Galicia presume de produtos de KM 0

Maruxa Alfonso Laya
maruxa alfonso LALÍN / LA VOZ

SILLEDA

M.Alfonso

A máis innovadora cosmética comparte espazo en Silleda cos embutidos máis tradicionais, o aceite, os queixos, as galletas, as velas e os chocolates con orixe galega

01 jun 2024 . Actualizado á 05:00 h.

Poucas cousas hai máis ecolóxicas que consumir os produtos de quilómetro cero, eses que se elaboran nas inmediacións. E en Galicia, por fortuna, cada vez resulta máis sinxelo facer a lista da compra sen ter que saír da comunidade. Sábeno ben en Inditex, onde todos os xoves organizan un mercado no que produtores de toda a comunidade van mostrar as súas elaboracións, sexan estas de alimentación, cosméticas ou artesás. Ata 180 produtores de toda Galicia participan nesta iniciativa, da que estes días pode verse unha mostra na feira Semana Verde en Silleda.

«Queremos que estes produtores estean presentes nas principais feiras de Galicia», conta Diego Constenla, organizador de eventos de quilómetro cero en Inditex. A Silleda trouxeron a dez produtores diferentes, pois a lista de participantes axústase ás necesidades de cada certame. «Aquí, por exemplo, eliximos unha queixaría que é de Silleda», engade. Son Cortes de Muar, «a segunda xeración de queseros que lle deron un novo enfoque aos seus produtos», conta Lois Lázara, que atende o posto. Unha das características dos seus queixos é que todo o proceso leva a cabo na comarca do Deza. Alí elaboran ata seis queixos distintos, todos eles innovadores. O Marigold, por exemplo, é un queixo que madura nun pano empapado en manteiga de vaca; o Mariola leva alfabaca e tomate; o Marianne, que madura en silos de henos e o Mecosa é un tradicional queixo do país.

De orixe galega presumen tamén as velas de Rocigarcia, que elaboran Francisco Porto e Rocío Osorio. Eles levan un tempo tratando de recuperar a arte das cererías galegas, coa cera que se produce nas colmeas dos apicultores galegos. «Estas velas teñen mecha de algodón, pero xa estamos a falar cunha asociación de Vilalba que fan liño, para que todo sexa 100% galego», conta Francisco. Elaboran, ademais, outro tipo de velas e ambientadores veganos, a base de cera de soia, que decoran con flores da zona de Betanzos. Para iso utilizan as flores que non se poden vender ou que sobran ao rematar a campaña e que secan de forma artesanal nos seus locais.

O seu proxecto é 100% galego e, agora, están a buscar socios para plantar 12 hectáreas de soia en Galicia, para elaborar as súas velas. Francisco conta que proxectos como o de Inditex «axúdannos a darnos a coñecer, pero tamén nos permite intercambiar información con outros artesáns, os que producen fibras téxtiles ou os que fan envases, por exemplo».

Bombones artesanais

A mesma opinión comparte Sil vina Muñoz, que participa neste espazo con Algareira, unha pastelería artesá que elabora bombones, pasteis medievais, alfajores e pasteis de alga aptos para xente con alerxias alimentarias. «Na próxima feira de asalto ao castelo imos colaborar con Porco Celta, que nos vai a prover de produtos sen glute. Porque este programa axúdanos a darnos a coñecer, pero tamén a establecer sinerxías entre compañeiros», conta Muñoz.

Algareira ten unha tenda en Vimianzo, pero tamén vende por Internet e a outras pastelerías que non poden producir doces sen glute. «Queremos que todo o mundo poida gozar de todo tipo de pasteis, sen problemas de intolerancia», conta. Traballan con produtos de quilómetro cero e con materias primas que buscan, principalmente, entre as produtoras da Federación de Mujeres Rurales (Fademur).

A artesanía está tamén presente nos embutidos de Navia de Suarna. «Vos nosos produtos son tan tradicionais que case son novos», chancea Sofía, a responsable da firma na feira. Levan anos vindo á Semana Verde, pero asegura que é unha vantaxe vir da man de Inditex. «A xente, cando ve ou caseta xa ou identifica coa calidade, con produtos tope de gama», conta. Na súa empresa elaboran chourizos, salchichones e touciño entrefebrado como sempre se fixo en Galicia. E aí radica o segredo do seu éxito.

Historia e tradición é a que se esconde tamén detrás do proxecto de Chocolates Moreno, unha empresa que fundou Fernando Ríos en Ribadeo hai xa 83 anos. Agora son a súa filla, María José Ríos, e a súa neta, Carmen Ríos, as que levan o negocio. E hai uns anos puxeron en marcha unha nova liña de bombones. «Chocolates Moreno marcou unhas pautas de calidade e os bombóns seguen esas pautas pero, a maiores, están libres de alérxenos», conta María José. Destaca a importancia de proxectos como o de Inditex, «que nos axuda a ocupar o sitio que nos corresponde, poñendo en valor o noso traballo». En Silleda fixeron grandes contactos, «para exportar os nosos produtos a Israel e Emiratos Árabes», asegura.

As galletas son outros dos produtos estrela da feira. E presumindo de quilómetro cero están as xa famosas Maruxas de nata, que se elaboran coa nata de leite galego. Agora, este popular doce preséntase tamén cuberto de chocolate con leite e de chocolate negro. «Esta feira dános moita vida e foi precisamente nesta feira onde fixemos contacto con Inditex», conta Patricia Veiga, que traballa no obradoiro.

Ao seu lado están as Xacobleas, o proxecto de Pilar Alonso que naceu ligado ao camiño de Santiago e á tradición de agasallar ao peregrino coas obleas. Conta Víctor Esperón, que é quen atende o posto en Silleda, que empezaron facendo as tradicionais obleas con fariña de trigo e auga. Pero, agora, o seu catálogo de produtos é moito máis extenso. Primeiro engadíronlles outro tipo de ingredientes doces, como o café ou o coco. E logo fixeron a versión salgada, con sabores como tex mex, curry ou pesto. Agora, deron un paso máis e posto chocolate e toppings amais, creando uns saborosos bombones que se comercializan en varias formas e tamaños. Os seus produtos véndense en tendas gourmet de Galicia, pero tamén do resto de España.

Desde aceites a olivas

Embruxo chegou a este certame cos seus aceites e olivas. «Queremos recuperar a tradición olivarera galega», conta Ana Gato, responsable da marca. Así que contan con produtores repartidos por toda Galicia que producen picual, a variedade de oliva que eles utilizan. Os seus aceites e olivas son todo un éxito.

O último dos espazos de quilómetro cero é para a Asociación Cosmética Galega, que trouxo unha representación de varias marcas diferentes, «É un sector descoñecido que creemos que pode aportar moito a Galicia porque aquí tendemos a vender as materias primas en vez de transformalas e nós aproveitamos a calidade dos produtos galegos para transfomarlos e darlles valor», conta o estradense Miguel da Rúa, presidente da entidade. Entre os produtos que trouxeron a Silleda hai de todo, desde cremas e bálsamos labiais a xabóns e cremas de limpeza facial. «En Galicia hai todo tipo de produtos de cosmética, o noso obxectivo é que polo menos unha das túas rutinas diarias sexa galega», conclúe. Ata o coidado facial apúntase ao quilómetro cero.