alumnas

EDUCACIÓN

Referentes nacionales: entre estas diez docentes de la facultad de A Coruña que participan en este reportaje hay un Premio Nacional de Informática, una académica de la Real Academia de Ciencias Exactas, investigadoras galardonadas con premios como el Ada Byron, una vicedecana, referentes nacionales en su área de trabajo o creadoras de empresas pioneras. Darles visibilidad es uno de los retos para captar más alumnas
Referentes nacionais: entre estas dez docentes da facultade da Coruña que participan nesta reportaxe hai un Premio Nacional de Informática, unha académica da Real Academia de Ciencias Exactas, investigadoras galardoadas con premios como o Ada Byron, unha vicedecana, referentes nacionais na súa área de traballo ou creadoras de empresas pioneiras. Darlles visibilidade é un dos retos para captar máis alumnas CESAR QUIAN

O estereotipo «agravouse» nun título onde elas son apenas o 13% en primeiro

16 may 2023 . Actualizado á 16:37 h.

«Pénsoo nas mamografías. Se un home tivese que pasar por isto, deseñaríase outro sistema», di unha das profesoras. A situación na facultade na que estudaron e agora ensinan non pode estar máis descompensada. Neste curso, só o 13% das matriculadas en primeiro de Enxeñería Informática da Universidade da Coruña, a carreira da que salguen as mentes que pensarán programas como o das mamografías, son mulleres. É así desde o 2010, con cursos por baixo do 10%.

Unha realidade similar vívese nos campus de Santiago, cun 16%, e no de Ourense, da Universidade de Vigo, cun 12% de novas alumnas. O fenómeno é global. As mulleres non queren ser enxeñeiras informáticas. Nin o paro cero nin as boas condicións laborais son motivos suficiente.

«Que un 50% da poboación non está representada cando deseñamos sistemas informáticos? Si o creo», afirma Berta Guijarro, profesora na facultade máis veterana de Informática en Galicia e excoordinadora do seu centro de investigación asociado, o Citic. Alumna da primeira promoción, entón elas eran o 35%.

«Hoxe hai clases que dan pena. Se son tres, son moitas», comenta a súa compañeira Elena Hernández. «Son da promoción do 2005. É certo que sempre fomos menos, pero nunca tiven a sensación de ‘‘son a única''. A situación é moi crítica», engade Beatriz Pérez. «Hai menos, pero son os mellores expedientes», apunta outro matiz Virginia Matogueira.

A falta de informáticas nótana as empresas tecnolóxicas, os perfís das enxeñeiras son os máis buscados. «Cando se deseñan sistemas de información, as mulleres proporcionan outra forma de afrontar e facer as interfaces de usuario. Non por nada, se tes pluralidade no equipo, os puntos de vista son máis diversos e ricos», defende Nieves Rodríguez Brisaboa, Premio Nacional de Informática no 2019.

Pescudar o porqué deste desequilibrio que afasta ás mulleres dunha das formacións con máis proxección e mellores saídas laborais é a gran pregunta.

As dez docentes reunidas son mulleres de ciencia que non esquecen a parte social e emocional que leva aos mozos para elixir estudos e profesión. «O problema de que haxa poucas mulleres, ademais dun tipo de homes moi específico, vén polo estereotipo de friki informático que traballa en sotos e ten vocación de hacker. Que informáticas transcenden? Lisbeth Zalander ou a de gafas de CSI», expón Brisaboa.

Un problema do nome?

O estereotipo calou tanto nos últimos anos que ata un nome pode influír nunha decisión tan importante. «Que a carreira se pasara a chamar enxeñería, no lugar de licenciatura, creo que influíu», di Verónica Bolón. Pero non o explica todo.

Outros títulos tecnolóxicos tradicionalmente masculinizados como Enxeñería Naval ou de Obras Públicas teñen máis alumnas este curso en primeiro na UDC, un 26 e un 39%. O mesmo pasa na UVigo, cun 45% de alumnas en Enxeñería Aeroespacial ou un 20% en Electrónica.

Non só a palabra enxeñería pode botar cara atrás. «Teño grupos de prácticas sen rapazas. Pero, nos dous novos graos da facultade, Intelixencia Artificial e Enxeñería de Datos, son o 30 e o 37 %. Aí non aparece a palabra Informática», desliza Bolón.

As campañas para intentar reverter a situación non rematan de callar. «Igual estamos poñendo moito o foco nas nenas. Parece que as queremos culpar por non querer estudar a carreira», apunta Laura Castro, profesora e integrante do colectivo Hello Sisters!

Adriana Dapena, a vicedecana, propón un cambio. «Por que non facemos esta reflexión ao revés: por que hai tan poucos mestres?». Laura Castro engade: «Se os coidados non son importantes para os homes, non van ir a esas titulacións e sempre vai haber una descompensación».

Darse a coñecer pode ser un camiño para desdibujar o estereotipo. «As nenas saben o que fai unha doutora, pero, e unha informática?», pregunta Bolón. «O problema é que se descoñece. Hai que transmitir que ten saídas, que é un traballo cero rutineiro e que te relacionas con persoas de moitos ámbitos», remarca María Martínez. «Programar, a tecnoloxía, é fácil de aprender, o noso traballo precisa creatividade, empatía, liderado», apostila Ángeles Saavedra.

Cando as veteranas comezaron, a loita era a de demostrar que estaban á altura, a de dicir que querían unha bici ou un Exin Castelos por Reis. Hoxe, o tópico é máis forte. Contra el non hai un algoritmo, pero si un traballo desde os equipos de orientación nos institutos ás familias. «Todo filtra, desde os catro anos dese, ‘‘son a única en Robótica en extraescolares, non quero ir'', da miña filla», sentenza Beatriz Pérez.

Referentes nacionales: entre estas diez docentes de la facultad de A Coruña que participan en este reportaje hay un Premio Nacional de Informática, una académica de la Real Academia de Ciencias Exactas, investigadoras galardonadas con premios como el Ada Byron, una vicedecana, referentes nacionales en su área de trabajo o creadoras de empresas pioneras. Darles visibilidad es uno de los retos para captar más alumnas
Referentes nacionais: entre estas dez docentes da facultade da Coruña que participan nesta reportaxe hai un Premio Nacional de Informática, unha académica da Real Academia de Ciencias Exactas, investigadoras galardoadas con premios como o Ada Byron, unha vicedecana, referentes nacionais na súa área de traballo ou creadoras de empresas pioneiras. Darlles visibilidade é un dos retos para captar máis alumnas César Quian