José Enrique Román: «Boeing ten un proxecto punteiro en navegación autónoma para Galicia»

Manoli Sío Dopeso
m. sío dopeso VIGO / LA VOZ

ECONOMÍA

Para o xigante da aeronáutica, a base de drones de Rozas «é unha envexable plataforma de ensaios», segundo o director xeral do Centro Europeo de I+D de Boeing

17 oct 2018 . Actualizado ás 05:00 h.

O grupo aeronáutico Boeing Company puxa nunha licitación da Xunta para pór en marcha un proxecto de tecnoloxía para drones no CIAR (Centro de Investigación Aeroportada de Rozas, en Lugo). A súa misión será tutelada polo Centro Europeo de I+D (Boeing Research & Technology Europe), con sede en Madrid, onde o xigante estadounidense centraliza desde hai 15 anos toda a investigación e o desenvolvemento de tecnoloxías nas que traballa en colaboración con socios de distintos países europeos. José Enrique Román é o director do centro e máximo responsable de Boeing en Europa en materia de innovación.

-Que peso ten a aviación non tripulada no actual negocio de Boeing e que importancia terá no futuro?

-O mercado da aviación non tripulada empezou no ámbito militar e ese é agora o maior mercado. Levamos anos operando neste segmento. A través da nosa filial Boeing Insitu fabricamos estáticos tripulados de á fixa para moitos países, tamén aviación de carga e combate; e temos contratos moi importantes para abastecemento en voo.

-Pero onde está o maior potencial de negocio dos drones, en obxectivos militares ou civís?

-Nestes momentos, nos militares, pero o mercado de ámbito civil nun prazo curto será máis importante. Fíxese: o 2017 foi o primeiro ano no que a proporción de poboación rural e urbana equiparouse a nivel mundial. Esta tendencia fará que no 2050 ata dous terzos da poboación mundial estean concentrados en grandes cidades. Isto indícanos que temos que cambiar o paradigma de transporte , e Boeing está preparando a súa tecnoloxía para ese escenario. Somos unha compaña punteira no desenvolvemento do prototipo de taxis voadores.

-Taxis voadores non tripulados... para mensaxería, non para levar persoas, non?

-O noso enfoque é global: transporte de carga e de pasaxe con avións hipersónicos porta a porta nas grandes cidades.

-Perdoe a incredulidade, pero soa fantasioso.

-Tomámonos moi en serio a reinvención do transporte a escala global. Sabía que a día de hoxe o 97 % das viaxes prodúcense en distancias de menos de 500 quilómetros? As revolucións son imposibles ata que son inevitables [cita a Leon Trotsky]; e pódolle dicir que xa hai polo menos 70 importantes empresas de todo o mundo traballando nese nivel de vehículo aéreo autónomo. A tecnoloxía está, témola. Pero en aeronáutica a seguridade é un elemento clave e é onde se centran agora os nosos maiores desafíos e a nosa investigación.

-E é aí onde se enmarca o seu proxecto para desenvolver en Galicia?

-Presentamos unha proposta moi sólida. Por parte de Boeing, é punteira no que ten que ver con navegación autónoma. Non podo dicirlle máis que o proxecto centrar en problemas de alto nivel en seguridade aérea que queremos resolver coa nosa tecnoloxía.

-Por que lles interesa facelo precisamente aquí en Galicia?

-España é o país coas mellores instalacións para ensaio. Contamos con tres infraestruturas envexables: as andaluzas de Xaén (centro Atlas Villacarrillo) e Huelva (Centro de Experimentación do Arenosillo), e a galega, o Centro de Investigación Aeroportada de Rozas (CIAR). Hai ademais un plan estratéxico da Xunta para desenvolver esta tecnoloxía e impulsar a empresas galegas. Creemos que é unha envexable plataforma de ensaios, con firmas de Galicia que nos poden axudar, e tomamos este proxecto como unha oportunidade para situarnos.

-A seguridade é o primeiro reto. Cales serán os seguintes?

-Sin duda, o gran reto da navegación autónoma agora é conseguir desenvolver un ecosistema que permita aos vehículos manobrar de forma segura, pero hai outros moitos: conseguir aparellos máis silenciosos e non contaminantes, avanzar na propulsión eléctrica...

-O coche sen condutor xa está a pedir paso. Cando cre que viaxaremos nun dos seus taxis sen piloto?

-O noso conselleiro delegado, Dennis Muilenburg, anunciou fai uns días o primeiro voo dun prototipo no 2019. En cinco anos verémolos operando en zonas controladas. O nivel de madurez é similar ao da industria do automóbil.

-O coche autónomo necesita autoestradas e estradas intelixentes que non hai. Os aeroportos están preparados para os avións autónomos?

-Nos Estados Unidos, máis do 90 % do tráfico aéreo concéntrase en tan só un 3 % dos aeroportos. Será necesario despregar unha rede de infraestruturas de apoio, cun concepto diferente do de gran aeroporto. Sería un modelo de hubs de traslado.